Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: vbv40 efter 11. Januar 2022, 22:23
-
1,6 HDI 16 V 9HW, Partner 07 167KKM
Hej
Har efter tandrems havari (medløberhjul eksploderet v/70 km/t), nu mistanke om at knastaksel (Udstødningside)
er slået ud af position. Har smadret 4 x vippetøj og bukket min. 4 ventiler. Har skiftet alle løsdele i toppen (x16) og nu er der modstand efter ca. 3/4 omdrej. af krumtap.
Er sikker på timing og knastkæde mærker er ok og Tandrem er monteret korrekt.
Er der nogen der ved noget om dette problem ? Den type knastaksler er åbenbart krympet sammen af flere "løsdele" og kan ændre position hvis den får nok tæsk.
Hvordan akslen kontrolleres ?
Kan der forventes skade på bundlejer ?
Alle gode råd og erfaringer modtages med stor tak !!
Jakob C. Jyllinge
-
Hej,
Træls "problem" du står med der :-[
Jeg vil tro at en eller flere af knasterne har roteret på knastakslen. Det sker for at beskytte morteren for yderligere skade, ved en skade som den her. Den eneste mulighed for at kontrollerer om knasterne har roteret, er ved at sammenligne med en ny.
Med en fart på 70 km/t, tror jeg at knasterne med ret stor sandsynlighed har roteret.
Se evt. her - 34:38
https://www.youtube.com/watch?v=QCqlyWDrMjU&list=PLBtJxntsIUd-9kPXisGma08s_GioxdQzX&index=19&t=2360s&ab_channel=Gfix (https://www.youtube.com/watch?v=QCqlyWDrMjU&list=PLBtJxntsIUd-9kPXisGma08s_GioxdQzX&index=19&t=2360s&ab_channel=Gfix)
Om der er sket andre skader er svær at sige- Dog tror jeg ikke at lejerne har taget skade. Evt. måske en bøjet plejlstang, men jeg ved det ikke.
Hvis jeg var dig, ville jeg får fat i en anden knastaksel og tage den fra der.
-
Tak for svar !
Ja det er godtnok meget træls. :-(
Har bestilt nyt knastakselsæt, kæde sæt og div. med retur garanti.
Så håber jeg at det stopper med det, ellers ender jeg nok med en skaldet plet i nakken :)
-
Du skal helt sikkert have ny knast efter sådan en tur