Peugeot Club Danmark

Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: strada efter 05. Februar 2013, 20:09

Titel: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: strada efter 05. Februar 2013, 20:09
Mekanikere bakker bilkunder op
04. feb. 2013 12.48 Kontant

Det er væltet ind med henvendelser, siden Kontant for to uger siden viste, at motoren i op mod 93.000 biler risikerer at bryde sammen alt for tidligt. Nu viser det sig, at hundredvis af landets mekanikere mener, at motoren er fejlkonstrueret.

Tirsdag aften sætter DR1 fokus på velfærddebatten, men du kan stadig se med på Kontant lige efter TV-avisen kl. 21:55

Vært: Jakob Krogh

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2013/02/04122654.htm
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: Mh65140 efter 05. Februar 2013, 20:48
Synes godt nok det er for dårligt at de ikke forebyggende, skifter filter.
http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/0798CA7C-0A07-4800-AA14-264F817A1276/4827681/Àndring_banjobolt_til_turboladerens_smørerør.pdf
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: silverfox efter 05. Februar 2013, 21:20
Det er stadig en fis i en hornlygte...
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: strada efter 05. Februar 2013, 21:46
Citér
Mh65140 skrev:
Synes godt nok det er for dårligt at de ikke forebyggende, skifter filter.
http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/0798CA7C-0A07-4800-AA14-264F817A1276/4827681/Àndring_banjobolt_til_turboladerens_smørerør.pdf


Tak for linket. Det er da både konstruktivt og god info, set i lyset af andre der bare prøver at nedgøre problemet. De vil hellere sælge en ny turbo, det er der flere penge i.

Og med den manglende seriøsitet som Peugeot mekanikerne her på siden tager det, fordi de er præget af Peugeot holdninger, er det kun naturligt for dem at kalde det en fis i en hornlygte. På trods af at 93.000 biler kører rundt med denne konstruktionsfejl og som bla. Peugot ikke vil erkende og udbedre efter garantiens udløb.

Bliver interessant at se hvad aftenens udsendelse bringer. Det er tilsyneladende ikke alle mekanikere der er enige med sagkundskaben fra Peugeot.
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: jjesp efter 05. Februar 2013, 22:28
Puha, hvor var hun glat hende informationschefen fra Peugeot Danmark...

Og sige at en 1.6 liter motor er en lille motor og derfor belaster dette turboen meget, er da helt hen i vejret. Er der ikke også turbo i 1,4 modellen? Så må den jo være helt gal også....

Øv, hvorfor købte jeg også den Peugeot 207 HDI 1,6... Og efter al den medieomtale kan man jo heller ikke komme af med den igen :(

Hvad siger I? Skal man evt. få skiftet olie og filter hver 10.000 km?
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: Ole S efter 05. Februar 2013, 22:28
Hej
Hvor det er sørgeligt at se Peugeot informationschef så på skærmen og gøre sig selv til grin i den bedste sendetid. De vil leve af tilfredse kunder siger hun, men hvorfor filen har de så ikke set vigtigheden af at INDRØMME når man har lavet en fejl, og så få den rettet i tide.

Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: strada efter 05. Februar 2013, 22:38
Ja undskyld jeg siger det lige ud, men lige som gimpen fra Ford i forrige udsendelse er de bare kransekagefigurer der skal forsvare det bilmærke med næb og klør, som de er ansat hos.

Hun røg jo i med begge ben og erkendte i sin egen dumhed fejlen med sien i banjobolten. Men nej, de vil skam ikke indkalde samtlige 1,6 HDIér for at få rettet fejlen. Så skal de jo også skifte bundkaret, hvor der også er konstruktionsfejl. Trist, men sådan ligger landet desværre. Og de vil leve af tilfredse kunder - livet bliver sq kort for Peugot med den holdning er jeg bange for...
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: KHJ efter 05. Februar 2013, 22:46
Citér
jjesp skrev:
Puha, hvor var hun glat hende informationschefen fra Peugeot Danmark...

Og sige at en 1.6 liter motor er en lille motor og derfor belaster dette turboen meget, er da helt hen i vejret. Er der ikke også turbo i 1,4 modellen? Så må den jo være helt gal også....

Øv, hvorfor købte jeg også den Peugeot 207 HDI 1,6... Og efter al den medieomtale kan man jo heller ikke komme af med den igen :(

Hvad siger I? Skal man evt. få skiftet olie og filter hver 10.000 km?


Det underlige med bundkaret er at  1,4 kører med samme type  uden at have turbo der står af  hvorfor giver det ikke turboskade på den motor  ? ham fra FDM viste at bundkaret var årsagen
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: strada efter 05. Februar 2013, 22:48
Citér
jjesp skrev:
Puha, hvor var hun glat hende informationschefen fra Peugeot Danmark...

Og sige at en 1.6 liter motor er en lille motor og derfor belaster dette turboen meget, er da helt hen i vejret. Er der ikke også turbo i 1,4 modellen? Så må den jo være helt gal også....

Øv, hvorfor købte jeg også den Peugeot 207 HDI 1,6... Og efter al den medieomtale kan man jo heller ikke komme af med den igen :(

Hvad siger I? Skal man evt. få skiftet olie og filter hver 10.000 km?


Ja, skift for hver 10.000 km - jeg gør det selv - og krydser fingre.
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: Mh65140 efter 06. Februar 2013, 06:13
Forstår ikke hvorfor, når de lever af tilfredse kunder og problemet er så lille som de siger. Hvorfor så ikke udvide deres motorgaranti til at omfatte turboen. Det er så 5 om året de skulle dække.
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: dennis1982 efter 06. Februar 2013, 12:32
hej alle.. jeg er ny her på siden og så self også programmet i går. er så heldig at ha en peugeot 207 1,6 hdi 110 som jeg har været vildt glad for.. lige til i går,, nu der bare total panik i mit hoved jo!..
men tænker nu en del forskellige ting efter at ha set det program.. min ene tanke er at skifte olie endu oftere end jeg i forvejen gør.. og angående det banjofilter der.. kan man ikk bare fjerne det?
og ved der er meget tale om olie også.. hvilken olie er den suverent bedste at køre med i denne bil?
Dennis
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: silverfox efter 06. Februar 2013, 12:59
Den eneste 100% rigtige olie er Total 5w/30. Men slå nu koldt vand i blodet. Som Hanne Sørensen sagde i programmet, så kan alle biler gå i stykker. Det var uheldigvis hvad der skete for maskinmesteren med 5008.
Men overordnet set er der altså ikke noget at være nervøs for, hvis bilen bliver serviceret rettidigt med den rigtige olie. Er man stadig nervøs, kan man gratis få sin bil tjekket igennem hos Peugeot. Der bliver du også tilbudt en gennemskylning af systemet, hvis seviceintervallet ikke har været overholdt eller der er brugt forkert olie.
Men det undrer mig ikke at de frie værksteder himler sådan op; det er jo klart i deres interesse at blæse problemet ud af proportioner.
Og som KHJ siger; hvis bundkarret var fejlkonstrueret, hvorfor opstår der så ikke samme fejl på 1,4 HDi som har samme bundkar og oliesi?
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: Goldwing efter 06. Februar 2013, 13:03
Hej
det jeg forstod var du kunne købe en anden banjobolt hvor der var et grovere filter i men hvis det var min ville jeg også købe et nyt bundkar tror det koster ca 1000 kr er jo billigere en turboen og så er det noget med olie rørret som er fortedt på mannifolden,
der er måske en muglighed for at skærme det af
http://autobremsen.dk/88-peugeot/6433-207-sw-wk_/23388-1-6-hdi/bundkar
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: jjesp efter 06. Februar 2013, 13:19
Citér
silverfox skrev:
Den eneste 100% rigtige olie er Total 5w/30.


Er det ikke noget sludder? Det siger den forhandler jeg har købt min 207'er hos. De bruger Castrol og påstår den er mindst lige så god. Men Peugeot i Frankring anbefaler Total. Så har jeg vel et problem hvis jeg vælger at få servicereret min bil hos forhandleren. (Ikke så akutelt, for dem bruger jeg ikke mere efter ekstrem dårlig kundeservice)...
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: midph efter 06. Februar 2013, 13:27
..hvis det er samme bundkar og filter ved banjobolten på min 1,4Hdi,vil jeg da meget gerne vide,om det filter bliver renset/skiftet ved service???.. mvh
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: dennis1982 efter 06. Februar 2013, 13:29
tja... kold vand i blodet er en meget fin ide.. men synes det lyder meget logisk at hvis proppen i bundkaret sider for højt og man ikk får alle de kulstofrester ud ved et olieskift som så er skyld i den nye olie hurtigt bliver snavset også,, det lyder da meget logisk.. så skift af bundkar, og kontrollere banjofilter (eventuelt skifte det hvis det stoppet til) og så lige skifte olie og oliefilter også.. så føler jeg mig da lidt mere sikker på en måde.. så det nok vejen frem,,, tror jeg.. det da meget rart at man gør hvad man kan for at holde sin bil så den køre de næste mange år.. og grunden til at 1,4 måske ikke har de samme problemer kan jo være at motoren er det mindre,, det kan jo være småting der gør forskellen på om en mootr får problemer??..
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: strada efter 06. Februar 2013, 14:31
Citér
silverfox skrev:Og som KHJ siger; hvis bundkarret var fejlkonstrueret, hvorfor opstår der så ikke samme fejl på 1,4 HDi som har samme bundkar og oliesi?


I ved jo udemærket godt begge to, da I er Peugeot mekanikere, at 1,4HDI er en langt nyere konstruktion og at der sikkert er taget bedre forholdsregler på denne motor, baseret på de dårlige erfaringer og udgifter Jeres kære kunder har haft på 1,6HDI !

I kan sagtens snakke om en storm i et glas vand og om at slå kold vand i blodet. Tror I virkelig at ejerne af de ca. 1900 stk. 1,6HDI der har fået skiftet turbo vil stille sig tilfreds med sådan et svar !?

Til Jer andre nødstedte HDI ejere, har jeg vedlagt den Service Bulletin der omhandler 1,6HDI. Når man læser den kan man måske ane hvorfor Peugeot værger sig ved at lave en generel indkaldelse = store omkostninger = den må ejerne selv betale. Filen var for stor, så har kopieret Service Bulletinnen ind i næste indlæg.

Havde det derimod handlet om sikkerhed, havde sagen været en anden. Så var de blevet tvunget til at lave en generel indkaldelse. Men I denne sag er det jo kun forbrugernes pengepung det går ud over og så er sagen en anden - åbenbart !

Jeg vil kontakte Kontant og høre dem ad om man ikke på deres hjemmeside kan lave et link for berørte HDI ejere, så at der kan føres en eventuel fælles retsag imod Peugeot Danmark.
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: strada efter 06. Februar 2013, 14:53
Her med den Service Bulletin der er sendt ud i forbindelse med den fejlkonstruerede 1,6HDI motor. Jeg arbejder på at få billederne med i indlægget, som der refereres til i Service Bulletinnen. Det er ikke noget behageligt syn på en motor der er cerviseret efter foreskrifterne !

CRITICAL INSTRUCTIONS
Page 1
Part Number:
753420-5005S
762328-5002S
49173-07507
49173-07508
Application: PSA 1.6HDi Turbochargers 2004+
DS089 Iss 007 TQA0029
i
CAUTION

The photographs above are from an engine which has completed approximately 110,000 miles. The
engine has been serviced by an approved dealer at the correct service intervals using the manufacturer’s
recommended oil and filters. This engine has caused two new turbocharger failures in a very short time.
continued...
PLEASE READ THIS BEFORE FITTING THE TURBOCHARGER:

Failure of successful operation of the turbocharger can be caused by external influences and not faulty turbocharger
components. In particular residual engine carbon/sludge penetrating the turbocharger and damaging it. This risk can
be reduced by, ideally, removing all engine carbon/sludge, but often this is very difficult to do. However, risk can be
reduced by following all the procedures set out below
• Turbocharger oil feed pipe & banjo bolts must be changed
• Oil pump should be removed and checked
• Sump must be removed and cleaned.
• Check that engine has latest specification sump and dipstick.
• Oil strainer (pick up) must be removed and replaced due to residual carbon/sludge build up
• Oil cooler and filter assembly should be removed and cleaned
• Charge air cooler to be removed, cleaned thoroughly and any oil inside drained off
• Inlet and outlet hoses to be checked for damage and cleaned
• Exhaust system to be checked for contamination/blockage (Catalyst, DPF etc.)
• Vehicles with DPF: carry out static regeneration according to manufacturers guidlines
• Brake vacuum pump to be removed and checked for debris/carbon - clean as necessary
• New oil filter and oil to be fitted
• Fuel injector gaskets to be checked as not burnt or compromised - replace as necessary
• Oil drain pipe checked for blockage/restrictions and cleaned as necessary
• Oil flow must be checked:
– Fit turbocharger to engine leaving oil return pipe off
– Install a longer oil return line and feed into suitable container
– Start engine and idle for 60 seconds, then switch off engine
– Measure volume of oil in container - 60 seconds of idle should produce at least 0.3 Litres of oil
– Repeat test two or three times to confirm oil flow is correct
– During this test, do not allow engine to run below minimum oil level!!
– Vehicle should be driven 20 to 30 miles then the oil/filter must be changed and the filter in the banjo bolt removed
– Advise oil/filter are changed at 3000 mile intervals
WARNING: To reduce the risk of premature turbocharger failure by residual carbon/sludge, you must ensure you follow the
above procedure. You should NOT fit the turbocharger where you know, or have reason to believe, that the risk cannot be
overcome due to the possible age of the application and/or lack of service history etc. In these circumstances you
must decide how best to prepare the application in order to avoid damage to the turbocharger once fitted.
We will not be liable for failure of the turbocharger due to damage by external elements,
including penetration of residual carbon/sludge.
CRITICAL INSTRUCTIONS
Page 2
Part Number:
753420-5005S
762328-5002S
49173-07507
49173-07508
Application: PSA 1.6HDi Turbochargers 2004+
If you do not understand the procedures or have difficulty doing so, please call your local distributor for guidance.
DS089 Iss 007 TQA0029
i
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: midph efter 06. Februar 2013, 16:44
http://www.qualitec.dk/c/141/orginal-turbo?specs=26 ..smider lige den her ,da jeg synes jeg har hørt priser på 6-8000 for en ny turbo..eller tager jeg fejl??
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: KHJ efter 06. Februar 2013, 18:43
Citér
strada skrev:
Citér
silverfox skrev:Og som KHJ siger; hvis bundkarret var fejlkonstrueret, hvorfor opstår der så ikke samme fejl på 1,4 HDi som har samme bundkar og oliesi?


I ved jo udemærket godt begge to, da I er Peugeot mekanikere, at 1,4HDI er en langt nyere konstruktion og at der sikkert er taget bedre forholdsregler på denne motor, baseret på de dårlige erfaringer og udgifter Jeres kære kunder har haft på 1,6HDI !

quote]

Da må jeg desværre skuffe dig  1,4 er ældre motor  nok 3 år  ,  1,6 er en vidreudvikling af 1,4 HDI
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: silverfox efter 06. Februar 2013, 21:45
@jjesp:
Det er afgørende at man bruger den rigtige olie!
Den eneste 100% rigtige og eneste PSA godkendte olie er Total. Castrol, BP, Staoil osv. laver alle olier som opfylde de samme industrielle standarder. De kan for så vidt være lige så gode. De er bare ikke godkendte.

@Strada:
Som KHJ siger; 1,4 er en ældre konstruktion. Jeg er i øvrigt ikke mekaniker, det har jeg aldrig hævdet.
Hvor får du de 1900 turboer fra? Der blev sagt i indslaget at der var solgt 1800 turboer. Ved du hvor mange af de turboer der ligger på lager hos en grossist? Jeg ved at mange af de frie værksteder kvajer sig når de skifter turbo ved ikke at følge den vejledning som fås fra eks. Peugeot eller FTZ.
Derfor sælges der så mange turboer. I det første Kontant afsnit om 1,6 HDi sagde FTZ repræsentanten netop at de havde vildt mange reklamationer.
Har du selv læst den service info du vedlægger? Der står jo netop at turboen fejler, såfremt den korrekte procedure for udskiftning ikke følges.Du vil da ikke, i ramme alvor, klandre Peugeot for at udstyre deres værksteder med den nødvendige info?

Den FDM tekniker der blev interviewet i Kontant har tidligere arbejdet i Peugeot Dks Tekniske afdeling. Hvis han mente at der var et graverende, generelt problem med den motor ville han da nok have informeret sine kære medlemmer om det?
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: morgan efter 06. Februar 2013, 21:57
Citér
strada skrev:
Mekanikere bakker bilkunder op
04. feb. 2013 12.48 Kontant

Det er væltet ind med henvendelser, siden Kontant for to uger siden viste, at motoren i op mod 93.000 biler risikerer at bryde sammen alt for tidligt. Nu viser det sig, at hundredvis af landets mekanikere mener, at motoren er fejlkonstrueret.

Tirsdag aften sætter DR1 fokus på velfærddebatten, men du kan stadig se med på Kontant lige efter TV-avisen kl. 21:55

Vært: Jakob Krogh

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2013/02/04122654.htm


Kontant mig I RØVEN.
Konen skulle op og ha sporet bil, og Peugeot snakkede om "kontant" og turbo, så de gik amok på min bil.. De skiftede 2 flammeskiver, motor olie osv... Det blev 3500,- kr...

Hvaf F.. har motor olien med flammeskiver.??????

Det skulle tage ca 30 min. Min kone gik i næsten 5 timer med min søn på 8 mdr og ventede på bilen...

Bilen skulle kun spores..............:@

Nu har jeg være oppe og handle og bilen er ikke sporet. Når jeg holder rette lige så kører jeg i grøften.

Er syglig tosset på PeuGeot N......
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: morgan efter 06. Februar 2013, 22:13
Citér
silverfox skrev:
@jjesp:
Det er afgørende at man bruger den rigtige olie!
Den eneste 100% rigtige og eneste PSA godkendte olie er Total. Castrol, BP, Staoil osv. laver alle olier som opfylde de samme industrielle standarder. De kan for så vidt være lige så gode. De er bare ikke godkendte.

@Strada:
Som KHJ siger; 1,4 er en ældre konstruktion. Jeg er i øvrigt ikke mekaniker, det har jeg aldrig hævdet.
Hvor får du de 1900 turboer fra? Der blev sagt i indslaget at der var solgt 1800 turboer. Ved du hvor mange af de turboer der ligger på lager hos en grossist? Jeg ved at mange af de frie værksteder kvajer sig når de skifter turbo ved ikke at følge den vejledning som fås fra eks. Peugeot eller FTZ.
Derfor sælges der så mange turboer. I det første Kontant afsnit om 1,6 HDi sagde FTZ repræsentanten netop at de havde vildt mange reklamationer.
Har du selv læst den service info du vedlægger? Der står jo netop at turboen fejler, såfremt den korrekte procedure for udskiftning ikke følges.Du vil da ikke, i ramme alvor, klandre Peugeot for at udstyre deres værksteder med den nødvendige info?

Den FDM tekniker der blev interviewet i Kontant har tidligere arbejdet i Peugeot Dks Tekniske afdeling. Hvis han mente at der var et graverende, generelt problem med den motor ville han da nok have informeret sine kære medlemmer om det?


Silverfox.. Det passer ikke.....Der behøver ikke stå Castoil, BP og stat oil på listen... Der findes andre mærker der er mindst lige så gode... bare de overholder ACEA-normen.. så fis og en hornlygte...
Siden hvornår er Statoil blevet godkend.??????? Der er altid blevet sagt at "man bruger "ikke" statoil produkt på Peugeot"........

Jeg køber motorolie til 150 kr L. og det er en 5/30 C2 olie.
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: KHJ efter 06. Februar 2013, 22:53
Han skriver heller ikke statoil er godkendt hvis du læser efter

Godkendte olie er Total.  Castrol, BP, Staoil osv. laver alle olier som opfylde de samme industrielle standarder. De kan for så vidt være lige så gode. De er bare ikke godkendte.

men jeg er enig at de andre olier er gode produkter   men de er ikke testet og godkendt af peugeot
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: jjesp efter 06. Februar 2013, 23:28
Citér
KHJ skrev:
men jeg er enig at de andre olier er gode produkter   men de er ikke testet og godkendt af peugeot


Hvorfor er det så at jeg skal gå til en autoriseret Peugeot forhandler, når så mange af dem ikke bruger Total?

I virkeligheden kan min turbo stå af inden for garantiperioden, og så vil Peugeot Danmark sige at det er bare ærgerligt for jeg har brugt en olie der ikke er godkendt af Peugeot. Så skal jeg køre sagen mod min Peugeot forhandler, men de henviser jo importøren, hver gang der er problemer med min bil, "Desværre -, importøren har sagt at her dækker garantien ikke."

Egentlig når jeg tænker på det er det rystende. Jeg har haft min bil i lidt over et år, og mindst 3 gange er jeg gået chokeret fra min forhandler over den dårlige service de har....

Med mine to tidligere Avensis'er og min Octavia har der aldrig været problemer. Jeg har endda fået en ny motor skiftet gratis efter 4 år og 110.000 km på en af Avensis'erne, da den havde kendt fejl....
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: strada efter 07. Februar 2013, 14:29
Citér
silverfox skrev:
Jeg er i øvrigt ikke mekaniker, det har jeg aldrig hævdet.
Har du selv læst den service info du vedlægger? Der står jo netop at turboen fejler, såfremt den korrekte procedure for udskiftning ikke følges.Du vil da ikke, i ramme alvor, klandre Peugeot for at udstyre deres værksteder med den nødvendige info?


Det kan godt være du ikke er mekaniker. Men du forsvarer altid Peugeot med næb og klør lige meget hvor meget de har dummet sig. I de situationer betragter jeg dig som indhabil p.g.a. dit tydelige Peugeot tilhørs forhold.

Spørgsmålet går jo ikke på at klandre Peugeot for at udstyre deres værksteder med den nødvendige info.

Spørgsmålet går på at Peugeot udsender en Service Bulletin med overskriften, Critical Instructions - og efterfølgende siger at det ikke drejer sig om en generel fejl, så at en indkaldelse for at rette op på konstruktions fejlen ikke er nødvendigt. Det hænger slet ikke sammen når det er en kendt fejl.

Hvorfor brænder en 1,6 HDI motor sammen pga. turbo problemer efter 90.000 km og garantiens udløb og som er passet med korrekt service eftersyn på et Peugeot værksted, som eksemplet i Kontant ? Peugeot ejeren måtte i 1ste omgang selv betale 50.000 kr. for en ny motor og efter lang tids tovtrækkeri (som sædvanlig med Peugeot Danmark) endte det med at Peugeot Danmark indviligede i at betale halvdelen. Efter få uger brænder turboen så sammen igen. Hvordan syntes du selv det passer med det du skriver, at der ingen risiko er og intet at bekymre sig om ?? Peugeot Danmarks KUNDE SERVICE er elendig og berygtet i mange Peugeot ejeres øjne. Men I lever stadigvæk af tilfredse kunder siger I ?? Det hænger bare ikke sammen. I kunne lære meget af TOYOTA, som har en helt anden indgangs vinkel til SERVICE. Som sagt, jeg løber aldrig mere en risiko ved at købe Peugeot med den manglende SERVICE mange af Peugeot Danmarks kunder har oplevet.
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: KHJ efter 07. Februar 2013, 19:47
Citér
jjesp skrev:
Citér
KHJ skrev:
men jeg er enig at de andre olier er gode produkter   men de er ikke testet og godkendt af peugeot


Hvorfor er det så at jeg skal gå til en autoriseret Peugeot forhandler, når så mange af dem ikke bruger Total?

I virkeligheden kan min turbo stå af inden for garantiperioden, og så vil Peugeot Danmark sige at det er bare ærgerligt for jeg har brugt en olie der ikke er godkendt af Peugeot. Så skal jeg køre sagen mod min Peugeot forhandler, men de henviser jo importøren, hver gang der er problemer med min bil, "Desværre -, importøren har sagt at her dækker garantien ikke."

Egentlig når jeg tænker på det er det rystende. Jeg har haft min bil i lidt over et år, og mindst 3 gange er jeg gået chokeret fra min forhandler over den dårlige service de har....

Med mine to tidligere Avensis'er og min Octavia har der aldrig været problemer. Jeg har endda fået en ny motor skiftet gratis efter 4 år og 110.000 km på en af Avensis'erne, da den havde kendt fejl....


Hvis der opstår fejl er det forhandleren der skal varetagen skaden  , du bliver ikke bedt om at gå til importøren   , og hvis dit værksted bruger noget andet olie er det værkstedets problem det kan aldrig blive dit  du sætter bilen ind til nogen der har forstand på de ting  uden du bør have noget indsigt i mekanik  hvis du skal have styr på alle de ting kunne du lige så godt lave bilen selv  

Nu ved jeg ikke hvor det værksted du bruger ligger i forhold til hvor du bor  men du er frit stillet med at bruge et andet
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: KHJ efter 07. Februar 2013, 20:07
Citér
strada skrev:
Citér
silverfox skrev:
Jeg er i øvrigt ikke mekaniker, det har jeg aldrig hævdet.
Har du selv læst den service info du vedlægger? Der står jo netop at turboen fejler, såfremt den korrekte procedure for udskiftning ikke følges.Du vil da ikke, i ramme alvor, klandre Peugeot for at udstyre deres værksteder med den nødvendige info?


Det kan godt være du ikke er mekaniker. Men du forsvarer altid Peugeot med næb og klør lige meget hvor meget de har dummet sig. I de situationer betragter jeg dig som indhabil p.g.a. dit tydelige Peugeot tilhørs forhold.

Spørgsmålet går jo ikke på at klandre Peugeot for at udstyre deres værksteder med den nødvendige info.

Spørgsmålet går på at Peugeot udsender en Service Bulletin med overskriften, Critical Instructions - og efterfølgende siger at det ikke drejer sig om en generel fejl, så at en indkaldelse for at rette op på konstruktions fejlen ikke er nødvendigt. Det hænger slet ikke sammen når det er en kendt fejl.

Hvorfor brænder en 1,6 HDI motor sammen pga. turbo problemer efter 90.000 km og garantiens udløb og som er passet med korrekt service eftersyn på et Peugeot værksted, som eksemplet i Kontant ? Peugeot ejeren måtte i 1ste omgang selv betale 50.000 kr. for en ny motor og efter lang tids tovtrækkeri (som sædvanlig med Peugeot Danmark) endte det med at Peugeot Danmark indviligede i at betale halvdelen. Efter få uger brænder turboen så sammen igen. Hvordan syntes du selv det passer med det du skriver, at der ingen risiko er og intet at bekymre sig om ?? Peugeot Danmarks KUNDE SERVICE er elendig og berygtet i mange Peugeot ejeres øjne. Men I lever stadigvæk af tilfredse kunder siger I ?? Det hænger bare ikke sammen. I kunne lære meget af TOYOTA, som har en helt anden indgangs vinkel til SERVICE. Som sagt, jeg løber aldrig mere en risiko ved at købe Peugeot med den manglende SERVICE mange af Peugeot Danmarks kunder har oplevet.


Fordi der kommer en serviceinfo ud på en repration hvordan du skal håndtere en turbo hvis den står af  er ikke lig med det et  generelt problem der findes reprationsinfo og håndbøger på alt
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: silverfox efter 07. Februar 2013, 20:47
@strada:
Du kan da ikke kalde mig inhabil bare fordi jeg er uenig med dig? Jeg har aldrig lagt skjul på, at jeg arbejder hos en Peugeot forhandler. Tværtimod.
Jeg kommer med indlæg herinde baseret på min viden om Peugeot. Men det er åbenbart diskvalificerende?
I øvrigt er den motorreparation til 50.000 du refererer til, en Citroen. Så det kan du heller ikke klandre Peugeot for.
Desuden kan det omtalte motorhavari skyldes at indsprøjtningsdyserne har været utætte. Det ville forklare hvorfor også motoren skulle skiftes. Jeg har aldrig set en Peugeot der skulle have ny motor pga. dårlig smøring af turboen.
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: Byb75 efter 07. Februar 2013, 21:32
Hej. Hvor har I fra at det kun er Total der godkendt motorolie til Peugeot?
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: KHJ efter 07. Februar 2013, 23:35
Citér
silverfox skrev:
@strada:
Du kan da ikke kalde mig inhabil bare fordi jeg er uenig med dig? Jeg har aldrig lagt skjul på, at jeg arbejder hos en Peugeot forhandler. Tværtimod.
Jeg kommer med indlæg herinde baseret på min viden om Peugeot. Men det er åbenbart diskvalificerende?
I øvrigt er den motorreparation til 50.000 du refererer til, en Citroen. Så det kan du heller ikke klandre Peugeot for.
Desuden kan det omtalte motorhavari skyldes at indsprøjtningsdyserne har været utætte. Det ville forklare hvorfor også motoren skulle skiftes. Jeg har aldrig set en Peugeot der skulle have ny motor pga. dårlig smøring af turboen.


Der er noget underligt ved den bil  , først får den ny motor og senere går turboen  , hvis der er kommet ny motor i er den ren i oliekanalerne  hvorfor skulle turboen så bryde ned igen der er noget der ikke stemmer   ,   og ja det var en  C5
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: strada efter 08. Februar 2013, 08:58
En af de andre uheldige bilejere er maskinchef Jørgen Grunert Pedersen, som privat kører i en Peugeot med den omtalte 1,6 liter dieselmotor. I april 2012 brød turboen sammen. Da er bilen 2 år og 4 måneder gammel og har kørt 90.000 km.

Regningen lød på 18.000 kroner. Forhandleren valgte at dække halvdelen per kulance - altså af venlighed - fordi bilen var så ny. De resterende 9000 kroner forsøgte Jørgen Pedersen at få Peugeot Danmark til at dække. Men Peugeot afviste med henvisning til, at garantien var udløbet. Det undrer og ærgrer Jørgen Grunert Pedersen:

- Normalt vil fabrikanterne sende et eller andet service letter ud for at sige: Venligst kære kunde, kom ind, så skifter vi den motor, fordi vi har oplevet, at der er et problem.

Men der kommer jo ingen ting her, selv om at selv folk, der har ringe forstand på det her, kan se, at der er et problem med det her. Så er der jo ingen, der reagerer på det, og det er jo det, der er meget kritisabelt, siger Jørgen Grunert Pedersen til Kontant.

Hos Peugeot Danmark afviser informationschef Hanne Langsig Sørensen, at der er tale om et generelt problem med motoren.

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2013/02/05170144.htm

Udsendelserne kan iøvrigt ses på DR/Kontants hjemmeside.
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: jjesp efter 08. Februar 2013, 11:40
Citér
KHJ skrev:
Hvis der opstår fejl er det forhandleren der skal varetagen skaden  , du bliver ikke bedt om at gå til importøren


Hver gang jeg har haft et garantiproblem med min Peugeot, har min forhandler altid brugt importøren for at se om de vil gøre noget ved det.

F.eks. havde jeg et periodisk motorstyringsproblem der gjorde at bilen begyndte at hoppe og danse og al motorkraft forsvandt når den skulle trække. Dette var så slemt at man måtte stoppe bilen, og kunne fortsætte flere dage før det forsvandt. Problemet kom og gik, og er nu forsvundet af sig selv - måske. Men forhandleren kunne ikke læse fejlen i computeren. Den eneste fejl var at temperaturmåleren på partikelfilteret havde meldt at partikelfilteret havde været  varmt. Her blev importøren spurgt, og de anbefalede et skift af - temperaturmåleren..... Altså symptombehandling.

Jeg spurgte forhandleren hvorfor man ikke kiggede lidt på luftreguleringen, da det mere virkede som et generelt problem med blandingen. Det var de enige i, men hvis ting skulle laves under garantien, måtte man kun lave det computeren meldte. Hvis dette ikke hjalp, kunne man efterfølgende - efter aftale med importøren - lave videre fejlsøgning. Ellers skulle forhandlerne selv bekoste reparationen.

Det er da latterligt.....
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: strada efter 08. Februar 2013, 14:08
Citér
strada skrev:
En af de andre uheldige bilejere er maskinchef Jørgen Grunert Pedersen, som privat kører i en Peugeot med den omtalte 1,6 liter dieselmotor. I april 2012 brød turboen sammen. Da er bilen 2 år og 4 måneder gammel og har kørt 90.000 km.

Regningen lød på 18.000 kroner. Forhandleren valgte at dække halvdelen per kulance - altså af venlighed - fordi bilen var så ny. De resterende 9000 kroner forsøgte Jørgen Pedersen at få Peugeot Danmark til at dække. Men Peugeot afviste med henvisning til, at garantien var udløbet. Det undrer og ærgrer Jørgen Grunert Pedersen:

- Normalt vil fabrikanterne sende et eller andet service letter ud for at sige: Venligst kære kunde, kom ind, så skifter vi den motor, fordi vi har oplevet, at der er et problem.

Men der kommer jo ingen ting her, selv om at selv folk, der har ringe forstand på det her, kan se, at der er et problem med det her. Så er der jo ingen, der reagerer på det, og det er jo det, der er meget kritisabelt, siger Jørgen Grunert Pedersen til Kontant.

Hos Peugeot Danmark afviser informationschef Hanne Langsig Sørensen, at der er tale om et generelt problem med motoren.

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2013/02/05170144.htm

Udsendelserne kan iøvrigt ses på DR/Kontants hjemmeside.


Jeg har i en mail spurgt Peugeot Danmark hvorfor de ikke dækker alle omkostninger ved ovenstående defekt, hvor bilen er 2 år og 4 mdr. gammel. Deres svar er:

Den omtalte kunde har betalt kr. 8.531,- for en reparation som ellers ville have kostet over kr. 18.000,-. Vi har altså hjulpet med kr. 10.000,- i dette tilfælde - det er derfor ikke rigtigt, at Peugeot Danmark har afvist af dække.

 

Bilen har kørt næsten 100.000 km med denne turbo da den gik i stykker.

Dækningen kan sammenlignes med den dækning, du får fra dit forsikringsselskab, hvis du får en skade der ødelægger et dæk.

Taksatoren måler dækmønsteret på din bil, og hvis dækket er slidt halvt ned, får du betalt et halvt dæk over forsikringen - men må selv betale for den halvdel du har slidt.

 

Garantien på denne bil var udløbet, og det er derfor et udtryk for omsorg for vores kunder, at der er ydet kr. 10.000,- i tilskud til denne sag.
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: larsK efter 08. Februar 2013, 16:00
kan stadig ikke sige andet end at det er en formidable motor, hos os har vi som sagt kun skiftet 3 turboer i 2012 i de 2 tilfælde skyldes det at personen ikke har overholdt service..

kan ikke se hvorfor folk skal brokke sig over tingene når de ikke selv passer på deres ting..!

hvis folk bare for serviceret deres bil efter hensigten så er der ikke noget galt..

ERGO DET ER DERES EGEN FEJL BASTA!!!!!!
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: strada efter 08. Februar 2013, 16:12
Citér
larsK skrev:
kan stadig ikke sige andet end at det er en formidable motor, hos os har vi som sagt kun skiftet 3 turboer i 2012 i de 2 tilfælde skyldes det at personen ikke har overholdt service..

kan ikke se hvorfor folk skal brokke sig over tingene når de ikke selv passer på deres ting..!

hvis folk bare for serviceret deres bil efter hensigten så er der ikke noget galt..

ERGO DET ER DERES EGEN FEJL BASTA!!!!!!


Maskinchefen i ovennævnte eksempel har netop overholdt alle service hos et autoriseret Peugeot værksted. Din hypotese passer altså ikke og jeg kan finde flere eksempler. Kig på Kontants hjemmeside nederst med kunder der har overholdt alle service. http://www.dr.dk/DR1/kontant/2013/02/05170144.htm
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: Ole S efter 08. Februar 2013, 16:44
Citér
larsK skrev:
kan stadig ikke sige andet end at det er en formidable motor, hos os har vi som sagt kun skiftet 3 turboer i 2012 i de 2 tilfælde skyldes det at personen ikke har overholdt service..

kan ikke se hvorfor folk skal brokke sig over tingene når de ikke selv passer på deres ting..!

hvis folk bare for serviceret deres bil efter hensigten så er der ikke noget galt..

ERGO DET ER DERES EGEN FEJL BASTA!!!!!!

Hej Lars
Nu ved jeg ikke om du har fulgt udsendelserne, og de to tråde der har været om emnet, men hvis du har, vil du vide at helt så enkelt hænger tingene ikke sammen.
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: KHJ efter 08. Februar 2013, 19:41
Citér
jjesp skrev:
Citér
KHJ skrev:
Hvis der opstår fejl er det forhandleren der skal varetagen skaden  , du bliver ikke bedt om at gå til importøren


Hver gang jeg har haft et garantiproblem med min Peugeot, har min forhandler altid brugt importøren for at se om de vil gøre noget ved det.

F.eks. havde jeg et periodisk motorstyringsproblem der gjorde at bilen begyndte at hoppe og danse og al motorkraft forsvandt når den skulle trække. Dette var så slemt at man måtte stoppe bilen, og kunne fortsætte flere dage før det forsvandt. Problemet kom og gik, og er nu forsvundet af sig selv - måske. Men forhandleren kunne ikke læse fejlen i computeren. Den eneste fejl var at temperaturmåleren på partikelfilteret havde meldt at partikelfilteret havde været  varmt. Her blev importøren spurgt, og de anbefalede et skift af - temperaturmåleren..... Altså symptombehandling.

Jeg spurgte forhandleren hvorfor man ikke kiggede lidt på luftreguleringen, da det mere virkede som et generelt problem med blandingen. Det var de enige i, men hvis ting skulle laves under garantien, måtte man kun lave det computeren meldte. Hvis dette ikke hjalp, kunne man efterfølgende - efter aftale med importøren - lave videre fejlsøgning. Ellers skulle forhandlerne selv bekoste reparationen.

Det er da latterligt.....


Hvis det er en repration i bilens garantiperiode skal man ikke spørge importøren om  de vil gøre noget ved det  ,   og hvis der er fejl på noget  uanset hvad der har med motorstyring at gøre  laver man det først  .

 så ser man i parameter om der er noget der måler en forkert værdi  , det bliver nemli ikke lagt som fejl  , f.eks en vandtemp føler der viser  minus 40 gr på en sommerdag  med 32 gr  lægges ikke som fejl  i motorstyring for teoretisk kan det lade sig gøre  motoren opfører sig bare derefter  det går bare ikke  i den høje temp  så mange fejl ses i  parameter uden der er fejl på det  for det viser jo et eller andet  og så virker komponenten  bare ikke rigtigt
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: jjesp efter 09. Februar 2013, 00:46
Citér
KHJ skrev:
Hvis det er en repration i bilens garantiperiode skal man ikke spørge importøren om  de vil gøre noget ved det


Problemet er bare at nogle forhandlere altid bruger importørens svar som en undskyldning for ikke selv at udbedre fejlen. Et andet lille eksempel:

Da min 207'er havde gået 3000 km, både skurre og piver bremserne. Jeg kører derned og hører om det er normalt. Svaret er at jeg "skal bremse meget hårdere end jeg gør, og så skal de jo lige køres til".

Efter 9000 km er det det samme. De vil gerne kigge på bilen. Da jeg henter den har de slebet skiver på bagbremserne. Jeg får en regning for arbejdet. Da jeg brokker mig er svaret: Dette er helt normal slitage og importørens garanti dækker ikke når det er slitage....

Efter 15000 km hyler forbremserne stadig og jeg brokker mig. De kigger på den igen og jeg får en opringning efterfølgende, hvor værkføreren meddeler mig, at det er de pæneste bremser han har set i lang tid. Bare han havde bremser der var så fine selv, siger han.

Så nu, efter 25000 km, har jeg vænnet mig til det. Det er mest irriterende at når jeg bremser for rødt lys, Her får jeg sure blikke fra fodgænger og cyklister over al den skærende larm. Men så ser de selvfølgelig at det er en Peugeot og får lidt medlidenhed med manden bag rattet ;)

Jeg har selvfølgelig efterfølgende skiftet værkstedet ud med et andet end der jeg købte bilen, men må indrømme at jeg ikke gad sige noget om de bremser da den var til 20.000 km service. Sådan nogle kampe kan man ikke vinde.....
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: larsK efter 09. Februar 2013, 15:54
nu skal man ikke tro på alt fra Kontant side.. der er en grund til de har valgt de personer.. de gør det altid være end det er.. nu har jeg væreet peugeot mekaniker i 10år og yderst sjællent der er belevet skiftet turbo kontra hvor mange der køre med de motorer.

så kan ikke se problemet i at der et par stykker der er gået istykker.. men lige så snart kontant har været der begynder i at pive..

Ang. bundkaret er jeg sikker på at alle de peugeot mekanikere der er herinde har haft afmont et bundkar på de motorer før da de har det med at blive en smule utætte.. og jeg personligt kan ikke genkende det problem med snavs i bundkarret? ja det er rigtig de ikke har lavet det så godt med det bundkar..

sidst jeg havde bundkaret af sådan en motor havde den kørt et godt stykke over 200000km og ingen tegn på snask..

men har skiftet turbo på en hvor han havde utætte dyser som han havde kørt rundt med i 8 mdr tid inden turbo stod af.. skal lige siges at han havde ikke fået lavet service i over 2 år..
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: Autoholm efter 09. Februar 2013, 19:23
Synes vi skal holde en god tone. Verden bliver aldrig sort og hvid. Ingen biler er super gode og ingen er super dårlige. Men mennesker bruger så mange penge på biler at der bliver lagt store følelser i.
Peugeot laver så vidt jeg ved ikke selv deres bremser. Alle bilfabrikker køber bremser af Bendix, Ate, Girling, Lucas og der er sikkert flere. Når bremser skurer eller hyler er det generelle problemer som naturligvis kan afhjælpes.

Den største tak skal KHJ have for altid at komme med super gode svar og løsninger på masser af problemer.

Når der skal laves TV giver det stor gennemslagskraft når nogen hænges ud. Jeg har set begge udsendelser og læst alle indlæg her og på Citronik.dk
For mig at se er problemet at der i nogle motorer produceres meget sod som forringer olien.

Bundkarret og sien i banjo bolten er nok ikke super smart, men det der giver soden i olien er dårlig forbrænding af diesel. Hvis der er defekte flammeskiver bliver kompressionen for lav og det giver dårlig forbrænding. Dette problem er vist ret kendt på denne motor. Mange små ture giver også sod i olien.
Man burde anbefale at få skiftet olie oftere hvis man kører end del korte ture.
Man kunne også analysere den gamle olie og så vurdere om skifteintervallet er passende eller skulle sættes ned. Men det afhænger jo af kørestil og ikke af om det er en psa motor eller andet fabrikat. Jeg tror ikke nogen motorer har godt af at køre så langt på olien som fabrikkerne siger de kan. Jo hvis de kører som taxa og er varme hele tiden eller kører flere hundrede kilometer om dagen og altid varmes op med oliefyr.
Hvor mange har egentlig afmonteret et bundkar og konstateret bundfældet slam?
Det er løsninger og vidensdeling dette forum kan formidle og tak for det.
:) Autoholm
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: Mh65140 efter 11. Februar 2013, 20:58
Hmm. Det er ikke til at blive klog på emnet. Har idag snakket med automester, de skifter tit turbo på model og anbefaler skifte af bundsi, bundkar og banjosi. De siger desuden det sker uanset om man køre langt og passe service. Mens peugeot i risskov siger de har solgt 1200 model med den motor og skiftet omkring 12 stk. Og de mener ikke man bør gøre andet end passe service. Hørte desuden fra ven at ford i vejle tilbyder skifte af bundkar og banjosi for 2500 kr. For deres kunder. Normalpris 5500 kr.
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: larsK efter 12. Februar 2013, 19:02
nu er automester jo nu heller ikke skide skarpe. hvis de tit skifter turbo er det fordi de ikke kan fejlsøge ordentlig og der efter gætter.. som jeg har skrevet tidliger så har vi skiftet 3 turboer i 2012 og der køre dælme mange af de motorer, så vil ikke lige sige tit men at det hæner..
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: Ole S efter 12. Februar 2013, 20:11
Citér
larsK skrev:
nu er automester jo nu heller ikke skide skarpe. hvis de tit skifter turbo er det fordi de ikke kan fejlsøge ordentlig og der efter gætter.. som jeg har skrevet tidliger så har vi skiftet 3 turboer i 2012 og der køre dælme mange af de motorer, så vil ikke lige sige tit men at det hæner..

Hej Lars
Nu er det jo ikke nødvendigvis sikkert, at det antal turboer i har skiftet hos peugeot, er et retvisende billede af virkeligheden. Forstået på den måde, at måske er Peugeot så dyre med reparationen, at folk vælger alternative værksteder.

Det er kun et gæt, jeg ved ikke hvad sådan et turbo-skift koster hos jer kontra hos de "uoriginale".
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: larsK efter 12. Februar 2013, 21:10
koster ca 12000kr. ikke meget dyre end uorginalt, men måske de skifter så mange hos automester netop fordi de ikke kan finde ud af det?
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: Mh65140 efter 12. Februar 2013, 21:44
Det var nu ikke fordi at de skiftede på den samme. Automester sagde også at de købte et helt kit med alle rør filter osv. Så tror nu nok de har styr på det.
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: KHJ efter 12. Februar 2013, 23:11
De turboer der bliver skiftet hos Automester  hvilke mærker skifter de dem på ?  hvis Ford kører på andet olie og længere interval  kan det jo være det er dem der har fået  80% af dem der er skiftet
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: kempf83 efter 13. Februar 2013, 16:40
hej

jeg var en af de uheldige 2 dagen inden udsendelsen i kontant røg min turbo og jeg har så skiftet rør/bund si/ lavet alt det man skulle lave det skal siges jeg ikke har kørt på den olie peugeot mener man skal køre på men det gør jeg så nu men det korte og det lange er at min kollega har samme bil samme motor hans er serviceret hos peugeot taastrup har kørt samme andtal km og han ville have skiftet og renset sin så det gir jeg igang med og jeg må tage hatten af for peugeot for der var intet og se på hans sigen i bundkaret var som ny så olien mener jeg bestemt har noget at sige. så derfor køre jeg på den rigtige olie nu bare en lille historie fra den virklige verden  
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: larsK efter 13. Februar 2013, 17:18
og det er netop det der er pointen i at få lavet sit service autoseret.. med den korrekte olie.
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: Michael LK efter 13. Februar 2013, 17:48
Om jeg fatter, at nogen beslutter sig for at prøve anden olietype - det er nok det vildeste sats man kan gøre på en motor.

Alti alti den orig. - specielt når det drejer sig om koksdannelser.
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: midph efter 13. Februar 2013, 17:56
Citér
kempf83 skrev:
hej

jeg var en af de uheldige 2 dagen inden udsendelsen i kontant røg min turbo og jeg har så skiftet rør/bund si/ lavet alt det man skulle lave det skal siges jeg ikke har kørt på den olie peugeot mener man skal køre på men det gør jeg så nu men det korte og det lange er at min kollega har samme bil samme motor hans er serviceret hos peugeot taastrup har kørt samme andtal km og han ville have skiftet og renset sin så det gir jeg igang med og jeg må tage hatten af for peugeot for der var intet og se på hans sigen i bundkaret var som ny så olien mener jeg bestemt har noget at sige. så derfor køre jeg på den rigtige olie nu bare en lille historie fra den virklige verden  


..kan du så ikke oplyse de andre her med 1,6 hdi om,hvilken olie DU brugte og hvilken din ven bruger,så der ikke begåes fejl andre steder..og jeg mener..det er ikke nok bare at sige Total eller andet,men alle specifikationer på olierne der blev brugt/bliver brugt??
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: nibka - 307 efter 13. Februar 2013, 19:19
Her er godt nok en del triste og dyre bilrepr.  
Motorolien har utvivlsom stor betydning, men hvem har dog lyst til at gå på kompromis / være forsøgsperson med sin kostbare bil på et så vigtigt element.  Køb dog den olie som PEUGEOT anbefaler i instruktionsbogen - så er det hul da lukket.
Har på nettet læst indlæg, hvor bilejeren anfører, at dieseloliens tilsatte additiver har stor betydning for tilsodning m.v. og så vidt jeg husker blev det nævnt, at der var stor forskel på Shells d.olie set i forhold til d.olie fra F24. Han tankede hos F24 - og havde ikke koksaflejringer i motoren.

Jeg erindrer fra min barndom, når vi i fællesskab med naboerne samlede roer, hvor en nabotraktor havde en mærkelig lugt fra udstødningen, og vi andre mente han brugte fyringsolie i sin traktor, da udstødningsgassen lugtede svovlagtigt lig det som kom ud af skorstenen på stuehuset.    Hans næste traktor havde også samme "mærkelige" udstødningslugt.  

Jeg ved ikke om der kan være nogen sammenhæng, såe......!

v h:   Niels
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: kempf83 efter 13. Februar 2013, 21:24
Total Quartz ineo ecs 5w-30 siger Peugeot Taastrup
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: midph efter 14. Februar 2013, 10:50
"nibka - 307"...har jo ret..kig i servicbogen,der står hvilken olie vi præcis skal/må bruge til vores model og motortype..eksempelvis foreskriver min 206 1,4 hdi UDEN PARTIKELFILTER!!..brug af Total OG Esso produkter og hvilke typer olier der må anvendes,både til diesel og benzin..det bliver nok for omfattende,at skrive hvilke,men der er bemærket at.."ved serviceeftersyn,bruges en halvsyntetisk olie,mindst 10w40.. en energibesparende olie 5w30 eller en fuldsyntetisk olie 5w40 kan også bruges..endvidere skal den  opfylde minimumskrav ACEA B3 og API CF/CD..hvis oliekvaliten ikke svarer til denne norm,henvises der til serviceplanen "særlige forhold" som omfatter kortere serviceintervaller
..ordret citeret :D..så tjek din servicebog:o
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: strada efter 15. Februar 2013, 13:39
Apropo vores lille diskussion her har FDM dette indlæg i JP i dag:

http://epn.dk/privat/biler/article5206429.ece
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: strada efter 16. Februar 2013, 23:04
Der er oprettet en Facebook gruppe for os med 1,6 HDI motoren der kræver længere garanti fra Peugeot.
https://www.facebook.com/Problemmotoren
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: larsK efter 17. Februar 2013, 10:14
FLot Strada. regner du selv med i for en skid?. det er jeres eget problem i ikke har vedligeholdt jeres bil..
så tør øjnene.. man bliver squ så træt af at læse alt det pis..

P.S for nok en over næsen for den her kormentar.. men hva fanden så er det ude af systemet..
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: strada efter 17. Februar 2013, 12:03
Ja, sandheden er ilde hørt. De 1,6HDI der er vedligeholdt af Peugeot og har brændt turboen af efter 2 år og 4 mdr., er naturligvis ejernes egen skyld ? Når højt uddannede ingeniører også diskuterer garanti problemet og forsøger at finde fejl årsagen, er det måske også bare et spørgsmål om at de tørrer øjnene ? http://ing.dk/artikel/135763-tusindvis-af-turboer-braender-af-i-franske-dieselmotorer
Kan godt følge dig i at det ikke er sjovt at være Peugeot ansat i disse tider. Det er fair nok, at du forsvarer din arbejdsplads - det har jeg al mulig respekt for.
Men det klæder ingen, at komme med beskyldninger om, at de ikke er ordentlig serviceret, når Peugeot har stået for service.
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: larsK efter 17. Februar 2013, 16:27
PRØV nu og hør her smarte der køre sindsygt mange biler med den motor, men kun en brokdel af dem der er gået istykker... vi har kun skiftet en turbo på en bil der har overholdt service, ellers har alle de andre været fjolser som har kørt ned til muhammed auto.. føler ikke for de ejer der har haft problemer med turbo og ja mange har ringet med det problem, men sjovt efter vi fortæller dem hvordan det hele hænger sammen falder de ned igen, har selv denne motor i min bil og jeg er squ ikke bekymret...

har selv overbevist 2 kunder at kontant ikke havde helt ret.. og fordi der står to tosser frem med en uddanelse bag dem så tror i på dem? så ja mener i alle er nogen tosser, sælg jeres bil og køb en cykel....
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: Davidusaf efter 19. Februar 2013, 10:02
Helt enig, kan ikke forstår så mange folk er helt op og køre. vi har 4 5 biler i firma med sammen motor der mindst har kørt 150k km +, og folk spare bestemt ikke på bilen når de sidder bag rattet, der har godt nok røget et par kobling, men selve motor har aldrig fejlet nogle. jeg tror heller ikke at det er generelt fejl.
Med hensyn til olie har jeg kun fundet disse 3 der har godkendelses nummer til den motor
PSA B712290

Castrol Magnatec 5W30 C2 Pro
Mobil 1 ESP Formula 5W-30
Total Quartz INEO ECS 5W30

ved ikke hvor meget det betyder men jeg holder mig altid til det olie min introduktionsbog anbefaler
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: JML_ efter 20. Februar 2013, 13:48
Ja helt ærligt. Det er da ikke noget at brokke sig over.
Bare fordi man som privat person skal betale 18-50.000 kr., lige efter garantien er udløbet, pga defekt turbo/motor selv om man har overholdt alle service...
Folk er da heller ikke nemme at tilfredsstille nu om dage. De kan jo bare vælge et andet mærke en anden gang hvis de er utilfreds med sådan en service ;)
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: midph efter 20. Februar 2013, 14:00
Citér
JML_ skrev:
Ja helt ærligt. Det er da ikke noget at brokke sig over.
Bare fordi man som privat person skal betale 18-50.000 kr., lige efter garantien er udløbet, pga defekt turbo/motor selv om man har overholdt alle service...
Folk er da heller ikke nemme at tilfredsstille nu om dage. De kan jo bare vælge et andet mærke en anden gang hvis de er utilfreds med sådan en service ;)


..:D:D:D:D:D:D:D:D:D..fed humor!!
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: strada efter 21. Februar 2013, 18:05
Citér
JML_ skrev:
Ja helt ærligt. Det er da ikke noget at brokke sig over.
Bare fordi man som privat person skal betale 18-50.000 kr., lige efter garantien er udløbet, pga defekt turbo/motor selv om man har overholdt alle service...
Folk er da heller ikke nemme at tilfredsstille nu om dage. De kan jo bare vælge et andet mærke en anden gang hvis de er utilfreds med sådan en service ;)


..:D:D:D:D:D:D:D:D:D..fed humor!![/quote]


:D Ja de såkaldte "få" uheldige må vist nøjes med humoren, hvis de kan bruge det til noget. Man kunne eventuelt foreslå Peugeot at de gav nye ejere mulighed for en speciel "Over 2 års garanti konto", så at en ny Peugeot ejer sparede op i 2 år og der her efter stod f.eks. 50.000 kr. på "Over 2 års garanti kontoen". På den måde er de sikret imod uforudsete udgifter og et eventuelt stort indhug i privat økonomien ;) Peugeot skulle selvfølgelig have renterne af det indestående beløb - det manglede da bare andet for så fin en service ;):D
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: morgan efter 24. Februar 2013, 19:12
Citér
silverfox skrev:
Det er stadig en fis i en hornlygte...


hmm

det kostede mig små 3 kilo... Bilen skulle kun spores............:(
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: KHJ efter 24. Februar 2013, 22:44
Citér
morgan skrev:
Citér
silverfox skrev:
Det er stadig en fis i en hornlygte...


hmm

det kostede mig små 3 kilo... Bilen skulle kun spores............:(


Hvis det var 3 kilo kartofler var det sku billigt  :D
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: JML_ efter 25. Februar 2013, 17:15
Citér
morgan skrev:
Citér
silverfox skrev:
Det er stadig en fis i en hornlygte...


hmm

det kostede mig små 3 kilo... Bilen skulle kun spores............:(


Ja det er surt - med mindre man åbenbart er Peugeot mekaniker...

Jeg har aldrig haft problemer med min 207 1,6HDI, men alene pga. Peugeot Danmarks og Peugeot værkstedernes holdninger og nedgørelse af Peugeot ejernes problemer, har jeg solgt min 207 og har købt Peugeot for sidste gang.
Jeg syntes det er uværdigt med den behandling Peugeot giver deres trofaste kunder og vil ikke være en del af at repræsentere Peugeot mere, ved at køre rundt i et af deres køretøjer :@:@:@

Derfor har jeg købt et andet mærke - med 5 års garanti, som der faktisk er en del der giver hvis man forhører sig rundt omkring :)
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: larsK efter 25. Februar 2013, 21:39
Så du har købt huyndai? har hørt om en masse ang de 5 års garanti husk at læse havd der står med småt.. de 5 år dækker kun hvis du over holder alle service hos dem og til tiden... der ud over er alle slid dele ikke med som bærekugler stabilisatorarme og så videre, men tillykke med din nye æske.
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: JML_ efter 26. Februar 2013, 17:56
Har købt en europæisk produceret bil.
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: KHJ efter 26. Februar 2013, 19:44
Citér
JML_ skrev:
Har købt en europæisk produceret bil.


Ja jeg så dig godt i den i går  tillykke med din FIAT Punto :D:D
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: JML_ efter 26. Februar 2013, 20:42
Citér
JML_ skrev:
Har købt en europæisk produceret bil.


...som slår Peugeot 208 i diverse tests B)
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: Viggo Offersen efter 27. Februar 2013, 07:47
Hvor står det henne med den test, den vil jeg gerne se!
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: JML_ efter 27. Februar 2013, 08:49
Værsgo

http://www.fdm.dk/biltest/peugeot-208-16-ehdi-92-hk-allure-5-d-renault-clio-15-dci-90-dynamique?solr_query=clio
http://

http://tv2.bilzonen.dk/biltests/2013/01/ny-renault-clio-mod-peugeot-208-og-citroen-c3/
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: larsK efter 27. Februar 2013, 09:02
det er sjovt du nævner de test, det er rigtig at clio vinder men når de tar prisen med så vinder peugeot...
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: larsK efter 27. Februar 2013, 09:05
og de ophæver lidt hinanden de to test i følge FDM så mener de at 208 er en bedre bil dog med en dårligere gearkasse.. i bilzonen siger de Clio? så virker ikke som nogen troværdige test..
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: JML_ efter 27. Februar 2013, 09:24
Citér
larsK skrev:
og de ophæver lidt hinanden de to test i følge FDM så mener de at 208 er en bedre bil dog med en dårligere gearkasse.. i bilzonen siger de Clio? så virker ikke som nogen troværdige test..


Citér
larsK skrev:
det er sjovt du nævner de test, det er rigtig at clio vinder men når de tar prisen med så vinder peugeot...



He, he det er tydeligt at se på dine svar at du er ansat hos Peugeot ;)

Jeg kan ikke genkende det du siger og jeg har prøvet begge biler og er enig med både FDM og Bilzonen at Clio er en vinder på alle områder. Også på intro prisen hvor man i øjeblikket sparer 20.000 kr. Skal man have navigation med i 208 koster det ekstra 15.000 kr. - som er standard på Clio. Men tror folk selv kan danne sig et indtryk ved at læse testene.
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: Davidusaf efter 27. Februar 2013, 09:57
http://www.topgear.com/uk/renault/clio/verdict
http://www.topgear.com/uk/peugeot/208/verdict

Det er dog ikke direkte test mod hinanden
stor forskel er der vel ikke, men 208 har lidt højre score i nogle punkt i følge dem, clio er mest økonomisk, har dog ikke selv prøve køre i 208 kun clio
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: larsK efter 27. Februar 2013, 12:56
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_anmeldelser/article1840082.ece

i denne artikel nævner de at det eneste der er bedre i en clio end en 208 er gearskiftet..

de næver at 208 køre bedre ang styretøj bedre plads bedre design men med dårligere gearkasse...

og ja er ansat hos peugeot men ikke derfor jeg kommer med de kommentare det er fordi folk irretere mig når dette er en hjemmeside for folk med spørgsmål og ikke en side for nedgørelse af div mærker..
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: Davidusaf efter 27. Februar 2013, 15:09
208 ser klart bedre ud
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: strada efter 28. Februar 2013, 18:58
Citér
JML_ skrev:
Værsgo

http://www.fdm.dk/biltest/peugeot-208-16-ehdi-92-hk-allure-5-d-renault-clio-15-dci-90-dynamique?solr_query=clio
http://

http://tv2.bilzonen.dk/biltests/2013/01/ny-renault-clio-mod-peugeot-208-og-citroen-c3/


Ekstra Bladet og biltest.....er det virkelig det bedste i kan komme med. Hov, nu bliver Lars K irriteret :D
Pudsigt - har også skiftet min 207 ud med den nye Clio 1,5 dCi 90HK i rødmetallic. Kanon bil og god service :D
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: midph efter 10. April 2013, 10:38
..til orientering er jeg igang med en korrepondence med Peugeot Danmark (3mails),med det simple spørgsmål om.."hvorfor har man konstrueret en bundkar,hvor der ligger en rest af olie efter aftapning på grund af en "bulb" der går OP i bundkarret"??(fra 0,2-0,4l alt efter hvem man spør`) PDK..indrømmer,at der ligger 0,2l tilbage ,men er uden betydning??..de kryber "elegant"uden om mit simple spørgsmål og svarer på bedste "politiske" måde,at alt jo afhænger af kørsel/olie/service..så langt så godt og jeg er enig..men svare kort på hvorfor bundkarret er konstrueret sådan..DET ER DET ENESTE JEG VIL VIDE,FOR DER MÅ VÆRE ET FORMÅL MED DETTE!!:D:D..det kan eller vil de ikke..(jeg tror ikke de ved det selv)..så nu ved jeg hvordan det er ,at være journalist :D:D:D:D..venter spændt på den næste mailB)B)..
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: strada efter 10. April 2013, 12:48
Så må vi se om du når længere end jeg gjorde.
Efter 3. mail holdt de op med at besvare flere henvendelser :D

Tror du har ret, de ved ikke hvad de skal gøre eller gribe i, da der formeentlig ikke findes en fornuftig grund (for ejerne - måske for Peugeot værkstederne...) til sådan en tåbelig konstruktion. Undtagen den at det måske nedsætter levetiden på motoren. Tror efterhånden at det er der hunden ligger begravet (nu kommer alle Peugeot mekanikerne sikkert på banen :D:D:D)
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: midph efter 10. April 2013, 13:58
Hej Strada..ja den første fejl han gjorde var,at påstå,at bundkarret (og si) på en 1,4 og 1,6 ikke var det samme,hvilket jeg så måtte meddele ham,at det var bekræftet af hele 2 peugeotfolk og at jeg selv havde været ned på alle fire for at konstatere,at jeg også har proppen OPPE i bundkarret..ok..fik så samme smøre tilbage om kørsel/olie/serviceinterval ect.:D:D..og jeg skriver tilbage,at hvis han ikke ved noget om det/fået mundkurv på, er det da en ærlig sag..men så sig det dog..det er ligesom om de ikke vil indrømme fejlen..jeg får efterhånden den grimme grimme tanke,at det er nøje udregnet/testet,at efter de 200.000 kan der ske alt..hvorfor skulle man ellers efterlade 0,2 liter evt. fyldt med slam og spåner efter hvert olieskift,som naturligvis,bliver hvirvlet med rundt i den rene olie..det er bare ikke ok i min verden eller??... p.s. jeg tror helt ærligt også vore kære peugeotfolk herinde undrer sig over den konstruktion ved nærmere eftertanke og indrømmet,da jeg selv var mekker for 100år siden,tænkte jeg sgu`heller ikke så meget over tingene,bilerne skulle jo bare rulle..først da vi fik ordre fra fabrikken om fejl der skulle rettes,kunne vi se problemet..nå,men jeg afventer svar ..evt....måske..:D:D:D:D
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: midph efter 10. April 2013, 16:04
..så kom der alligevel svar..døm selv..:D

..Vi ved ikke hvad der er den oprindelige tanke med bundkarrets design. Vi har heller ikke undersøgt det, da det ikke har relevans i forhold til motorens drift eller holdbarhed.
Det vigtige er ikke at symptombehandle, men at fjerne årsagen til at symptomerne opstår: Køre med den rigtige motorolie, der skiftes rettidigt, og derved sørge for, at der ikke dannes olieslam.
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: JML_ efter 11. April 2013, 07:31
Det har med andre ord ikke relevans for motoren at der ligger rester af spåner og andre partikler i de 0,2 - 0,4 ltr. motorolie der altid vil stå i motoren - hmm.
Måske de har ret ? Når man sælger bilen som skrot pga. defekt motor får man vel egentligt mere for bilen vægtmæssigt - end hvis den var uden spåner :D
p.s. tillykke med den nye Renault Clio 4 midph. Et godt valg.
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: midph efter 11. April 2013, 11:40
..præcis mine ord JML og de kan/må åbenbart ikke svare andet en den sædvanlige remse..såee:D:D..og tusind tak for lykønskningen..fed dyt med (næsten) alt moderne udstyr og prismæssigt kunne konkurrenterne slet ikke være med hvad det angår..mvh Preben
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: Mh65140 efter 11. April 2013, 14:11
Her lidt korrespondance med Peugeot Danmark omkring motorgaranti og bundkar.

Hej XXXX,

Tak for din nye henvendelse.
Det er en udbredt misforståelse, at der ligger 0,4 liter motorolie tilbage efter udtømning af motorolien ved olieskift.
Der ligger maksimalt 0,2  liter motorolie tilbage, hvilket ikke er et problem i forhold til den samlede påfyldte oliemængde, og det er helt normalt, at der ligger lidt olie tilbage i et bundkar ved olieskift.

Der findes ikke et ændret bundkar, der er godkendt af Peugeot, til din bil.



Venlig hilsen / Best regards

XXXX
Kundesupport

 
Peugeot Danmark
K.W. Bruun Import A/S
Hovedvejen 1
DK-2600 Glostrup
www.peugeot.dk

E-mail: crm@peugeot.dk
Tlf:/Phone:   +45 43 45 16 22
Fax:            +45 43 45 16 30


Fra: XXX
Sendt: 3. april 2013 12:34
Til: Kunderelationer
Emne: RE: Contact US Request from www.peugeot.dk

Hej Peugeot.

Synes bare ikke min motor har godt af, at 0,4 liter gamle olie ikke kommer ud ved olieskift. Hvilket reservedelsnummer har et bundkar med bundprop i bunden af karet og som er godkendt af Peugeot?



From: Kunderelationer [mailto:crm@peugeot.dk]
Sent: 3. april 2013 10:58
To: XXXXX
Subject: SV: Contact US Request from www.peugeot.dk

Hej XXXXX

Tak for din henvendelse vedr. 1,6-HDI-motoren og udskiftning af bundkar.

Da du er en af flere, der stiller spørgsmål til turboladeren/banjobolten/bundkarret på Peugeots 1,6 HDi-motor, har vi udarbejdet nedenstående FAQ, der forhåbentlig kan bevare dine spørgsmål:

Er der et generelt problem med turboladeren på 1,6 HDI?
•   Nej, Peugeot har ikke et generelt problem med turboladeren på 1,6 HDi-motoren.
 Hvorfor bliver turboen defekt?
•   Der kan være flere årsager, f.eks. almindelig nedslidning eller manglende smøring. Det er meget vigtigt, at turboen får den korrekte smøring. En turboladers turbine kører op til 100.000 omdr. i minuttet, så hvis den mangler smøring i bare et kort øjeblik, er turboen ødelagt og skal skiftes.
•   En anden årsag kan være dårlig motoroliekvalitet. Peugeot har i samarbejde med TOTAL udviklet en motorolie, som netop er designet til 1,6 HDI-motoren. Alle Peugeot værksteder bruger udelukkende en af Peugeot godkendt motorolie.
•   Hvis man sørger for at passe sine olieskift på autoriseret Peugeot værksted, inden for de af fabrikkens valgte tids- og kilometerintervaller og med en godkendt olie, er risikoen for at opleve et nedbrud på turboen pga. manglende smøring minimal.
  Hvor længe holder en turbo, hvis man passer sine eftersyn?
•   En turbo er en sliddel, men holder normalt mange kilometer. Hvor længe den holder, afhænger meget af bilejerens kørselsmønster, men vigtigst af alt er vedligeholdelse i henhold til fabrikkens forskrifter.
 Skal der laves ændringer på min motor?
•   Nej der skal ikke laves ændringer på din motor eller motorens bundkar. I forhold til bundkarret (og oplagring af olie-slam) er det vigtigt at forstå, at årsagen til at der dannes slam i olien typisk er, at motorolien har en dårlig kvalitet. Det er således ikke selve bundkaret der kan skabe problemer, og hvis du altid kører til rettidig service på et Peugeot værksted, er risikoen for ophobning af slam i motorolien minimal.
 Jeg er i tvivl om min bil er i orden - hvordan sikrer jeg mig, at den holder længst muligt?
•   Hvis din bil er serviceret hos en Peugeot forhandler, kan du roligt køre videre.
•   Er du i tvivl, om din bil er serviceret korrekt, anbefaler vi, at du tager kontakt til en Peugeot forhandler, der kan hjælpe dig med at foretage en professionel vurdering af din bil.

Til dit specifikke spørgsmål omkring Peugeot Motorgaranti kan vi oplyse, at Peugeot Motorgaranti bortfalder, hvis der monteres motordele, der ikke er godkendt af Peugeot.


Venlig hilsen / Best regards

XXXXXXXX
Kundesupport

 
Peugeot Danmark
K.W. Bruun Import A/S
Hovedvejen 1
DK-2600 Glostrup
www.peugeot.dk

E-mail: crm@peugeot.dk
Tlf:/Phone:   +45 43 45 16 22
Fax:            +45 43 45 16 30


-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: no-reply@kppv2.net [mailto:no-reply@kppv2.net]
Sendt: 30. marts 2013 09:53
Til: Kunderelationer
Emne: Contact US Request from www.peugeot.dk



Nuværende bil : Peugeot
Model : 308 SW

Din besked : Hej
Jeg har en 308 SW med en 1.6 HDI motor for at undgå at turbo brænder sammen, vil jeg gerne skifte bundkaret ud med et hvor bundproppen sidder forsænket, således at alt olie kommer ud. Jeg hælder  selvfølglig den anbefalede 5-30 total ino C2 igen og orignale oliefilter. Alle service er overholdt hos Peugeot og det har jeg forsat tænkt mig at gøre. Mit spørgsmål er så om motorgarantien stadigvæk dækker efter udskifte af bundkar. På forhånd tak.
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: midph efter 11. April 2013, 16:45
..jep..samme standard smører jeg fik..trist trist..de er glatte som ål:D
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: strada efter 11. April 2013, 17:03
"Peugeot Motorgaranti bortfalder, hvis der monteres motordele, der ikke er godkendt af Peugeot"

Lad det være en advarsel til alle der forsøger at forbedre Peugeots "pålidelige" motorkonstruktion i form af udskiftning/ændring af et bundkar til et der ikke gemmer på gamle spåner og andre urenheder ;)

Det kan enhver vel da forstå ;) suk...
(ironi kan forekomme)
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: Mh65140 efter 13. April 2013, 23:31
http://www.youtube.com/watch?v=phjR7jFUOK0 er taget fra citronik.dk
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: corvenius efter 14. April 2013, 09:10
man kunne også købe sådan et her



http://autobremsen.dk/88-peugeot/5113-307-break-3e/17993-1-6-hdi-110/bundkar/2644966-5507476-klokkerholm-bundkar
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: midph efter 14. April 2013, 09:39
..ja ,hvis I er ude over garantien og I ikke mener der er noget konduite at hente fra jeres værksted efter garantien er udløbet,så kan I prøve disse ting,men jeg vil også som "strada" "fraråde" det,da der overhovedet..slet ikke ..no way ..vil være noget at hente hos Peugeot,hvis det går galt..de er utrolig arrogante i deres garanti holdning og svar..med fare for at gentage mig selv,så vil/kan de simpelthen ikke svare på hvorfor der er lavet denne mærkværdig konstruktion..se selv hvor meget olie der løber ud efter "udretning" af bundkarret..har egentlig lyst til at sende ham den arrogante slimede ål til Chr. Riis YT videoen,så han kan se med egne øjne,hvor meget der efterlades i karret,for mit indtryk er,at han ikke ved noget om det,taget ud fra min korrespondance med ham..:@
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: strada efter 15. April 2013, 09:22
Enig, Christian Riis fra Peugeot Danmark får du ikke noget ud af at korrespondere med. Og du får næppe nogen Peugeot kyndig eller mekaniker, ekspert til at komme med en fornuftig forklaring på hvorfor der skal ligge 0,2-0,4 ltr. gammel svovlholdig olie med gamle spåner fra indkørings perioden tilbage i bundkaret. Det er jo vanvid og jeg har aldrig set andre bilfabrikanter lave sådan en tåbelig konstruktion - heller ikke om vi så går tilbage til Ford T tiden i starten af det 19. århundrede. Selv Ellehammer ville tage sig til hovedet hvis han så en moderne HDI motors bundkar i dag :D

Jeg kan kun se et formål fra Peugeots side, og det er formentlig at nedsætte levetiden på motorens komponenter - eksempelvis turboen. Men det er der vel også en ganske god forretning i.
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: larsK efter 17. April 2013, 21:53
tror squ ikke peugeot tjener det helt store på TURBO, Garret der laver dem og kan købes andre steder end peugeot.. men ja værkstederne tjener på turbo skift,
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: sttn efter 18. April 2013, 19:56
Citér
larsK skrev:
tror squ ikke peugeot tjener det helt store på TURBO, Garret der laver dem og kan købes andre steder end peugeot.. men ja værkstederne tjener på turbo skift,


Mon ikke de tjener? min TURBO er "Hand Made in INDIA";)
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: SR efter 27. December 2016, 22:16
_
Titel: RE: instruktionsbog peugeot 206
Indlæg af: bang32 efter 30. Januar 2018, 12:45
Hjælp til at finde et sted hvor det er muligt at købe en instruktionsbog til peugeot 206 uden at de koster en formu!!
Titel: RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Indlæg af: superpjok efter 30. Januar 2018, 16:47
http://public.servicebox.peugeot.com/ddb/

her kan du finde den online...

eller nærmeste autoophug

mvh