Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - SR

Sider: [1] 2 3 ... 28
1
Peugeot Snak / Sv: HVORFOR
« Dato: 07. November 2025, 12:04 »
Den er formentlig ren, men teknikken er måske forkert, så du selv laver striberne.

Tør/gnub ruden over med en fugtig klud og tør efter med en tør klud, uden at gnubbe løs (det er måske her du gør en fejl)

Alternativt kan du gøre som vinduespudseren og bruge en skraber.

2
Undervogn / Sv: Ankerplader
« Dato: 30. Oktober 2025, 09:46 »
Skulle være på lager i Letland, men send en forespørgsel før du bestiller noget:
https://dts.lv/da/parts/4209A1

3
Motor og Transmission / Sv: Dele til kobling
« Dato: 19. September 2025, 20:37 »
Den slags er oftest kun noget du kan købe originalt, men hvis du søger på nettet burde du få flere hits, i udlandet.

Peugeot kan normalt godt få det hjem hurtigere, hvis du vil betale for ekspres/flyfragt.

4
Elektronik / Sv: Blinklyset
« Dato: 19. September 2025, 08:23 »
Du kan afgøre det ved at måle spændingsfald, på hhv. plus- og stelsiden.

Med et multimeter vil du få en gennemsnitsmåling, der ikke afspejler det faktiske niveau.

En præcis måling kræver et oscilloskop,  da der er tale om et blinklys.


En/flere dårlig(e) pære(r) kan være årsagen, men da det er svært at afgøre hvilken, kan du være nødsaget til at udskifte dem alle, hvilket dog er en relativ overkommelig udgift og opgave.

5
Motor og Transmission / Sv: Pakning
« Dato: 19. September 2025, 08:14 »
Alt er relativt.

Kunne en afklaring ske gennem et opkald til et værksted?

6
Motor og Transmission / Sv: Kobling 308sw
« Dato: 04. August 2025, 22:28 »
Hvis den har kørt 165000 km med den samme kobling, kan den vel næppe siges at være dårlig. Det er da ganske pænt.

Er den defekt?

7
Motor og Transmission / Sv: 1,5 hdi starter ikke
« Dato: 18. Juli 2025, 08:25 »
Kommer diesel til den???? Hvordan har du testet det?

Umiddelbart får jeg den tanke, at brændstoffet udebliver, altså ikke sprøjtes ind i motoren.
Givet at ledningsnettet er intakt, må det betyde, at ECU'en (hvis funktionel) ikke åbner for dyserne. Hvorfor åbner/styres dyserne ikke? ECU'en må mangle et signal: sensor for dysetryk eller reelt manglende tryk, knast- eller krumtappositionssensor er defekt.

Hvilken tester har du adgang til? Du kan overveje, at udlæse livedata og se værdierne relateret til brændstofsystem.


8
Undervogn / Sv: Udlufte bremser Partner 1.6 109HK benzin 2005
« Dato: 01. Juli 2025, 09:15 »
Så lykkedes det at få udluftet bremserne, uden brug af tester. Det tog flere omgange men Biltema udlufteren, sat til 2 bar, var en kæmpe hjælp og kan anbefales! Låget passede fint!

https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvarktoj/bremsevarktoj/bremseudluftere/bremseudlufter-manuel-2000044343

Tusind tak for svar!

God feed-back.

9
Undervogn / Sv: Udlufte bremser Partner 1.6 109HK benzin 2005
« Dato: 20. Juni 2025, 07:56 »
Tak, jeg prøver denne https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvarktoj/bremsevarktoj/bremseudluftere/bremseudlufter-manuel-2000044343

Den ser god ud. Hvis låget passer, fås det næppe meget bedre i det prisleje.

Lad os høre om udstyret virkede og om det løste dit problem.

10
Undervogn / Sv: Udlufte bremser Partner 1.6 109HK benzin 2005
« Dato: 17. Juni 2025, 22:41 »
Den du har linket til er vist en suger.

Man skal på nogle biler sætte overtryk på bremsevæskebeholderen, typisk ca. 2 bar

11
Undervogn / Sv: Udlufte bremser Partner 1.6 109HK benzin 2005
« Dato: 14. Juni 2025, 22:18 »
Hej,

Vi har store problemer med at få tryk på bremsepedalen efter flere forsøg på udluftning på en Peugeot Partner 1.6 109HK benzin fra 2005 der har kørt 150.000 km.

Vi skiftede bremsecylindre bag og bilen måtte stå et par dage indtil vi fandt de rigtige bremserørsnipler.

Efterfølgende har det været helt umuligt at få tryk på bremsepedalen. Vi har læst forskellige vejledninger på nettet; taget sikringen ud til ABS systemet mens vi udluftede etc. men intet har virket.

Er der nogen der kan pege os i den rigtige retning, eventuelt med link til til en god "tutorial"?

På forhånd tak,
Steen

Hvis systemet har været løbet tør for bremsevæske skal i næsten med garanti, aktivere ABS-enheden med en egnet tester, i udluftningsproceduren.
Jeg kan ikke se hvad fjernelse af sikringen til samme skulle hjælpe, snarere tværtimod.

På nogle modeller skal der sættes overtryk på bremsevæskebeholderen for at få væsken igennem. THansen har sådan et sæt til overkommelig pris.

Hvordan har i luftet ud?

12
Elektronik / Sv: ESP lampe og P1337 - periodisk
« Dato: 13. Juni 2025, 17:53 »
Så fik jeg skiftet injector på cyl 1 og renset de tre andre.
Nu starten den lidt bedre, men den kommer stadig med ESP efterfulgt af P1337 kort efter. Det er specielt når motoren er varm og den går i tomgang. Så kan man høre den går lidt ujævnt hvorefter fejlen kommer og den går på 3 cyl.
Talt med Peugeot som siger “tjek ledningen til krumtapsensoren” og vil ikke have den ind til fejlsøgning da udgiften ikke står mål med bilens værdi - hvilket jo kan være sandt nok.
Nogen gode råd eller kommentarer?

Sikkert et velment, men i min optik et elendigt råd til en DIY. Det er jo et "ikke-råd". Er du kommet videre med det?

Hvis du skal tjekke ledningen, skal du reelt tjekke signalet - og der får du brug for en tester, der kan gå dybt nok ind i bilens elektronik - eller en ekstern "signaltester", hvilket i praksis er et osciloskop.
Du skal så kende et normalt signal som du kan sammenligne med.

Der findes sider, hvor brugere er så venlige at dele den slags, men jeg kan ikke henvise til noget specifikt - måske via en database hos Pico, måske hos DiagnoseDan?

Du bør tjekke signalet i begge ender - og du kan sammenligne kold/varm, altså når der er et problem hhv. ikke et problem.

Det er værd at bemærke, at der er forskel på varm/kold - det kunne godt pege i retning af en lodning et sted - eller en ledning.

Det er lidt at lede efter en nål i en høstak, hvis ikke du har adgang til data eller testudstyr - og viden om hvordan det skal anvendes og evt. i kombinationer.

Det er sikkert korrekt med pris på diagnose/bil, men det er jo heller ikke gratis at indkøbe en ny bil.
Hvis den er relativt nysynet og ellers i orden, kan der måske godt være fornuftig i at få hjælp til fejlsøgningen.

På Fyn har jeg tidligere henvist til Koefoeds Garage, med succes - på Sjælland til Le Petit Garage.

13
Elektronik / Sv: ESP lampe og P1337 - periodisk
« Dato: 04. Juni 2025, 23:37 »
Det er jo det et forum som dette er til for, men husk at fejlsøgning er den rette vej, frem for reservedelsudskiftning på formodning, også selv om det er baseret på logik.

Når det er sagt og der mangler værktøj og måske viden, så kan pengene være spildt, men da du snart har udskiftet hele bilen, kan en timeløn konverteret til en dyse måske ikke skade - no offence  ;D

14
Elektronik / Sv: ESP lampe og P1337 - periodisk
« Dato: 04. Juni 2025, 21:37 »
Det er interessant, at du skal give gas for at den ikke skal gå i fejl - ved koldstart.

Det tyder på, at den har brug for mere luft - ergo, kunne det indikere, at den får for meget benzin, relativt.
Det kan faktisk godt give mening - du har måske en benzindyse som hænger lidt, periodisk(?) - men fejlen kommer sammen med ESP, hmmmm.

Du kan demontere dysen, åbne den/aktivere med et batteri og så køre dyserens igennem med en spray - eller udskifte dysen.

Eller du kan gøre som man bør gøre - fejlsøge... Der kan du finde videoer om test af dyser mv. på Youtube, nogle af de kanaler jeg har henvist til, har flere af den slags. DiagnoseDan kunne også være en kilde i den henseende.

Benzin er jo ret brændbart  ::) ;D så når du arbejder med dyser, skal du tænke dig godt om, så ikke du får futtet bilen af.
- tag hele dysebroen op og sætte tryk på, evt. lad dyserne sprøjte ind i nogle gennemsigtige plastflasker, hvis du kan få det arrangeret - men pas nu på med brandfaren.


En benzindyse koster velsagtens nær det samme som en værkstedstime, så måske det kunne være en mulighed at skifte én dyse... selv om reservedelskanonen dermed blot er sat til affyring - frem for fejlsøgning.

Husk at cylinder nr. 1 altid ligger længst væk fra svinghjulet - undtagen på franske biler, hvor det er omvendt  ;)

Jeg tænker ikke, at du har adgang til oscilloskop, men ellers kunne det være interessant om den mister signal til dysen, når den begynder på udsættere - både manglende benzin og luft kan give tændingsudsættere.

15
Elektronik / Sv: ESP lampe og P1337 - periodisk
« Dato: 03. Juni 2025, 22:52 »
Kære SR - mange tak for dit svar.
ESP fejlen har her sammenhæng med at bilen går i tændingsfejl (kører på 3 cylindre). ESP lyser først og man kan mærke at bilen går dårligt og ca 10 sek efter lyser motor fejl lampen med fejl P1337 (misfire cylinder 1). Så det er ikke to uafhængige fejl.

Der er ikke seperat tændspole til hver cylinder. Der er én enhed med fire spoler integreret i. Så jeg kan ikke bare bytte om. Den er helt ny og i god kvalitet.
Samme med tændrørene. Helt nye og i god kvalitet.

Der kan jo forekomme fejl på nye dele, men hvis du har sat ny tændingsbro på pga. fejlene, er det nok ikke en fejlmulighed.

Så skal du måske søge efter fælles forbindelser, hvilket kræver et ledningsdiagram.

Har du tjekket forsyninger til styrebokse?

Kan du fremprovokere fejlene?

Har du prøvet at måle spændingsfald mellem batteripoler og styreboks tilslutninger (husk at der skal være forbrug på, når du måler), altså plus til plus hhv. stel til stel.
 Se på YouTube, evt. Voltage drop.... South Main Auto, Pine Hollow Autodiagnostics, Scannerdanner og lignende.

Det kunne være en dårlig stel.... når forbindelsen bliver varm mistes den. Her kan spændingsfaldsmåling være god.... når den er kølet af, bliver den god igen.
Det samme kan man se ved en dårlig lodning.



Sider: [1] 2 3 ... 28