Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - excaliburst

Sider: [1]
1
Motor og Transmission / RE: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Dato: 14. Januar 2016, 20:40 »
Lars,

Jeg tror ikke partikelfilteret er originalt. Men er ikke sikker. Jeg gav næsten 10.000 kr for det.

Jeg kontaktede Peugeot om ventilatoren er nødvendigt for partikel-filter regen. Det er den! Så min defekte ventilator kunne have kostet mig et nyt partikel-filter IGEN!

Se svar fra Peugeot her:

******************
_____________________________________
Tilføjet: 1 dag siden. af Morten Enevoldsen   Beskeden er læst d.: 13-01-2016 11:07:17 af: Michael Gerstenfeldt Til: Forhandler   (Fra dig)
Kære Peugeot,

Jeg har en 307 1.6 HDI (110), som jeg netop har skiftet partikel-filter på. Der er additiv fyldt op. Så alt skulle være iorden på den.

Jeg har dog haft et uheld, hvor ventilatoren er blevet defekt, men kan køre OK med det som det er. Jeg ville bare høre om ventilatoren er nødvendig for at partikel-filteret kan regenerere?

Mvh

Morten
____________________________________

Kære Morten Enevoldsen.

Tak for din henvendelse.
 
Et partikel filter tilstoppes løbende af frasorterede partikler fra udstødningen, og har derfor brug for rensning med jævne mellemrum. En sådan rensning, kaldet en regenerering, sker ved at partikelfilteret opvarmes til en meget høj temperatur (450 – 550 grader) hvorved de ophobede partikler brændes af.
Regenerering af partikelfilteret igangsættes efter behov, og er ikke styret af et fast tids- eller kilometerinterval.
 
For at en regenerering kan finde sted, skal temperaturen i partikelfilteret være mindst 450 grader. Det kan kræve længere tids kørsel at opnå så høj en temperatur – især i vintermånederne, hvor afkølingen fra omgivelserne er betydelig. Din Peugeot 307 har nogle indbyggede mekanismer, der skal hjælpe med at få hævet temperaturen i partielfilteret, når en regenerering er nødvendig. I praksis foregår dette ved, at belastningen af motoren øges. Dette gøres ved at der tændes for forskelligt udstyr, der kræver kræfter af motoren. B.la. tændes for bilens aircondition-kompressor, ligesom der tændes for elektrisk udstyr som el-varmen i sidespejle og bagrude samt motorens kølerblæser.
 
Så for at svare på dit spørgsmål, er jeg desværre bange for at det ikke vil være muligt at opnå den nødvendige temperatur i partikelfilteret når kølerblæseren ikke fungerer, og jeg anbefaler derfor at få fejlen udbedret.
 
Med venlig hilsen
 
Stig Jørgensen
Værkstedschef Helsinge

2
Motor og Transmission / RE: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Dato: 13. Januar 2016, 10:33 »
Jeg har en defekt ventilator, så jeg kan ikke høre om regen kører efter en køretur længere.

Normalt kører ventilatoren af og til efter stop af bilen i nogle minutter. Indikerer det et partikel-filter regen? Det gjorde den indtil jeg havde et mindre uheld, som pressede den forreste tvær-vange lidt ind i ventilatoren. Siden da har ventilatoren ikke kørt. Jeg udskiftede dog tvær-vangen med en fra en hugger, men ventilatoren er ikke kommet igang igen. Så den er måske trykket lidt ind i motor-navet.

Er ventilatoren nødvendig for at partikelfilter kan lave regen?

3
Motor og Transmission / RE: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Dato: 13. Januar 2016, 00:20 »
Hvordan provokerer jeg den til det hurtigt? Jeg har i flere uger kørt med relativt høje omdr. (over 3000), og med bel-add og andre additiver. Så jeg tror ikke helt på den længere.

Den øvelse bragte mig fra en røggas-måling på 10, ned til den nu 1,8. Men tilsyneladende gav den nye tætte slange ingen effekt (på røggas-målingen).

Hvornår kan jeg regne med at den laver en regen af filteret?

4
Motor og Transmission / RE: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Dato: 12. Januar 2016, 20:44 »
ØV! Den dumpede igen, selv med en ny hel indsugningsslange. Røggasmålingen er stadig på 1,8. Så det hjalp altså ikke med ny slange.

Jeg er helt fortabt. Hvad kan ellers være problemet?

Idéer - nogensomhelst??? Please

Morten
Tlf; 4098 0898

5
Motor og Transmission / RE: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Dato: 12. Januar 2016, 13:24 »
Så det godt. Det er en anden motor.

Peugeot har sendt mig dette eksplotions-diagram. Slangen jeg mangler er nr. 9 på denne.

Tak for hjælpen gutter. Nu skal jeg bare have den klaret, og synet bilen, for 4. (og forhåbentligt sidste) gang.

6
Motor og Transmission / RE: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Dato: 12. Januar 2016, 10:29 »
Du kan tro jeg har brugt mange penge på at jagte dette spøgelse...

Det er denne slange jeg mistænker skaber problemerne.

7
Motor og Transmission / RE: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Dato: 11. Januar 2016, 22:43 »
Den ene indsugnings-slange er revnet og der er olie omkring den. Er det en kilde til problemet??? Men en ny koster 650 kr!!! Så jeg har veget tilbage for at købe en ny.

Kan man finde dem billigere end hos Peugeot?

8
Motor og Transmission / RE: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Dato: 11. Januar 2016, 20:45 »
Er der en god how-to på nettet om hvordan jeg griber dette projekt an?

9
Hej gutter,

Jeg har netop for 3. gang været til syn og er blevet kasseret på en for høj røggas-måling på 1,9. Som burde være under 0,51.

Jeg har inden dette syn, fået
- skiftet partikelfilter og luftfilter.
- Og jeg har kørt 3 gange additiv med høje omdrejninger,
- samt fået sprøjtet en hel flaske ind i indsugningen.
- Mekanikeren foreslog et vildt trick med at påfylde 50% petroleum i tanken og køre den på det til syn, for at få røggas-målingen under kontrol.

Sidst til syn var den 1,8, og idag var den så steget til 1,9. Så det er ikke her vi skal finde fejlen. Er der nogle som har idéer til hvordan dette kan klares uden de store regninger... Pengene er små efter en flytning.

Jeg er helt i vildrede med, hvad der med fordel nu kan forslå sig at prøve. Og min deadline til syn er d. 19/1 HASTER!!!!

Hjæææælp    :(

10
Motor og Transmission / RE: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Dato: 17. November 2015, 12:21 »
Citér
Ole S skrev:
Nu er alle de (billige) gængse ting vel skiftet i forsøg på at tvinge den ned. Luftfilter, olie og oliefilter.


Mangler at skifte luftfilter. Så det prøver jeg først. Tak for alle jeres input. Den skal nok komme igennem syn.

11
Motor og Transmission / RE: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Dato: 16. November 2015, 18:57 »
Citér
pug407aut skrev:
Du kan med fordel få lavet en regenering af filtret med tester lige inden syn, vi er flere her der kan hjælpe dig med det, men kun hvis dine gløderør ikke er defekte


Hej Pug407aut,

Det lyder udtroligt at man skal regenerere filteret efter kun 2 mdr. Det kan simpelthen ikke passe. Mener du virkeligt partikel-filteret?

Og KHJ, Jeg har netop gjort sådan i de sidste 14 dage. Uden nærmere resultat på det sidste. Jeg startede på en måling på 10! Så den er kommet langt. Men det sidste tror jeg ikke man kan klare.

Så det rykker ikke længere med en regenerering via høje omdr. Jeg kommer ikke nærmere med det nu, tror jeg.

Andre idéer. Kan det være gløderørene? Og hvad koster de at udskifte?

12
Motor og Transmission / 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Dato: 16. November 2015, 16:15 »
Hej,

Jeg har en P307 1.6 HDI, hvor jeg er blevet kasseret til syn. Min røggasmåling ligger på 2,5, og skal ned under 0,5.

Bilen fik i sidste måned nyt partikel-filter. Virker det ikke ordentligt, hvis røggasmålingen er så høj?

Jeg har siden jeg blev kasseret til sidste syn, kørt 2 flasker additiv igennem motoren, med relativt høje omdr. over 3.000 rev. Og lige lidt hjælper det. Og det er så over 4 tankfulde diesel.

Hvad kan man herefter med fordel checke?
Hvor kan røggas udviklingen ligge i denne motor?

Tak
Morten

13
I mit service hæfte står der et tydeligt stop skilt ud for 5w30, og min tidligere anti pollution fejl forsvandt 3km efter jeg igen var kommet på 5w40 olie. Men min mek opslagsværk viste også at man bruge 5w30. Jeg er dog uenig. Det må Peugeot vide bedst. ;)

14
Hvad kan der være galt. Jeg ved at nogle gange kan denne fejl komme, hvis man kører på forkert olie (5W30). Og ganske rigtigt fik jeg den efter at værkstedet havde fyldt netop denne olie på i sidste uge.

Jeg fik så skiftet olie til den godkendte 5W40, hvorefter fejlen forsvandt efter 3 km.

Dernæst gik der 4 dage, hvor fejlen så igen opstod. Jeg tog til Peugeot i Birkerød, hvor de var flinke til at nulstille fejl-systemet i bilen, hvorefter jeg rullede videre igen. Nu efter 3 dage, kommer så denne fejl igen med den orange motor i displayet og hvor bilen mister ydelse.

Er der nogen på Sjælland med Peugeot Planet som kan hjælpe mig med en fejl-udlæsning? Jeg vil gerne spare udgiften hos Peugeot.  :(
Ring 4098 0898.

Sider: [1]