Peugeot Club Danmark

Peugeot Club Danmark => Peugeot Snak => Emne startet af: jbh efter 17. December 2020, 10:42

Titel: Peugeot 508 med 1,6 THP Skal man glemme den ?
Indlæg af: jbh efter 17. December 2020, 10:42
Hej alle.
 
Har kørt PUG i mange år snart.  309, 406 2,0 og nu TS6.   Kører ikke mange km om året derfor en benziner.

Har kigget meget på 508 med THP motor men den er der meget skriv om. Den hedder vistnok PRINCE og er lavet af PSA/BMW.   Der skrives om at den slammer til/soder til.   Skal køre på V-power / oktan 100. 

Taktkæder der er for ringe, og kædestrammer der ikke holder ret lang tid så kæden bliver slap.

 Andre mener den er OK hvis den "behandles ordentligt" hvad det så end betyder.

Hvad mener I erfarne, skal man glemme den motor eller er der ting man kan tjekke for mht. forbedringer
og opdateringer   ?

   på forhånd tak, jeg er i vildrede.. :)

Titel: Sv: Peugeot 508 med 1,6 THP Skal man glemme den ?
Indlæg af: SR efter 17. December 2020, 11:46
Der findes næppe et entydigt svar på emnet, men findes der ikke en 508'er uden netop den motor?

Man skal jo ikke søge ret længe på "Inder"nettet før der popper en masse tråde op i forskellige fora om THP'en- om det så er mange i forhold til antal solgte biler er jo svært at vurdere... og hvor mange der reelt stammer fra THP-motor ejere og hvor mange der er medløbere, er jo ikke til at sige. Se blot på debatten omkring 1,6 HDi.

Hvis den SKAL køre på V-power 98 oktan, er den så ikke allerede lidt dyrere at køre i? - det taler ved ikke just for et køb, hvis økonomien altså er en parameter for dig.
Titel: Sv: Peugeot 508 med 1,6 THP Skal man glemme den ?
Indlæg af: jbh efter 18. December 2020, 07:53
som benziner har jeg kun fundet 1,6 THP.    Men en moderne motor burde jo være tip top mht. udvikling og stabilitet.  Især når PSA og BMW har gjort det sammen,  de er da ikke nybegyndere med motorer.   
Titel: Sv: Peugeot 508 med 1,6 THP Skal man glemme den ?
Indlæg af: Thomas 307 SW efter 05. Februar 2021, 09:43
Hej.
Jeg har en 1,6 THP i min 308 fra ´08, det er dog en version med 176hk, men det er kun turbo til forskel.
Jeg havde problemer med min, da jeg købte den for næsten 3 år siden. Det viste sig at være snavsede dyser. Efter det blev ordnet, har den kørt fuldstændigt fejlfrit i ca.40.000km. Inden køb havde den fået skiftet kæden.

THP og alle andre motore med direkte indsprøjtning, lider af tilsodning af indsugningsventilerne. Det er fordi benzinen bliver sprøjtet direkte ind i cylinderen. På alle ældre motortyper, bliver benzinen sprøjtet ind i manfoldet og renser derved ventilerne. Tilsodning kommer af at noget af udstødningen bliver ledt tilbage i motoren og forbrændt igen. Det er af miljøhensyn. Det giver ikke problemer på inddirekte indsprøjtning, men det gør det altså desværre på direkte indsprøjtning (THP, TSI, GDI mm.)

100 oktan mindsker dette problem, da forbrændingen bliver renere og dermed mindre snavs der kommer ind i motoren igen. Det gør også det, at motorstyringen kan optimere forbrændingen og motoren yder lidt mere. Ydelsen på moderne motore med DI er ofte opgivet ved 98+ oktan.

1,6 THP er løbende forbedret, så jo nyere, des bedre. 165hk er en forbedret version af 156 hk, som er en forbedret version af den første med 150hk. Det er bl.a krumtapudluftningen der er forbedret.

Der findes også 125, 176, 200, 205 samt 270hk versioner.
I 508 findes kun 156hk og 165hk.

Mvh. Thomas