Peugeot Club Danmark

Arkiv => Peugeot snak (arkiv) => Emne startet af: strada efter 22. Januar 2013, 12:45

Titel: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: strada efter 22. Januar 2013, 12:45
Ja, her inde er problemet jo velkendt for de fleste. Jyllands Posten bringer i dag en artikel om de problematiske motorer fra PSA Koncernen, som i bund og grund er fejl konstrueret og som kunderne i sidste ende må betale for at holde kørende.

"Som FDM oplyser, hjælper det ikke meget at montere en ny turbo, hvis ikke man fjerner årsagen til problemet !" Årsagen til problemet er fejlkonstruktion af bundkar og efterfølgende blokering af de små smørekanaler til turboen.

http://epn.dk/privat/biler/article5113108.ece

Se Kontant i aften 21.05, DR1
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: Holt efter 22. Januar 2013, 16:32
Klokkeholm har lavet et bundkar til motoren hvor aftapningen er i bunden så slam bliver tappet af

Holt
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: Ole S efter 22. Januar 2013, 17:15
Hej
Hmm synes det er lidt underligt at vi ikke her på forum har hørt om dette. Synes ikke jeg kan erindre generelle turbo problemer på peugeot hdi, men peugeoterne kører måske med et andet bundkar end ford.
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: strada efter 22. Januar 2013, 17:36
Prøv at lave en søgning på turbo, eller endnu bedre på Google og indtast også HDI, Ole. Det er et velkendt problem. Og ja, Peogeot kører med det samme bundkar hvor aftapningshullet ligger ca. 2 cm over laveste punkt på bundkarret, hvilket naturligvis gør at alle små metalpartikler, affaldsstoffer og gammel olie bliver liggende i bunden af bundkaret. Efterhånden bliver der samlet så mange urenheder, at det stopper olie tilførelsen til turboen og den står af. Igen og igen.

Så kommer alle Peugot mekanikerne naturligvis på banen og fortæller at folk bare kan overholde deres service. Ja tak, men i bund og grund er der tale om en tåbelig konstruktionsfejl af et bundkar, som mange stiller sig uforståelig og spørgende overfor og hvor kunderne risikerer at skal betale udgifterne. Hvorfor f..... laver man et aftapningshul, så at alt skidt i bunden af karret ikke bliver tømt med ud ved olie skift ?? Og når de 2 år er gået står ejeren og evt. nr. 2 ejer med en bil som brænder turboen af med enorme udgifter til følge!
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: Ole S efter 22. Januar 2013, 17:47
Hej
Ok synes bare ikke lige at kunne huske de problemer.

En så tåbelig fejl, lugter jo lidt af at være lavet bevidst, så der kan blive arbejde til værkstederne verden over.
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: nibka - 307 efter 22. Januar 2013, 18:21
Hej.
Læste sidste år om dette emne på google - og det var behandlet under Citroen - har lige checket hvor det var, og emnet kan findes ved at skrive "Defekt turbo C 4 Picasso" i søgefeltet. Der skrives også om Peugeot.

Er der nogen som evt. ved besked om - der ophobes snavs i bundkarret på PEU 307 benzinmodellen ?    Jeg skifter olie senest hver 15.000 km og har "valgt at tro" samtlige urenheder følger med ud ved olieskift.   Synes dog nok at aftapningsproppen ikke er placeret i et hul . ?    

Vil gerne høre nærmere - tak for det.    v h:   Niels
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: Ole S efter 22. Januar 2013, 19:09
Citér
nibka - 307 skrev:
Hej.
Læste sidste år om dette emne på google - og det var behandlet under Citroen - har lige checket hvor det var, og emnet kan findes ved at skrive "Defekt turbo C 4 Picasso" i søgefeltet. Der skrives også om Peugeot.

Er der nogen som evt. ved besked om - der ophobes snavs i bundkarret på PEU 307 benzinmodellen ?    Jeg skifter olie senest hver 15.000 km og har "valgt at tro" samtlige urenheder følger med ud ved olieskift.   Synes dog nok at aftapningsproppen ikke er placeret i et hul . ?    

Vil gerne høre nærmere - tak for det.    v h:   Niels

Hej
Tror næppe der er noget at frygte med en Benziner. For det første der er ingen turbo på 307 der kan tage skade, det er jo dem der brænder af. For det andet er det sjældet et problem i benzinmotorer, da de ikke soder så voldsom som diesel.
307 benz kan jo køre 30.000 imellem olieskift, så jeg tror du gør det rigelig fint.
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: Mh65140 efter 22. Januar 2013, 19:38
Er der nogen der ved om motorgarantien holder, hvis man f.eks. Selv skifter olie og oliefilter imellem service. For at forebygge problemet.
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: Ole S efter 22. Januar 2013, 19:42
Citér
Mh65140 skrev:
Er der nogen der ved om motorgarantien holder, hvis man f.eks. Selv skifter olie og oliefilter imellem service. For at forebygge problemet.


Hej
Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig at garantien vil dække, hvis du selv har rodet med noget som helst.

Der skal vel nærmest hængelås på kølerhjelmen imellem service. :D:D:D
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: silverfox efter 22. Januar 2013, 20:04
Citeret fra artiklen:

"Og så hjælper det ikke meget, at værkstedet monterer en ny turbo, hvis man ikke har fjernet årsagen til problemerne. Bundkarret skal af, olieslammet skal fjernes og si og oliefilter skal skiftes. Ellers kan man blive ved med at skifte turbo," siger Jacob Mortensen.

Lige nøjagtig denne procedure er beskrevet af PSA, som den eneste rigtige måde at udbedre problemet. Mange skifter nemlig bare turboen og så brænder den altså af igen.
1,6 HDI er meget følsom i forhold til oliekvalitet og serviceinterval og det er ikke min opfattelse, at problemet er stort på de biler som overholder service.
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: Ole Edslev - 407 efter 22. Januar 2013, 21:53
Jeg har også set den udsendelse.
Men 1,6 Diesel ,skulle jo også have skiftet olie efter 20.000km og den specielle Total Olie for at have motorgaranti.
Det var for øvrigt Ford der var omtalt, og her i forum synes jeg ikke at Turbo bliver omtalt ret meget.
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: DavidP efter 22. Januar 2013, 21:57
Citér
silverfox skrev:
Citeret fra artiklen:

"Og så hjælper det ikke meget, at værkstedet monterer en ny turbo, hvis man ikke har fjernet årsagen til problemerne. Bundkarret skal af, olieslammet skal fjernes og si og oliefilter skal skiftes. Ellers kan man blive ved med at skifte turbo," siger Jacob Mortensen.

Lige nøjagtig denne procedure er beskrevet af PSA, som den eneste rigtige måde at udbedre problemet. Mange skifter nemlig bare turboen og så brænder den altså af igen.
1,6 HDI er meget følsom i forhold til oliekvalitet og serviceinterval og det er ikke min opfattelse, at problemet er stort på de biler som overholder service.


Men kan det forventes at jeg, som har overholdt samtlige service på min 308 HDi 90hk, kan få en ødelagt turbo dækket af motorgarantien?

Som almindelig bilejer uden kendskab til noget som helst under hjælmen, bliver jeg total forarget over den arrogance som Ford ligger for dagen i Kontant til aften.

Hvis ikke min motorgaranti kan forventes at dække hvis uheldet skulle være ude, overvejer jeg at få min mekaniker til at skifte til det fejlfri bundkar.
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: Renebp efter 22. Januar 2013, 22:04
Tror bestemt ikke de dækker turboen,  det er ens eget problem. Mener ikke den står på listen over de ting der dække af motorgarantien. Og så vil peugeot dk gøre alt for at ikke at betale til noget somhelst.
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: DavidP efter 22. Januar 2013, 22:06
Citér
Renebp skrev:
Tror bestemt ikke de dækker turboen,  det er ens eget problem. Mener ikke den står på listen over de ting der dække af motorgarantien. Og så vil peugeot dk gøre alt for at ikke at betale til noget somhelst.


Nej det kan jeg læse at den ikke er.
http://www.services.peugeot.dk/motorgaranti/

Håndvasken kan begynde..forbandede plattenslagere!
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: Mh65140 efter 22. Januar 2013, 22:13
Synes godt de kunne udvide motorgarantien til at dække turboen. Nogen der ved om det vil hjælpe at bruge bell add servicerens 3 før olieskift. Jeg har også hørt om peugeot har et produkt til at flushe motorolien med inden den bliver skiftet. Nogen der kender til det?
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: Mh65140 efter 22. Januar 2013, 22:14
Generelt synes jeg Ford slap for let. Synes også man kunne have indraget citroen og peugeot i udsendelsen.
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: binx efter 22. Januar 2013, 22:18
Tror bare jeg skal ha snakket med Peugeot om hvad de skal ha for og sætte et ordentligt bundkar i
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: strada efter 22. Januar 2013, 22:19
Ja det er rystende at store bil firmaer opfører sig sådan, når fejlen er deres egen dårlige konstruktion.

Du behøver ikke at skifte til det omtalte bundkar. Du kan selv enten presse hullet til bundproppen, med en passende top og et slag med en hammer, så det kommer ned i niveau med bunden af karret (når nu Peugot ingeniørerne ikke kan finde ud af det). Du kan også vælge at få lavet en ny bundprop hul på det laveste sted af bundkarret.

Men ved olieskift skal der køres motorrens, rense rør til turbo for sod, afmontere vacum pumpe og rense den si der sidder i den. samt pille hele filterhus af og rense det og den ventil der sidder i bunden af den, afmontere og rense bundkar, nyt oliefilter + korrekt C2 olie.
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: binx efter 22. Januar 2013, 22:22
Det lyder sku os lidt tidskrævende men man sparer vel i sidste ende
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: Mh65140 efter 22. Januar 2013, 22:24
Gad vide om peugeot værkstedet gør det ved hvert olieskift på 1.6 hdi
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: DavidP efter 22. Januar 2013, 22:26
Citér
strada skrev:
Ja det er rystende at store bil firmaer opfører sig sådan, når fejlen er deres egen dårlige konstruktion.

Du behøver ikke at skifte til det omtalte bundkar. Du kan selv enten presse hullet til bundproppen, med en passende top og et slag med en hammer, så det kommer ned i niveau med bunden af karret (når nu Peugot ingeniørerne ikke kan finde ud af det). Du kan også vælge at få lavet en ny bundprop hul på det laveste sted af bundkarret.

Men ved olieskift skal der køres motorrens, rense rør til turbo for sod, afmontere vacum pumpe og rense den si der sidder i den. samt pille hele filterhus af og rense det og den ventil der sidder i bunden af den, afmontere og rense bundkar, nyt oliefilter + korrekt C2 olie.


Ved du om det er muligt at komme til bundkarret på en 308?
Har lige været ude og kigge under motoren, men jeg kan ikke se karret. Hele motoren er dækket af en plade - men den kan måske nemt fjernes?
For så er det da bare at tappe olien, afmontere karret, slå den ned i niveau med bunden og samle det hele igen.
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: DavidP efter 22. Januar 2013, 22:28
Citér
Mh65140 skrev:
Gad vide om peugeot værkstedet gør det ved hvert olieskift på 1.6 hdi


Det tror jeg sgu ikke at du skal regne med. De kender jo problemet, så hvorfor forebygge mere end nødvendigt? Det er der jo ingen penge i..
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: Holt efter 22. Januar 2013, 22:30
Citér
Mh65140 skrev:
Gad vide om peugeot værkstedet gør det ved hvert olieskift på 1.6 hdi

Kun ved hver turboskift (altså hver tredje olieskift) :D


Holt
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: strada efter 22. Januar 2013, 22:38
Citér
DavidP skrev:
Citér
strada skrev:
Ja det er rystende at store bil firmaer opfører sig sådan, når fejlen er deres egen dårlige konstruktion.

Du behøver ikke at skifte til det omtalte bundkar. Du kan selv enten presse hullet til bundproppen, med en passende top og et slag med en hammer, så det kommer ned i niveau med bunden af karret (når nu Peugot ingeniørerne ikke kan finde ud af det). Du kan også vælge at få lavet en ny bundprop hul på det laveste sted af bundkarret.

Men ved olieskift skal der køres motorrens, rense rør til turbo for sod, afmontere vacum pumpe og rense den si der sidder i den. samt pille hele filterhus af og rense det og den ventil der sidder i bunden af den, afmontere og rense bundkar, nyt oliefilter + korrekt C2 olie.


Ved du om det er muligt at komme til bundkarret på en 308?
Har lige været ude og kigge under motoren, men jeg kan ikke se karret. Hele motoren er dækket af en plade - men den kan måske nemt fjernes?
For så er det da bare at tappe olien, afmontere karret, slå den ned i niveau med bunden og samle det hele igen.


Ja du skruer bare skruerne af som holder pladen. Her efter er der fri adgang til bundkarret.
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: Ole S efter 22. Januar 2013, 22:55
Hej
Jeg ville mene at man ret let og billigt kan komme dette i forkøbet. Hvis man beder Peugeot om at tage karret af ved olieskift, tømme det fuldstændigt og rense sien, så burde dette problem ikke opstå.
Det vil ikke tage en erfaren Peugeot mekker mange minutter at udføre den operation, når han alligevel skal skifte olien.
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: strada efter 22. Januar 2013, 23:06
man har "glemt" en vigtigt medspiller til dette problem i programmet. Banjobolten har en lille si indbygget. Den er det sidste led i smøresystemet for turboen. Den vil klart også være et problem.

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQNag2jNan9rUm7wJZM0SUWdneeqwTns3xIqk02mxfhIwqkDggggs9iuvcZ
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: larsK efter 23. Januar 2013, 07:03
efter min mening kan jeg ikke se det helt store problem, hos os skifter vi sjællent turbo, og i de tilfælde har det været firdi kunden ikke har fået vedligeholt sin bil, det vil sige feks. utætte dyser som gør at olien bliver alt for tyk.. og når du skifter turbo i det tilfælde har PSA omtalt det og skrevet hvad der skal til. feks skal oliesigen ud skiftets..
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: nibka - 307 efter 23. Januar 2013, 07:12
Hej.

Strada skrev, at man selv kan ændre hullets position ved hjælp af en top og så banke aftopningsstedet ned med en hammer
men
så skal bundkarret i en dieselbil vel være af "plademetal" for at dette kan lade sig gøre - jeg husker tydeligt, da jeg skar nye gevind i bundkarrets aftapningshul til PEU 307 benzin - for på den model er bundkarret af aluminium eller "andet løst materiale", og her tror jeg ikke man kan gå agurk med hammeren uden at lave ulykker på materialet.

Er jeg forkert på den / har misforstået det skrevne    ?  ?

Men hvorom alt end er, så er det ganske beskæmmende, at de aut. værksteder ikke er dygtigere fagfolk end det udsendelsen viser tillige med de facts man kan læse om i denne klub samt andre steder på nettet - PUHA og føj for pokker til dårligt håndværk samt lavt moral.

v h:  Niels
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: Mh65140 efter 23. Januar 2013, 07:46
Jeg synes ikke man kan bebrejde værkstederne. De er jo ikke dem der har designet motoren. De skifter jo turboen og renser diverse si'er og oliekanaler så det ikke sker foreløbigt, jeg kan ikke se hvad de ellers skulle gøre. Peugeot danmark kunne måske skifte bundkar præventiv hvis det virkeligt vil hjælpe.
Titel: RE: Gælder det også andre?
Indlæg af: Lenn efter 23. Januar 2013, 07:48
Jeg så ikke udsendelsen i aftes - gælder problemet kun 1.6 HDi eller gælder det også de andre (1.4, 2.0) dieselmotorer fra PSA?
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: Sopmis efter 23. Januar 2013, 08:58
Citér
Lenn skrev:
Jeg så ikke udsendelsen i aftes - gælder problemet kun 1.6 HDi eller gælder det også de andre (1.4, 2.0) dieselmotorer fra PSA?


Hej..

Du kan se listen på DRs kontant side og sikkert se udsendelse..

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2013/01/08130833.htm
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: silverfox efter 23. Januar 2013, 12:29
Man kan ikke bare afmontere bundkaret, givet det et slag med en hammer og sætte det på igen!?
Du risikere nemt at ødelægge  bundkarret, desuden skal det tætnes ordentligt når det monteres igen.
Men hvis du overholder service på et Peugeot værksted, behøver du ikke være bekymret.
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: Ole S efter 23. Januar 2013, 15:29
Citér
silverfox skrev:
Men hvis du overholder service på et Peugeot værksted, behøver du ikke være bekymret.


Hej
Hvad betyder det Silver?

Skifter de bundkar og eller si under et af de alm. service for at komme problemet i forkøbet? Udskifter Peugeot turboen UB, selvom man er ude over garantiperioden?
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: larsK efter 24. Januar 2013, 07:03
det sivlerfox formentlig mener er at hvis du er en der for lavet service til tiden hos peugeot burde du ikke få de problemer med turbo, som jeg skrev tidligere så dem jeg har skiftet turbo på har været nogen hvor de ikke har vedligeholdt service, skal også siges at de mange tusinde biler der bliver nævnt kan jeg ikke lige se for mig, vi skiftede 3 turboer i 2012..

og har tætnet bundkar på mange af de modeller også uden at kunne se noget slam i bundkaret, skal så siges at det har været biler der har overholdt service..
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: obak efter 24. Januar 2013, 19:31
Citér
Holt skrev:
Klokkeholm har lavet et bundkar til motoren hvor aftapningen er i bunden så slam bliver tappet af

Holt


Har du et link?
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: Holt efter 24. Januar 2013, 20:14
Jeg har kun et link til en tråd på Citronik (citroen klubben) om emnet:

http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/38966.page


Holt
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: sttn efter 24. Januar 2013, 20:14
http://www.klokkerholm.com/
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: silverfox efter 24. Januar 2013, 20:27
Der er ingen grund til at skifte bundkar og/eller oliesi hvis bare bilen er passet ordentligt. Hvis du overholder service rettidigt på et aut. Peugeot værksted bør du ikke få problemer. Skulle du dog få problemer vil du næsten altid kunne få kulance. Men det her er altså en storm i et glas vand. Jeg forstår godt pointen med det "fejlkonstruerede" bundkar, men hvis det havde været så slemt som antydet af FDM/Kontant, ville vi altså have set langt flere tilfælde end vi har gjort.
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: Holt efter 24. Januar 2013, 20:50
Hvad er der nu galt i at ville give motoren optimale betingelser? det kan godt være at Peugeot dækker rep hvis den står af inden bilen har kørt 150.000 km på 3 år, men jeg vil godt se ham der får betalt en ny turbo hvis bilen er 5 år gammel og gået over 250.000 selvom alle service er overholdt på aut. værksted. Det kan godt være du så vil sige man ikke kan forvente mere af en turbo, men hvis nu rettidig omhu kunne få 100.000 mere ud af den var det vel i grunden ikke så galt (undtagen for værkstedet der mister en reperation) husk på nyere biler med lavt kilometerstand skulle gerne blive til gamle biler med højt kilometerstand vi andre har råd til at købe. Så: PAS GODT PÅ JERES BILER, DET KUNNE BLIVE MIN ENGANG


Holt
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: strada efter 24. Januar 2013, 21:08
Citér
silverfox skrev:
Men det her er altså en storm i et glas vand. Jeg forstår godt pointen med det "fejlkonstruerede" bundkar, men hvis det havde været så slemt som antydet af FDM/Kontant, ville vi altså have set langt flere tilfælde end vi har gjort.


....en storm i et glas vand ? Google fortæller noget andet:

https://www.google.dk/#q=hdi+turbo&hl=da&tbo=d&ei=vZMBUfHPO8aL4gSey4HYBw&start=20&sa=N&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.41524429,bs.1,d.Yms&fp=6cacca0080283590&biw=1600&bih=797
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: strada efter 24. Januar 2013, 21:10
.
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: KHJ efter 24. Januar 2013, 23:08
Citér
strada skrev:
Ja det er rystende at store bil firmaer opfører sig sådan, når fejlen er deres egen dårlige konstruktion.

Du behøver ikke at skifte til det omtalte bundkar. Du kan selv enten presse hullet til bundproppen, med en passende top og et slag med en hammer, så det kommer ned i niveau med bunden af karret (når nu Peugot ingeniørerne ikke kan finde ud af det). Du kan også vælge at få lavet en ny bundprop hul på det laveste sted af bundkarret.

Men ved olieskift skal der køres motorrens, rense rør til turbo for sod, afmontere vacum pumpe og rense den si der sidder i den. samt pille hele filterhus af og rense det og den ventil der sidder i bunden af den, afmontere og rense bundkar, nyt oliefilter + korrekt C2 olie.



Men ved olieskift skal der køres motorrens, rense rør til turbo for sod

Du mener vel ved  skift af Turbo ?   ved olieskift  er det olieskift  og ikke mere   , og i udsendelsen synes jeg ikke der blev omtalt hvilken olie den motor skulle køre på og at det var en vigtig faktor  , de gik mere op i det bundkar  og mon ikke  når 3 fabrikker  går sammen om en motor de ville have ændret det hvis det var synderen   , og der kører stadig mange med stort km tal  som ikke fejler noget  og med samme bundkar  hvorfor er de så ikke brudt ned ?
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: Autoholm efter 25. Januar 2013, 09:42
Jeg kan ikke forstå hvordan det sod kommer ind i olien? Er der nogen der kan forklare det? Er det gennem underkompressionen?
I 8 år havde jeg en mondeo 1,8td det er med fords egen gamle motor fra 80erne med turbo. Den fik ny olie hver 10000 og olien var ikke klar som på en benzin men den var heller ikke kul sort som jeg ser det på nogen dieselbiler!!! Altså kan denne ikke have sodet eller slammet ret meget i olien!!!
Min 406 2.0 hdi 03 skifter jeg også på hver 10000 men her er olien mere sort end på mondeoen...
Dårlig forbrænding  skal vel give sod i forbrændingskammer og manifold, det skal da ikke kunne komme i olien?
Der er nogen der skriver det er de utætte flammeskiver der kan gøre det. De giver nok en ufuldstændig forbrænding grundet at kompressionen bliver lavere når de er utætte, men hvordan kommer den sod ned i olien?
Jeg mener det er en fejl at fabrikkerne har lavet så lange skifteintervaller. Min mondeo skulle ikke efterfyldes mellem mine skift, men fra 8000 til 10000 km brugte den fra max til min på pinden. Deraf udledte jeg at olien var god de første 8000 km og at slitagen på olien gjorde at den så brugte olie fra de 8000 til de 10000. Ifølge Haynes skulle mondeoen have skiftet ved 7500 men jeg kørte altså 10000.
Der skrives at det ikke er et problem på biler der har været serviceret. der er noget med at skifte intervallet blev sat ned fra 30000 til 20000. Tænk nu hvis det havde været 10000 fra starten. Så havde det måske været en minimum at turboer der var havareret. Det koster 300 kr at skifte olie med filter og det rigtige total c2 olie. Ingen får nogensinde mig til at køre længere en 10000 på olien.
bedste hilsener

http://www.assuredperformance.ie/assets/images/Presentation-1.6-hdi-carbo-issues.pdf
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: strada efter 25. Januar 2013, 12:43
Citér
KHJ skrev:
Citér
strada skrev:
Ja det er rystende at store bil firmaer opfører sig sådan, når fejlen er deres egen dårlige konstruktion.

Du behøver ikke at skifte til det omtalte bundkar. Du kan selv enten presse hullet til bundproppen, med en passende top og et slag med en hammer, så det kommer ned i niveau med bunden af karret (når nu Peugot ingeniørerne ikke kan finde ud af det). Du kan også vælge at få lavet en ny bundprop hul på det laveste sted af bundkarret.

Men ved olieskift skal der køres motorrens, rense rør til turbo for sod, afmontere vacum pumpe og rense den si der sidder i den. samt pille hele filterhus af og rense det og den ventil der sidder i bunden af den, afmontere og rense bundkar, nyt oliefilter + korrekt C2 olie.



Men ved olieskift skal der køres motorrens, rense rør til turbo for sod

Du mener vel ved  skift af Turbo ?   ved olieskift  er det olieskift  og ikke mere   , og i udsendelsen synes jeg ikke der blev omtalt hvilken olie den motor skulle køre på og at det var en vigtig faktor  , de gik mere op i det bundkar  og mon ikke  når 3 fabrikker  går sammen om en motor de ville have ændret det hvis det var synderen   , og der kører stadig mange med stort km tal  som ikke fejler noget  og med samme bundkar  hvorfor er de så ikke brudt ned ?


Nej, jeg mener ved "olieskift". Det er da bedre at foretage en forebyggende handling, end at vente til turboen er stået af med at rense motoren ! At det så ikke behøves at foretages ved hvert olieskift, afhænger af kørsels mønster og værkstedets- og ens egen vurdering

Hvorfor andre med stort km tal ikke er brudt ned, er som du selv er inde på - det store km tal.  Biler der kører lange ture "med stort km tal" bliver drifts varme og brænder affaldsstofferne bedre af, så at de ikke sætter sig de kritiske steder, som rør og si til turbo, bundkarret, si ved vacumpumpe og filterhus.
En diesel motor der kører mange korte ture og har mange koldstarter, har større tendens til at aflejre sod og partikler fordi motoren ikke kommer op på ordentlig og langvarig drifts temperatur.

Og ja, det er en god ide og et krav fra Peugot at bruge den korrekte Total C2 letløbs olie der er specielt fremstillet til PSA motorerne, da den har en bedre rensende efekt af de skadelige svovlstoffer der dannes under kørsel, fremfor traditionelle letløbsolier.
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: KHJ efter 25. Januar 2013, 18:09
Det kan aldrig hænge sammen   skal du lave den rens  skal der nyt olie på med olierens og det ska tappes af igen og hældes nyt på igen  så kan man da lige så godt skifte det for hver 10.000 km  så er problemet minimeret meget   ,  nu er det her også pisket mere op end  problemet er  , men det er så snart FDM udtaler sig om noget  så bliver det slugt råt  og alt hvad de siger kan ikke laves om og bare blevet en regel og lov   , det er altså  alm mennesker
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: strada efter 25. Januar 2013, 19:08
Ja, og tak til FDM som repræsenterer forbrugerne som må stå model til denne konstruktionsfejl og betale de dyre omkostninger af egen lomme så snart bilen er kørt over 2 års garanti tærkslen.

Lad mig lige indskyde, at det ikke er det enkelte Peugot værksted der fejler. men i højere grad den måde motoren er konstrueret på fra PSA koncernen.

FDM kører ikke sagen op, men forholder sig til de fakta og meldinger de får fra forbrugerne. At det er ilde set fra Peugot, kommer nok ikke som nogen overraskelse. PSA koncernen har begået en fejl og det ville tjene Peugot bedre at udføre alle reperationer på de motorer der er blevet cerviceret efter foreskrifterne, uanset værksted, frem for at lade deres kunder i stikken med en stor regning !!!

Jeg vælger ikke Peugot næste gang. Hvorfor skulle jeg dog det med alt det bøvl og store udgifter det kan risikere at medføre, når jeg kan købe andre bil fabrikater med 5-7 års 100% garanti !

Peugot - fat dog at der er stor konkurrence på markedet i dag og indret Jer der efter. Jeg har erhvervs mæssigt erfaring med at handle med store franske koncerner - de er for stolte til at rykke sig en milimeter og desværre lige så arrogante til at indse at de er ude i stor konkurrence på markedet, før end det er for sent... Det gik måske for 10 år siden - det går desværre bare ikke længere. Forbrugerne er jo ikke dumme !

Se bare den sidst nye statistik fra Jyllands Posten " Er din bil en vinder eller en taber" over gensalgs værdien på biler, hvor tyske og koreanske mærker ligger i front og hvor Peugot ikke en gang er i top 10.

http://epn.dk/privat/biler/article5117820.ece
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: silverfox efter 25. Januar 2013, 20:48
Der er stor bevågenhed i DK, da der er solgt så mange 1,6 HDI. Det her vrøvl minder om sagen med 307 der brød i brand. Problemet med den fejlkonstrurede enhed resulterede i brand i 4 ud af 23.000 berørte biler. Et fuldstændig latterligt lavt tal i forhold til mængden af biler. Hvis Peugeot indkaldte alle 1,6 HDI til noget forebyggende, ville den motor jo blive "udstødt af samfundet" som 307 jo nærmest blev dengang.
Dette er ganske simpel hysteri. Ikke et spørgsmål om fransk arrogance men om ordentlig vedligeholdelse.
I et land hvor 75% af dieselbilerne køres som om det var benzinbiler, er det da ikke mystisk at den mest udbredte dieselmotor også er den, der bliver hængt ud?
1,6 HDI er IKKE fejlkonstrueret, den kan derimod misligeholdes ligesom al anden mekanik.
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: strada efter 25. Januar 2013, 23:40
Sølvræv - jeg håber ikke du er Peugot mekaniker med den holdning, hvilket det desværre kunne tyde på, siden dit forsvar af PSA motoren er så stor.

De motorer der er blevet vedligeholdt på et Peugot værksted og brænder turboen af efter garantien er udløbet, er de ikke ordentligt vedligeholdt ?

Hvor har du tallet med 75% fra, hvor dieselbilerne køres som benzinbiler ?

FDM som må betegnes som bilsagkyndig taler om fejlkonstruktion. Tager de så meget fejl ?
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: silverfox efter 26. Januar 2013, 08:03
Der er turboer som er brændt af efter garantiens udløb, men det er så få at jeg ikke vil mene der eksisterer så stort et problem. I udsendelsen på DR sagde en af kunderne at hans bil havde gået over 200.000 km, da turboen røg. Med det km tal må man simpelthen påregne udgifter.
Langt, langt størstedelen af de dieselbiler vi har på værksted, kører under 20.000 km om året. Mange bliver brugt til bykørsel og bliver dermed "mishandlet" af deres ejere. Det er mit indtryk at ca 75% køres som benzinbiler, altså små ture, mange start og stop og bykørsel.
Min pointe er ikke at FDM tager fejl, men at problemet er blæst langt ud af proportioner. Jeg har været ved Peugeot længere end den pågældende motor har eksisteret, så jeg ved faktisk hvad jeg taler om.
Jeg har set mange dårligt vedligeholdte 1,6 HDI, men sandelig også mange korrekt vedligeholdte som har kørt over 300.000 km uden problemer.
Titel: RE: Se Kontant i aften 21.05, DR1 - Turbodieselen kan få en blodprop
Indlæg af: mulle efter 28. Januar 2013, 13:26
Jeg kan altså ikke se noget problem ,tror bestemt at silverfox har ret.
En god opblæst historie. Prøv lige at se det i forhold til antal 1,6hdi motorer og antal af fejl.
En google søgning giver kan give et fingerpeg, prøv at søge på  "xxxx turbo failure" (xxxx = bilmærke) så ser det slemt ud for alle.!!
Hvis man helt vil undgå turbo fejl så køb en el bil næste gang.