Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Holt

Sider: [1] 2 3 ... 143
1
Peugeot Snak / Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
« Dato: 09. December 2025, 21:53 »
Jeg har faktisk ikke prøvet at rense indsugning, min egen har jo som sagt ikke direkte indsprøjtning og derfor ikke behov for rens. Min kones forrige bil, en 308 GT 174 havde lige fået renset indsugning lige inden vi købte den, og da et rådyr tog livet af den 3 år senere havde den stadig ikke behov for det. Afløseren blev så en 308 GTI der lige havde fået lavet topstykke, så den skal forhåbentlig heller ikke have renset indsugning foreløbig.
Jeg kan se man kan købe FAI kædekit uden pakninger for 1090,- eller med pakninger for 1278,- hos Autodoc til GTIen
Jeg brugte en simpel 3 bens honeværktøj til et par hundrede og lavede det med motoren i bilen.
Problemet med at købe gamle biler er jo at man ikke har indflydelse på hvordan de er blevet serviceret fra ny, og med de priser man skal give for service på et autoriseret værksted, kan jeg godt forstå man er fristet til at køre alle kilometer mellem service.


Holt

2
Peugeot Snak / Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
« Dato: 09. December 2025, 20:03 »
Mine erfaringer er for det første kæden, som så mange har skrevet om er kæden et svagt punkt, men vel mest fordi man havde forventet en motor med kædetrukket knastaksler var vedligeholdelsesfri på det punkt, da det viste sig ikke at være tilfældet, er det jo bare at skifte kæden som hvis det havde været en almindelig tandrem. Det tager lidt længere tid og koster lidt mere, men ikke noget alarmerende. Anden ting er tændspoler, når bilen runder 150.000 bør man skifte alle spoler hvis ellers man når så langt, og så er det bare at medbringe en reserve i bilen. tredje ting er stempelringe, det er et utroligt dårligt design som jeg blev ret rystet over at se. Som man kan se på det vedhæftede billede har man lavet olieringen som et u der bliver holdt inde i stemplets spor med en fjeder i stedet for at presse ud mod cylindervæggen, det gør at den ikke skraber olien ordentlig af cylinderboringen når motoren bliver lidt slidt. Jeg har pillet stemplerne ud af min 207 og skiftet til ringe af det gamle design med to tynde fjedrende ringe på hver side af en bølgeskive. Hullerne ved olieringen hvor olien skal returnere når den bliver skrabet af væggen, var blokeret af sod så hårdt at jeg måtte bore det ud. Fjerde ting er pakringene ved ventilstammerne, de var hårde som sten. Efter skift af stempelringe, honing af cylindrene og skift af ventilpakdåser faldt olieforbruget til mellem 5000 og 10.000 km på en liter. femte ting gælder kun THP motoren hvor sod bliver opbygget ved indsugningsventilerne og kræver rens med passende intervaller, men dette gælder alle motorer med direkte indsprøjtning, det har VTI motoren heldigvis ikke.
Man kan sige at når sådan en motor får mange kilometer på klokken, er det ikke for folk uden GDS evner.


Holt

3
Peugeot Snak / Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
« Dato: 08. December 2025, 15:55 »
Angående at oversætte motorkoder er Google AI din ven, jeg spurgte på min kones motorkode og fik dette svar:
hvad modsvarer Peugeot 5fu hos mini
Peugeot motorbetegnelsen 5FU svarer hos Mini til motorerne med koderne N14 B16 A og N18 B16 A (specifikt versionen med 147 kW / 200 HK).
Begge er en del af den såkaldte "Prince"-motorfamilie, som er et samarbejde mellem PSA Peugeot Citroën og BMW.
Specifikationer for 5FU-motoren (også kendt som EP6CDTX):
Type: 1.6 liters firesylindret benzinmotor med turbolader og direkte indsprøjtning (THP).
Effekt: Typisk omkring 147 kW (200 HK).
Anvendelse hos Peugeot/Citroën: Findes i modeller som Peugeot 208 GTi, RCZ og Citroën DS3/DS4/DS5 med højere ydelse.
De tilsvarende Mini-motorer (N14 og N18) blev brugt i anden generation af Mini Cooper S og John Cooper Works (JCW) modeller fra cirka 2007 til 2013.

Jeg har heldigvis aldrig haft problemer med højtrykspumpen på nogle af de biler vi har haft i familien, og har derfor heller ikke rodet med o-ringe eller pakdåser.

Jeg undrer mig lidt over din kode 3FA, når jeg søger den får jeg at vide det er en gearkasse.


Holt

4
Peugeot Snak / Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
« Dato: 07. December 2025, 17:16 »
Det er dette sæt jeg har.
https://www.aliexpress.com/item/32833815969.html
Det ser ud til det sæt du linker til kommer fra England, så skal man huske tolden oveni. Det jeg linker til sendes fra Spanien = ingen told.


Holt

5
Peugeot Snak / Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
« Dato: 07. December 2025, 17:11 »
Jeg har et sæt der ligner det øverste meget, det virker udmærket , så har jeg et hjemmelavet sæt, men det virker kun til motorer uden variabel ventilløft (turbomotorer) jeg har også lavet en nøgle som den på det nederste link, men jeg bruger den ærlig talt ikke, hvis tappen fra sættet til at låse krumtappen ikke kan holde er det for ringe materiale, den sidder trods alt et stykke fra centrum.
Vinkelmåleren er kun til at se hvor meget kæden er ude af justering inden man sætter ny på.


Holt

6
Køb/Salg/Bytte / Sv: Salg: Peugeot 308 Allure 2013
« Dato: 02. December 2025, 06:17 »
Kan bilen starte og køre, evt. en længere tur (Jylland) hvad er symptomerne.
Du må gerne sende en privat besked med dit telefonnummer så kan jeg kontakte dig direkte.


Holt

7
Køb/Salg/Bytte / Sv: Salg: Peugeot 308 Allure 2013
« Dato: 01. December 2025, 06:38 »
Har du billeder af bilen, evt. en lille ide om hvor prisen ligger.


Holt

8
Elektronik / Sv: LED blinklysrelæ
« Dato: 02. November 2025, 10:37 »
Det du ser på billedet er én enhed der styrer mange af bilens funktioner, du kan ikke tage et enkelt relæ ud, blinklyset er elektronisk styret med mosfet udgange (elektroniske relæer uden bevægelige dele) de eneste mekaniske relæer i BSI boksen jeg kender til er elbagrude og bagrudevisker, og de sidder begge loddet fast på printet der fylder hele kassen. Den nemmeste måde at få LED blinklys er med modstande hen over "pæren" så BSI boksen tror der sidder en konventionel pære i fatningen, ellers skal du ud i elektronik og programmering på et højt plan.


Holt

9
Elektronik / Sv: LED blinklysrelæ
« Dato: 01. November 2025, 07:44 »
Den sidder foran dit venstre knæ, den er en del af BSI boksen der styrer mange dele af bilens elsystem. Lyden du hører når du tænder blinklyset kommer fra en lille højtaler i ratmodulet. Held og lykke med opgaven.


Holt

10
Undervogn / Sv: Ankerplader
« Dato: 28. Oktober 2025, 19:33 »
Jeg kan hjælpe med et billede af bagbremserne og dermed reservedelsnumrene, ankerpladen hedder 4209A1 men er desværre udgået, som du jo nok allerede har fundet ud af. Mit bedste råd vil være at prøve at finde en ankerplade fra en anden model der kunne tilpasses til din bil eller fremstille en fra bunden af et stykke karosseriplade, det er jo kun en skærm der skal beskytte skiven, og ikke en del der bærer andre komponenter.


Holt

11
Motor og Transmission / Sv: Pakning
« Dato: 21. September 2025, 10:56 »
Så vidt jeg kan se, har den kun flydende pakning, så hvis du selv går i gang, koster det vel omkring 50,-
Man kan lige så godt skifte olien og filteret samtidig.


Holt

12
Elektronik / Sv: Blinklyset
« Dato: 21. September 2025, 10:45 »
Det er stelforbindelsen til baglygterne der driller, når du træder på bremsen, løber der en større strøm til stel og bryder derfor den dårlige forbindelse som ofte ligger i stikket til baglygten. De fleste Peugeot jeg har ejet, har jeg lavet en ekstra stelledning direkte til stelbanen i baglygten, der findes også flere udmærkede youtube videoer om problemet. Her er et par stykker, de er på fremmedsprog, men man kan altid se billeder.
https://www.youtube.com/watch?v=nPayv1YnJ0k
https://www.youtube.com/watch?v=dNH8NceEycY
https://www.youtube.com/watch?v=JIYdTEv6q2Q


Holt

14
Køb/Salg/Bytte / C3 Picasso
« Dato: 04. September 2025, 16:48 »
Jeg har lovet et gammelt medlem herinde (Nibka-307) at hjælpe med at sælge sin bil, det er godt nok ikke en Peugeot men dog i familie.
Det drejer sig om en Citroën C3 Picasso 1.4 benzin fra 2009, den har kørt 214.000 km, er tidligere undervognsbehandlet, den fik skiftet kobling (af mig) for ca. 25.000 siden, den er nysynet og lige fået frisk olie og filter, den har anhængertræk og der medfølger vinterdæk med masser af mønster.
Bilen har en bule på venstre bagskærm som ses på billederne.
Prisidé 19500
SOLGT

15
Det gøres med en original type tester, enten ved Peugeot eller en af alle os der har sådan en tester. Der findes måske også andre testere der kan kode radioen, men jeg kender ingen.


Holt

PS: jeg bor i Sydjylland, så det er nok ikke mig du skal have fat på.

Sider: [1] 2 3 ... 143