Peugeot Club Danmark
Teknik => Undervogn => Emne startet af: SKP efter 25. April 2013, 12:52
-
er der nogen der har skiftet sådan et leje på en 407 og er der nogen ben i det ? har en presse og induktionsvarmer.
skal man bruge att det specialværktøj som de foreskriver i håndbøgerne ?
mvh stefan
-
Du skal bare have en presse der trykker hårdt nok , og kan du ikke få ABS sensoren ud skal du have en ny , ellers er det bare at skruearbejde
-
ok så er det præcis som jeg forestillede mig, har også en ny ESP/ABS sensor nemlig hvis den anden ikke kan komme ud!
-
Det kan gøres med denne her http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Chassis/Varktojssat-til-forhjulslejer-191319/ kan købes på ebay.de til under det halve.
Jeg har gjort det på min 407er, men der skal tages ved som bare satan;) , og smid så det nye leje i fryseren så går det lidt nemmere når det skal monteres
https://www.dropbox.com/s/2zy721x1vhw97my/20121110_193200.jpg
https://www.dropbox.com/s/seh7nn4foh91e8t/20121110_193213.jpg
https://www.dropbox.com/s/2zy721x1vhw97my/20121110_193200.jpg
-
det gik fint med at adskille og sætte leje i, det gik galt da jeg skulle have "akslen" ,den du monterer hjulet på, sat i, der knækkede en af armene til montering af kaliper, og den pressede med knap 500 kg, så der må have være en fejl i støbningen. så nu har jeg taget toget hjem og så må jeg vente og se om jeg kan få en ny styrespindel med hele svineriet i morgen. hvis ikke må bilen køres ud med en palle under og så en gaffeltruck, bilen skal være ude af værkstedet mandag! det var en lille update herfra!
-
SKP skrev:
det gik fint med at adskille og sætte leje i, det gik galt da jeg skulle have "akslen" ,den du monterer hjulet på, sat i, der knækkede en af armene til montering af kaliper, og den pressede med knap 500 kg, så der må have være en fejl i støbningen. så nu har jeg taget toget hjem og så må jeg vente og se om jeg kan få en ny styrespindel med hele svineriet i morgen. hvis ikke må bilen køres ud med en palle under og så en gaffeltruck, bilen skal være ude af værkstedet mandag! det var en lille update herfra!
Er det da du trykkede navet ned i forhjulslejet ? du må slet ikke lade ørene til caliper hvile på noget , selv om det ikke knækker bliver de skæve og du kan ikke spænde caliperen ret på , du skulle have lagt en stor top under den indvendige lejering , du risikerer også at ødelægge pakdåsen og så holder lejet ikke ret længe
-
ja det var det, og det fandt jeg jo så ud af igår :) en erfaring rigere, learning by fucking around, så nu må jeg op på værkstedet 2 europaller ind under og en gaffeltruck og så ud med den.og så håber jeg at peugeot kan skaffe stumperne mandag, nederste bærekugler var også gået iøvrigt selvom den er skiftet for knap 1 år siden, har en tendens til at tro at det er de brosten jeg kører på hverdag.
-
Du kan købe hele navet med leje og nederste bærekugle for 1460kr + moms (samme pris som man giver for nederste bærekugle og lejet), så er det hele nyt og lækkert og besværet med at trykke nyt leje i er sparet.
Du skal muligvis skifte styrekuglerne også men bilen skal vel spores alligevel.
Jeg skal igang med at skifte nav, calibre og styrekugle i begge sider, resrvedels prisen ender omkring 6000kr for det hele og så skal den spores, jeg havde det adskilt for at skifte leje og fandt så ud af at min bærekugle der blev monteret for 1 år siden igen var defekt, dvs svær at dreje men uden slør endnu.
Når du så er igang kan du evt skifte dine calibre som garanteret hænger lidt hvis det ikke er lavet tidligere, de koster ca 700kr stykket.