Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Tomac

Sider: [1]
1
Det lader ikke til, at der er nogle gode forslag, så jeg vil prøve mig frem selv.
Jeg har dog ikke været i stand til at finde et ledningsdiagram til bilen.
Det bedste jeg kunne finde var en moduloversigt til CAN bussen, og i den forbindelse har jeg et spørgsmål:

Er der CAN bus controller indbygget i vandtemperaturføleren?

Olietemperaturføleren var helt fraværende i nævnte moduloversigt.
Har den evt. også indbygget Can bus controller?

2
Jeg håber denne fejlbeskrivelse får en klokke til at ringe hos de kloge hoveder herinde.

Instrumenterne for både kølevandstemperatur og olietemperatur står på nul.
I starten ville de vise normal temperatur for så periodisk at falde til nul.
Nu er fejlen nærmest konstant, men en gang imellen viser instrumentet kortvarigt ca det halve af den forventelige måling.
Der kommer varme på varmeapparatet, men luften er kun lunken, ikke helt varm.
Jeg er selvfølgelig bekymret for den reelle motortemperatur, da varmen i hvert fald ikke bliver afsat via varmeapparatet!!

Jeg tænker ikke, at det er et føler problem, da det er både olie og vand samtidig, men ellers er jeg blank.
Nogle gode forslag?

3
Motor og Transmission / Sv: 207 1.6 SW - hugger ved indkobling
« Dato: 17. December 2023, 13:50 »
Det er kommet et par kommentarer på mit opslag. Jeg kombinerer lige svarene i denne ene post:

@SR: Det var HighGear i Hjørring, der stillede diagnosen, og jeg har indtrykket af, at de er meget anerkendte for deres ekspertise på området.
Så jeg tror på, at det rent faktisk var en skæv højgearsaksel, men jeg har ikke selv teknisk indsigt i gearkassens opbygning.
Det er helt sikkert ikke hjullejerne - lyden kommer kun ved indkoblet drivtog.
Tak for tilbuddet om at købe bilen, men jeg tror jeg beholder den foreløbig. Jeg har ofret over 30k på den over de sidste par år og alle sliddele er efterhånden skiftet.
Der er i øvrigt ikke voldsomt meget plads på bagsædet - jeg vil tro en 307'er har mere plads
Jeg bor i øvrigt i Horsens

@Holt: Jeg undrede mig også selv over, at 3. gear er med i hyleriet - jeg har læst mig til, at det plejer at være 4. og 5.
Leverandøren havde dog medleveret gearolie, som de anbefalede at bruge.
Olien (Megol MTF Spezial 75W-80 GL5) har jeg aldrig hørt om før, og de anbefalede i ørigt, at man overfyldte gearkassen med 300ml ekstra og skiftede til normal stand efter 10.000 km.
Det kan være en bedre olie kan hjælpe, og jeg er åben for forslag :-)

@John Høj: Der er garanti, men jeg orker ærlig talt ikke at skulle igennem hele processen med afmontering, forsendelse, osv.
Huggeriet var den største irritation, og det er jo løst nu.


4
Motor og Transmission / Sv: 207 1.6 SW - hugger ved indkobling
« Dato: 12. December 2023, 13:40 »
Hej fellow Peugeot ejere

Seneste indlæg er ved at være gammelt, men jeg tænkte, at jeg lige ville opdatere tråden med, hvad der rent faktisk var galt med bilen.
Det viste sig, at højgearsakslen var skæv.
Diagnosen blev stillet ved, at man kunne se, at koblingsarmen bevægede sig op og ned i takt med omdrejningerne, når man kiggede ned i motorrummet.
Så løsningen blev simplethen en ny (renoveret) gearkasse.

Til gengæld er jeg nu blevet belønnet med en irriterende hylelyd i 3., 4. og 5. gear, så jeg kan godt stille spørgsmålstegn ved værdien af en gearkasse, der er renoveret i Polen.
Men huggeriet er da væk :-)

5
Motor og Transmission / Sv: 207 1.6 SW - hugger ved indkobling
« Dato: 19. Oktober 2021, 12:47 »
@SR: Det er et forsøg værd. Råder desværre ikke over sådan en lift, men er jo allerede storkunde hos værkstedet, så mon ikke jeg skal derhen igen. Muligvis dumt spm: Kører håndbremsen på forhjulene? Ellers er en kørebanelift jo mandatory

@pug407aut: Udrykkerlejet er skiftet hver gang koblingen er skiftet, så 3 gange.

6
Motor og Transmission / Sv: 207 1.6 SW - hugger ved indkobling
« Dato: 18. Oktober 2021, 14:52 »
Hej SR

Ja, det var svinghjulet, der blev sendt til afdrejning - beklager den uklare formulering.
Krumtaplejet blev også checket, da der alligevel skulle skiftes pakdåse (der dryppede lidt olie ind i gearkassen, så lige for at sikre at det ikke var derfra, der oprindeligt kom olie på koblingsbelægningen)

Så du har nok ret i, at det er noget med gearkasse/differentiale, men jeg ved ikke, om noget kan 'give sig/fjedre' i drivlinien, der kan forårsage dette symptom.

7
Motor og Transmission / 207 1.6 SW - hugger ved indkobling
« Dato: 18. Oktober 2021, 11:49 »
Jeg har et mysterium på min 207'er som jeg håber nogle af de kloge hoveder herinde kan hjælpe med at løse  :)

Jeg købte bilen for et år siden og efter få måneder begyndte den at glide i koblingen.
Koblingen blev skiftet og i forbindelse med udskiftningen kunne mekanikeren konstatere, at den 'gamle' kobling var næsten ny.
Den gled, fordi der var smørefedt på belægningen (måske slynget ud fra lejeakslen).
Han kunne også se, at gearkassen havde været skilt ad tidligere (flydende pakning i samlingerne.)
Selv om der var fuld servicebog stod der ikke noget om rep af gearkasse.
Herefter gled den ikke mere i koblingen - i stedet huggede den ved tilkobling - altså hvis jeg holdt den på koblingspunktet, rystede bilen ganske voldsomt.

Koblingen blev skiftet igen sammen med brugt trykplade - samme problem.
Koblingen blev skiftet een gang mere og denne gang blev trykpladen sendt til afdrejning - samme problem.
Motor- og gearkasse ophæng blev skiftet, koblingen udluftet, gasspjældet renset samt bærearme skiftet - samme problem.

Værkstedet er overbevist om, at det i hvert fald ikke er koblingen, der er noget galt med, men ellers har de ingen idéer.

Jeg er ret overbevist om, at det ikke er motoren der laver 'mikroudsættere' ved indkobling, da huggeriet også kan mærkes, hvis man kobler ind i tomgang, mens bilen ruller

Kan en defekt inden i gearkassen forårsage dette problem eller er der andre gode idéer fra guruerne herinde?

Sider: [1]