Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - SR

Sider: [1] 2 3 ... 28
1
Undervogn / Sv: Udlufte bremser Partner 1.6 109HK benzin 2005
« Dato: 17. Juni 2025, 22:41 »
Den du har linket til er vist en suger.

Man skal på nogle biler sætte overtryk på bremsevæskebeholderen, typisk ca. 2 bar

2
Undervogn / Sv: Udlufte bremser Partner 1.6 109HK benzin 2005
« Dato: 14. Juni 2025, 22:18 »
Hej,

Vi har store problemer med at få tryk på bremsepedalen efter flere forsøg på udluftning på en Peugeot Partner 1.6 109HK benzin fra 2005 der har kørt 150.000 km.

Vi skiftede bremsecylindre bag og bilen måtte stå et par dage indtil vi fandt de rigtige bremserørsnipler.

Efterfølgende har det været helt umuligt at få tryk på bremsepedalen. Vi har læst forskellige vejledninger på nettet; taget sikringen ud til ABS systemet mens vi udluftede etc. men intet har virket.

Er der nogen der kan pege os i den rigtige retning, eventuelt med link til til en god "tutorial"?

På forhånd tak,
Steen

Hvis systemet har været løbet tør for bremsevæske skal i næsten med garanti, aktivere ABS-enheden med en egnet tester, i udluftningsproceduren.
Jeg kan ikke se hvad fjernelse af sikringen til samme skulle hjælpe, snarere tværtimod.

På nogle modeller skal der sættes overtryk på bremsevæskebeholderen for at få væsken igennem. THansen har sådan et sæt til overkommelig pris.

Hvordan har i luftet ud?

3
Elektronik / Sv: ESP lampe og P1337 - periodisk
« Dato: 13. Juni 2025, 17:53 »
Så fik jeg skiftet injector på cyl 1 og renset de tre andre.
Nu starten den lidt bedre, men den kommer stadig med ESP efterfulgt af P1337 kort efter. Det er specielt når motoren er varm og den går i tomgang. Så kan man høre den går lidt ujævnt hvorefter fejlen kommer og den går på 3 cyl.
Talt med Peugeot som siger “tjek ledningen til krumtapsensoren” og vil ikke have den ind til fejlsøgning da udgiften ikke står mål med bilens værdi - hvilket jo kan være sandt nok.
Nogen gode råd eller kommentarer?

Sikkert et velment, men i min optik et elendigt råd til en DIY. Det er jo et "ikke-råd". Er du kommet videre med det?

Hvis du skal tjekke ledningen, skal du reelt tjekke signalet - og der får du brug for en tester, der kan gå dybt nok ind i bilens elektronik - eller en ekstern "signaltester", hvilket i praksis er et osciloskop.
Du skal så kende et normalt signal som du kan sammenligne med.

Der findes sider, hvor brugere er så venlige at dele den slags, men jeg kan ikke henvise til noget specifikt - måske via en database hos Pico, måske hos DiagnoseDan?

Du bør tjekke signalet i begge ender - og du kan sammenligne kold/varm, altså når der er et problem hhv. ikke et problem.

Det er værd at bemærke, at der er forskel på varm/kold - det kunne godt pege i retning af en lodning et sted - eller en ledning.

Det er lidt at lede efter en nål i en høstak, hvis ikke du har adgang til data eller testudstyr - og viden om hvordan det skal anvendes og evt. i kombinationer.

Det er sikkert korrekt med pris på diagnose/bil, men det er jo heller ikke gratis at indkøbe en ny bil.
Hvis den er relativt nysynet og ellers i orden, kan der måske godt være fornuftig i at få hjælp til fejlsøgningen.

På Fyn har jeg tidligere henvist til Koefoeds Garage, med succes - på Sjælland til Le Petit Garage.

4
Elektronik / Sv: ESP lampe og P1337 - periodisk
« Dato: 04. Juni 2025, 23:37 »
Det er jo det et forum som dette er til for, men husk at fejlsøgning er den rette vej, frem for reservedelsudskiftning på formodning, også selv om det er baseret på logik.

Når det er sagt og der mangler værktøj og måske viden, så kan pengene være spildt, men da du snart har udskiftet hele bilen, kan en timeløn konverteret til en dyse måske ikke skade - no offence  ;D

5
Elektronik / Sv: ESP lampe og P1337 - periodisk
« Dato: 04. Juni 2025, 21:37 »
Det er interessant, at du skal give gas for at den ikke skal gå i fejl - ved koldstart.

Det tyder på, at den har brug for mere luft - ergo, kunne det indikere, at den får for meget benzin, relativt.
Det kan faktisk godt give mening - du har måske en benzindyse som hænger lidt, periodisk(?) - men fejlen kommer sammen med ESP, hmmmm.

Du kan demontere dysen, åbne den/aktivere med et batteri og så køre dyserens igennem med en spray - eller udskifte dysen.

Eller du kan gøre som man bør gøre - fejlsøge... Der kan du finde videoer om test af dyser mv. på Youtube, nogle af de kanaler jeg har henvist til, har flere af den slags. DiagnoseDan kunne også være en kilde i den henseende.

Benzin er jo ret brændbart  ::) ;D så når du arbejder med dyser, skal du tænke dig godt om, så ikke du får futtet bilen af.
- tag hele dysebroen op og sætte tryk på, evt. lad dyserne sprøjte ind i nogle gennemsigtige plastflasker, hvis du kan få det arrangeret - men pas nu på med brandfaren.


En benzindyse koster velsagtens nær det samme som en værkstedstime, så måske det kunne være en mulighed at skifte én dyse... selv om reservedelskanonen dermed blot er sat til affyring - frem for fejlsøgning.

Husk at cylinder nr. 1 altid ligger længst væk fra svinghjulet - undtagen på franske biler, hvor det er omvendt  ;)

Jeg tænker ikke, at du har adgang til oscilloskop, men ellers kunne det være interessant om den mister signal til dysen, når den begynder på udsættere - både manglende benzin og luft kan give tændingsudsættere.

6
Elektronik / Sv: ESP lampe og P1337 - periodisk
« Dato: 03. Juni 2025, 22:52 »
Kære SR - mange tak for dit svar.
ESP fejlen har her sammenhæng med at bilen går i tændingsfejl (kører på 3 cylindre). ESP lyser først og man kan mærke at bilen går dårligt og ca 10 sek efter lyser motor fejl lampen med fejl P1337 (misfire cylinder 1). Så det er ikke to uafhængige fejl.

Der er ikke seperat tændspole til hver cylinder. Der er én enhed med fire spoler integreret i. Så jeg kan ikke bare bytte om. Den er helt ny og i god kvalitet.
Samme med tændrørene. Helt nye og i god kvalitet.

Der kan jo forekomme fejl på nye dele, men hvis du har sat ny tændingsbro på pga. fejlene, er det nok ikke en fejlmulighed.

Så skal du måske søge efter fælles forbindelser, hvilket kræver et ledningsdiagram.

Har du tjekket forsyninger til styrebokse?

Kan du fremprovokere fejlene?

Har du prøvet at måle spændingsfald mellem batteripoler og styreboks tilslutninger (husk at der skal være forbrug på, når du måler), altså plus til plus hhv. stel til stel.
 Se på YouTube, evt. Voltage drop.... South Main Auto, Pine Hollow Autodiagnostics, Scannerdanner og lignende.

Det kunne være en dårlig stel.... når forbindelsen bliver varm mistes den. Her kan spændingsfaldsmåling være god.... når den er kølet af, bliver den god igen.
Det samme kan man se ved en dårlig lodning.



7
Elektronik / Sv: ESP lampe og P1337 - periodisk
« Dato: 02. Juni 2025, 13:54 »
ESP: Det er typisk en fejl ved/med en ABS-sensor, der udløser fejl på ESP.
Computeren får formentlig et forkert signal - eller mangler et signal, fra sensoren. Det kan være i lejet (abs-ring), udvendig ABS-ring (det er der nok ikke på så "ny" en bil), skidt mellem leje og sensor, dårlige forbindelser etc.

Den anden fejl er relateret til en tændspole. Selvom de er udskiftet, kan der jo godt være en defekt.
Med en tester kan du se, hvilket spole der fejler. Prøv at bytte den rundt med en af de andre - og se om problemet flytter med. Det kan også være et defekt tændrør - samme øvelse som ved tændspole.


8
Motor og Transmission / Sv: ????
« Dato: 27. Maj 2025, 17:28 »
Hvis du køber 2 liter ELF Autosupra koncentrat burde det være fint (eller tilsvarende)

Det skal fortyndes med vand (helst demineraliseret vand).

Her kan du indtaste bilens reg. nr. og få oplyst alle væsketyper: https://nordic.totalenergies.com/da/services/totalenergies-olieguide

9
Køb/Salg/Bytte / Sv: Kælerslange 407
« Dato: 26. Maj 2025, 10:34 »
Fedt!  8)

10
Motor og Transmission / Sv: ????
« Dato: 25. Maj 2025, 12:56 »
Jeg kan til fulde tilslutte mig Holt' forklaring - termostaten står formentlig åben.

Hvis du udskifter huset, der ser ud til at være af komposittypen jf. billedet fra Holt - for at spare dig for penge hejser jeg lidt flaget, spænd varsomt!!!

Så vidt jeg husker skal dem med stålpakning kun spændes 10 Nm, dvs. ved jysk håndmomemt, model meget let :-)
Spænd på kryds og start på midten af huset (lige som med topstykker etc.)

Bruger den vand nu?

Jeg har set samme symptomer ved defekt toppakning (TU motor), hvor den dog viste 70 grader C - 55 grader C indikerer mest en åben termostat.

11
Motor og Transmission / Sv: Fejlkode P0401
« Dato: 25. Maj 2025, 12:49 »
Se svar andetsteds på nettet.

12
Elektronik / Sv: Peugeot 206cc vil ikke starte
« Dato: 20. Maj 2025, 16:13 »
Hej alle sammen.

Min bror Har fået et problem med sin Peugeot 206cc den vil ikke starte.

Han var kørt til en låsesmed for at få lavet en ekstra nøgle, låsesmeden fik nøgle og gik ud bage ved i butikken , og kom lidt efter tilbage og sagde at sådan en nøgle kun han ikke lave.

Men det mærklige var at da min bror så ville kører der fra ville bilen ikke starte.

Jeg har så haft min peugeot tester på bilen og den siger at der er fejl ved tændings bro og krumtaps føler.

Men jeg mistænker låsesmedene for at have slette kode i nøgle så den nu ikke passer til start spærrene.

Nøglen kan godt få benzin pumpen til at tænde og motoren kører også rundt når han drejer nøglen , men ellers sker der ingenting.

Mvh Kenneth

Hvis ikke den melder om manglende godkendelse af nøglen, er det formentlig ikke der du skal søge. Hvis den godkender nøglen, men melder fejl på tændspole og krumtapføler - kan det være gode ledetråde. Elektronik har det med at virke, indtil det ikke virker mere og det kan således være tilfældigt, at det lige skete der.

Med din tester (Diagbox?) burde der være mulighed for at se om bilen godkender nøglen.

13
Motor og Transmission / Sv: 2011 gøj 207 -aircondition
« Dato: 18. Maj 2025, 20:52 »
Jeg ville nok først tjekke om der var kølemiddel på. Quick and dirty - aktiver en af schrader ventilerne et spliksekund (husk sikkerhed; handsker, øjenbeskyttelse).

Hvis der var tryk på, ville jeg sætte en tester på og aktivere magnetkoblingen under "aktuatortest".... og i langt de fleste tilfælde har du fundet fejlen nu.


Hvis ikke der er tryk på systemet, kan du formentlig se utætheden med en UV-lampe og tilhørende briller - hvis der er tilsat uv-sporemiddel til kølemidlet - og ellers skal der påsættes tryk med inaktiv gas og søges derfra.

Hvis der er tryk på og magnetkoblingen virker, ville jeg nok teste pressostaten som det næste.

Lad være med at købe reservedele, før du har fundet fejlen - invester hellere pengene ;-)

14
Måske en kortslutning i ledningerne - typisk i bælgen ved døren, måske lige inden for - hhv. karrosseri/dør

15
Køb/Salg/Bytte / Sv: Kælerslange 407
« Dato: 01. Maj 2025, 20:31 »
En udluftningsventil går jo nok, men fint hvis du kan få både rustfrit og udluftningsventil ????

Sider: [1] 2 3 ... 28