Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - Jabaroth

Sider: [1]
1
Hej.

Min 307 SW 1.6 HDI MPV er 11 år gammel.

Jeg har behandlet bilen med JLM EGR INTAKE CLEANER og efter behandling fik jeg Antipolution Fault.
(Hvis I vælger at prøve JLM, så husk at benytte gummihandsker, fordi det er en stærk giftig væske)
I kan finde en Peugeot video, der viser hvordan man gør, her er et link https://www.youtube.com/watch?v=TZDsdM571_M

Jeg har læst, at man straks skal køre til et Peugeot værksted.

Men det er ikke nødvendigt. Efter jeg havde kørt 20-30 km forsvandt fejlen. Det viser bare, at både turbo og EGR er blevet renset. Bilens Computer finder selv ud af det.

Jeg behandler også min motor med Bell ADD Servicerens D og D+ (tilsættes tanken) samt Bell ADD ServiceRens 3 Benzin/Diesel som tilsættes olien inden olieskift. 

2
Elektronik / Tågebaglygte virker igen
« Dato: 17. April 2017, 22:36 »
Hej.

Min tågebaglygte virker nu igen.

Jeg har et 13-pol anhængertræk og har derfor en adapter til min trailer med 7-pol stik.

Jeg havde ladet adapterstikket blive sidende og det medførte at tågebaglyset har været koblet fra i længere tid.

Da jeg fjernede adapter stikket så virkede det igen.

3
Motor og Transmission / Advarsel 1.6 HDI - Bell Add motorrens
« Dato: 04. Maj 2014, 14:15 »
Hej.

Alle der har en 1.6 HDI er bekendt med, at bundkarrets konstruktion medfører, at der ved olieskift forbliver 0,5 til 0,75 L slamfyldt olie i bundkarret, som så blandes med den friske olie, der hældes på.

Jeg har den 2 maj fået skiftet olie og oliefilter.
Mit bundkar er modificeret så al olie kommer ud.
Jeg benytter Bell Add motorrens i forbindelse med olieskift og kom til at tænke på følgende:

Hvis man ikke har fået skiftet bundkar eller fået det modificeret, så er det ikke smart at bruge Bell Add motorrens i forbindelse med olieskift, fordi der faktisk forbliver 0,5 til 0,75 liter olie med indhold af motortrens.

Bell Add advarer tydeligt om, at man ikke må køre med motorrens i olien, da det kan skade motoren.

Så hvis I  vil benytte motorrens, så skal al olie tømmes ud.

----------------------------------------------------------------------------------

4
Hej.

Tirsdag den 9.4.2013 fik jeg modificeret mit bundkar hos Peugeotdoktor.dk

Jeg overværede modifikationen, som blev foretaget på følgende måde:

1. olien blev aftappet.

2. en gevindstang på en ½ meter blev skruet op i bundkarret.

3. en kontra møtrik blev strammet op til bundkarret.

4. en konisk top, større end vulsten i bundkarret blev monteret med en stor skive
    og en møtrik.

5. sidstnævnte møtrik blev så stille og roligt strammet, så gevindet  
    til bundproppen og vulsten blev trukket ned, således at vulsten nu er nedad
    i stedet for opad.
    (Bundkarret er presset ud af en stålplade ligesom en køkkenvask. Stål er smidigt)

6. værktøjet blev afmonteret og den sidste olie løb ud.

7. bundproppen monteret igen og oliefilter blev skiftet og der blev hældt 4,25
   liter olie på.  

Prisen for olieskift samt modificeringen var på 500 kr.
Jeg plejer at betale 300 kr. for et olieskift (eksklusiv olie), så modificeringen har kostet 200 kr.

Resultat:
Ved olieskift fremover skal der 4,25 liter olie på, mod før 3,75.
Altså 13 % mere ren olie og nu kun 1 % forurenet olie.
(lidt er der tilbage)

Før olieskiftet hældte jeg 1/4 liter Bell Add ServiceRens 3
og kørte med motoren i tomgang 8.000 omdr/min i 60 minutter.

Det var en mærkbar forbedring, bedre træk, bedre motorlyd.  

Min bil er 3 3/4 år gammel og har kørt 22.000 km. Jeg kører en del korte ture, så jeg vil fremover forebygge med følgende:

1. Motorolie Total QUARTZ INEO ECS (ACEA C2 (Low Saps))
    (hvorfor står det ikke i instruktionsbogen?)  

2. Olieskift 1 gang om året inkl. Bell Add Service Rens 3 (30 min i tomgang)

3. Tankning ved Shell Express og tilsætning af en streg Bell Add Diesel additiv, for hver tankning.  

________________________________________________________


Den 9.5.2013

Bundkarret er stadig tæt


_______________________________________________________________

5
Hej.

Her er et link til et pdf-dokument på dansk, der indeholder alle biler op til 2010/2011.

Du kan se hvilken slags kølemiddel din bil benytter, samt mængde af kølemiddel og olie, der skal bruges på din bil. Og mere.  

http://www.boligdok.dk/filer/6877.pdf


____________________________________________________

6
Peugeot Snak / Nyt bundkar - klap hesten lidt endnu
« Dato: 22. Februar 2013, 12:50 »
:o

Jeg har hos PeugeotDoktor.dk fået at vide, at der er ved at blive udviklet et værktøj, som kan løse problemet med bundkarret i forbindelse med et almindeligt olieskift, uden at skifte bundkarret.

Olien tappes af og en bolt skrues i. Værktøjet gør, at man kan presse boltmøtrikken ned, så alt olie fremover løber ud af bundkarret ved olieskift. Det gør det væsentligt billigere end at skifte bundkarret.

Værktøjet forventes, at være klar i midten af marts. Jeg har fået en pris på 500 kr. for udbedring af bundkarret uden at afmontere bundkarret, samt et skift af olie og oliefilter eksklusiv olie og olifilter.          

Silverfox har fortalt, at 307 0g 407 efter 2005 har det nye og bedre filter.

PeugeotDoctor.dk har kunnet fortælle mig, at 307 og 407, der er bygget efter 2006 har det nye og bedre filter i banjobolten. Så den behøver jeg ikke at skifte.  

Peugeot Danmark har ikke kunnet fortælle mig om min bil, der er bygget i 2008 har det nye eller det gamle underdimensionerede filter.

En forespørgsel hos Peugeot Nørrebro er ikke besvaret.

Og en mekaniker hos Peugeot Østerbro har fortalt mig, at det er det gamle filter, der sidder i min bil.    

Silverfox's melding er derfor nu verificeret.

Her er et link fra Holt, så man kan se hvordan det foregår:

http://www.youtube.com/watch?v=E-u3qNmubnc&feature=youtu.be]

7
Peugeot snak (arkiv) / Guldkorn - Smørring af hjulbolte
« Dato: 23. Januar 2013, 12:44 »
:D Ærede medlemmer af Peugeot Club Danmark.
    (Jeg er ikke ansat hos Peugeot og har aldrig været det, men jeg har købt en Peugeot 307 SW 1.6 HDI og jeg er glad for den)  

Smørring af hjulbolte er der mange meninger om, og de kan altså ikke alle have ret!

I forbindelse med at jeg efter 20.000 km's kørsel byttede om på mine dæk(samme side), oplevede jeg følgende:

:( Da jeg skulle have hjulene af, fik jeg ødelagt en af mine låsebolte,  da den sad meget fast. Jeg fik nu alligevel selv den genstridige bolt af.

:( Jeg kom til at tænke på, hvordan det ville være, hvis jeg et øde sted punkterede, og jeg så skulle skifte et dæk til reservehjulet, og jeg ikke ville være i stand til at få låsebolten af. Lidt sved på panden fik jeg da.

:D Jeg fik en god ide, og besluttede mig for at skrotte låseboltene, fordi så var det problem ude af verden.

:p Nu er det jo ikke smart kun at køre med 3 hjulbolte i hjulene, så jeg henvendte mig til et autoriseret Peugeot værksted for at købe 4 hjulbolte til erstatning for de kasserede låsebolte.  

:o Jeg fik 4 hjulbolte i en kvalificeret stålkvalitet til en rimelig pris, som passede præcist til min bil. Jeg fik at vide at boltene på min bil med alu-fælge skulle spændes med 10 kg eller 100 NM.

Peugeot fortalte mig, at de ikke mere leverede nye biler med låsebolte. Min løsning var altså ikke helt tosset.

:p Nu er det af indlysende grunde sikkerhedsmæssigt vigtigt, at hjulene ikke falder af, så jeg søgte på nettet for at sikre mig, at jeg gjorde det rigtigt.
:( Det blev jeg ikke klogere af, så jeg blev tvunget til selv at tænke (av).

Jeg kom frem til følgende:

:o A: Momentnøgle
Boltene skal spændes med en momentnøgle, fordi det er vigtigt, at de bliver spændt med samme moment, fordi hvis de ikke bliver det, er der risiko for at bremseskiverne bliver skæve. Jeg har købt en billig momentnøgle, der sikkert ikke er helt nøjagtig, men det vigtigste er ikke hvilket moment, der spændes med, men at alle boltene bliver spændt med det samme moment. Mine bolte bliver spændt med det moment, som Peugeot anbefaler nemlig 10 kg eller 100 NM.
Mange spænder forståeligt nok deres hjulbolte for meget, fordi de vil være sikre på, at hjulene ikke falder af. Men de der overspænder deres hjulbolte risikerer eller har oplevet knækede hjulbolte.

B) B: Smørring af hjulbolte.    
:p Det er et følsomt emne:
Peugeot importøren anbefaler, at man ikke smører sine hjulbolte.
Men mine hjulbolte lyder og føles helt forkert, når de ikke er smurt, så jeg har givet dem lidt kobberfedt på gevindet og kun på gevindet. Nu er der mange der vil sige at man ikke skal bruge kobberfedt til smørring af hjulbolte, fordi aluminium og stål ikke kan sammen. Tænk  jer om, selv om det gør ondt! Bolten er af stål og det hul den skrues ind i er også stål, så hvad er problemet?
Jeg er overbevist om at boltene spændes mere nøjagtigt med samme moment, når boltenes gevind har fået lidt kobberfedt eller alu-pasta.
Og det føles rigtigt, når de spændes. Og der er helt sikkert lettere at skifte hjul, hvis uheldet er ude.

:D C: Efterspænding

Efter 500 km's kørsel blev mine hjulbolte efterspændt. Der var ingen af mine bolte, der havde løsnet sig. Momentnøglen klikkede med det samme for alle 16 bolte

8
Hej

Min bil er forsikret i ALKA og jeg har bestilt en ALKA boks hos ALKA til 1.000 kr., fordi min præmie vil blive nedsat med 25%.
Boksen bliver skjult i bilen og giver følgende fordele:

:p Ved uheld:
Der bliver automatisk tilkaldt ambulance.
ALKA modtager oplysninger om uheldet sted, fart o.a.. Derefter ringer de på mobilen og det aftales hvad der skal ske - hvis opkaldet ikke besvares tilkaldes ambulance.
Rart at vide hvis uheldet skulle ske.  

:) Ved tyveri af bilen:
Alka kontaktes og de sender Falck af sted for at hente bilen.
Rart at vide.

:D Fastpris forsikringspræmie:
er nu på 311,58 kr. pr. måned.  
Den dækker 15.000 i ekstraudstyr, ansvar samt kasko med en selvrisiko på 5.048 og med et kørselsbehov på 10.000 årligt.

:( Hvis jeg har kørt for hurtigt i forbindelse med et uheld, ses der bort fra de første 5 km/t, men derudover koster det 1.000 kr. pr km/t i ekstra selvrisiko, max 30.000.

9
Peugeot snak (arkiv) / Speedometer viser 4 km/t for meget
« Dato: 18. August 2012, 22:41 »
Hej.

Mit speedometer viser 4 km/t for meget i alle gear i forhold til min GPS.

Denne fejl kan skyldes 2 forskellige ting:

A: Den indkodede oplysninger om dækkenes omkreds er forket.
B: BSI indkodningen af speedometerets start er forkert (normalt + 3 km/t)

Hvis fejlen skyldes A, så vil der være forskellige afvigelser ved forskellige hastigheder.

Hvis fejlen er den samme ved alle hastigheder så skyldes det B.

Jeg ved fra dette forum at fejlen A, kan rettes via PP2000 idet man kan rette hjulets omkreds.

Fejlen i min bil skyldes B fordi afvigelsen er den samme ved alle hastiheder.

Og nu til mine spørgsmål:

Hvordan får man justeret speedometerets starthastighed ned med -4 km/t?
Kan man foretage BSI korrektionen med PP2000?
Er der en der kender et værksted i nærheden af København, der kan foretage denne rettelse?
Eller er der en i dette forum, der kan tilbyde at foretage korrektion mod passende betaling?

mvh
David Jabaroth

10
Peugeot snak (arkiv) / Peugeot 307 SW 1.6 HDI skift af luftfilter
« Dato: 05. December 2011, 14:39 »
Hej.

Er der en, der har prøvet at skifte luftfilter på en Peugeot 307 SW 1.6 HDI ?

Skal det skiftes nedefra eller skal Batteriet afmonteres ?

Hvilken arbejdsgang skal der til?



mvh
David Jabaroth

Sider: [1]