Peugeot Club Danmark
Teknik => Elektronik => Emne startet af: Hjallerup efter 12. September 2019, 11:43
-
Mit start / stop slukker ikke motoren mere, ikke gjort det i 3 uger . "eco" lampen blinker 3 gange i stedet. Mit leaving home lys tænder ikke når jeg låser bilen op. comming home virker fint. de er aktiveret sammen på testeren, så det burde være ok. Nogen gode bud på de to ting ::) 308 e-hdi 112hk 2011
-
Dårligt batteri, lav spænding.
-
der sidder et 3 mdr gammelt varta start/stop batt . 12,9 v inden start og 14,1 v med motor startet
-
Et start stop batteri, skal mange gange kodes, der vil typisk være en ecu oven på batteriet.
Du kan også prøve at lukke og slukke bilen, vent 3 minutter, afmontere batteri klemmerne og holde dem sammen, på med klemmerene igen, vent 3 minutter, tænding på bilen, vent 3 minutter, start bilen.
-
Det prøver jeg. Og så prøver jeg at finde batteriet med testeten. Det har virket, men holdt op på vej hjem fra Bornholm
-
UBS. :o Lavede lige en koldstartstest på batteriet. (400A i 5 sek). Det faldt sammen. Så det er en bytter.. :-[
-
Fik jo nyt batt. har så holdt øje med spændingen. 12,5 v om morgenen inden start . 12,7 v efter start. 13,9 v hvis jeg manuelt tænder kabineblæser. andre strømforbrugere hæver ikke spændingen. er det normalt. Batt. blev fuld opladet før montering
-
Har talt med Peugeot værksted i Roskilde om netop dette emne da jeg havde samme problem med min start/stop og troede at systemet var i stykker.
Forklaringen er at start/stop systemet beregner hvornår det kan betale sig at stoppe motoren ud fra din køre stil.
Det er ikke bare en kontakt der stanser motor hver gang du holder stille, det er en computer der beregner den optimale co2 besparelse.
Kører du f.eks. meget motorvej eller bykørsel, opfører start/stop sig forskelligt.
Ja det lyder åndsvagt, men det er den forklaring jeg har fået.
Når det så er sagt skal man som i selv skriver kontrollerer sit batteri da det kan være for lav spænding.
Hvis batteri er i orden, er årsagen som beskrevet ovenfor.
Jeg fandt ud af at man kan nulstille systemet ved at frakoble batteri i nogle timer.
Mit problem er meget værre, min +ledning til min start/stop boks er lige pludselig brændt af? helt smeltet i nat i tappet batteri helt for strøm.
Når jeg piller alle ledninger af og måler på den er der fuld kortslutning på +/- pol. intet andet er umiddelbart brændt af.
Meget mystisk, Peugeot kan ikke forklarer det siger de. de har ikke set det før!
Så har nu bestilt ny boks, (2500 kr.)
Desværre er garantien udløbet på bilen :-( så må selv betale.