Nylige indlæg

Sider: [1] 2 3 ... 10
1
Motor og Transmission / kobling 407 1.6 hdi
« Nyeste indlæg af perhu Dato 14. December 2025, 10:53 »
Hej alle.
Er der en venlig sjæl herinde, der har prøvet at skifte kobling på denne - og opdaget, at subframe osv. skal afmonteres først?? Har været på flere forums/youtube under samme model, samme motor, samme årgang, men ingen af de biler ligner tilnærmelsesvis min - heller ikke med fornav osv. MYSTISK!!!!
Ser ud til at være en del mere omfattende end et "almindeligt" koblingsskift!!!
Motorkode 9HZ, regnummer YV27393.
Ethvert forsøg på at komme med et bud er meget velkomment og vil blive taget imod med tak!!
2
Motor og Transmission / Sv: Udskiftning af gearolie
« Nyeste indlæg af hoj72 Dato 10. December 2025, 22:31 »
Hej.

Ja, det var også min tanke, men der var ikke noget.

Men jeg har fundet den og der sidder en påfyldningsstuds oven på Gearkassen. Så jeg måtte have batteriet ud og løsne kablet til gear for at kunne komme til Studsen.

Virkelig smart design - Not
3
Motor og Transmission / Sv: Udskiftning af gearolie
« Nyeste indlæg af John Høj Dato 10. December 2025, 19:51 »
Normalt så sidder påfyldningshullet i enden af gearkassen ud mod hjulet.
4
Motor og Transmission / Udskiftning af gearolie
« Nyeste indlæg af hoj72 Dato 10. December 2025, 17:23 »
Hej

Har lige skiftet den yderste manchet på min Peugeot 308 1.6 HDI 110 hk 6 gear og har derfor haft trækakslen ude af gearkassen og i den forbindelse er der løbet gearolie ud. (Tror motoren hedder 9HZ-H)

Nu vil jeg gerne fylde gearkassen op, men jeg kan ikke finde påfyldningsstedet. Typisk har de været på siden af gearkassen, men der er ikke noget.

Nogen der kan fortælle mig hvor det er henne? Skal gerne have bilen ud at køre i morgen eftermiddag.

Mvh

Lidt presset mand
5
Peugeot Snak / Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
« Nyeste indlæg af SR Dato 10. December 2025, 08:59 »
Ja, det er kun dem med direkte indsprøjtning der potentielt har problemet, da indsugningen ikke bliver "skyllet" af benzinen.

Hvor meget tager man egentlig ved en honing? - det er vel kun minimale ridser, der bliver "udjævnet" lidt.

Nej, det er faktisk ikke galt til din GTI og ikke meget højere pris end en tandrem. Det er sjovt som mange siger "den har kæde, så der skal ikke skiftes tandrem" - jae, det er jo sådan set teknisk korrekt  ;D men kæder strækker sig og så kan du få støj og forkert timing med sjove motorfejl til følge.

Til min kan man kan godt få kædekit, hvor man kun skifter selve kæden og føringer, som dette: https://www.autodoc.dk/fai-autoparts/7814767

Det kan jo diskuteres om det er nødvendigt, hvis man vil spare lidt penge - og tandhjulene går næppe heller i stykker, men er også slidte, så det er et komplet sæt jeg har omtalt, inkl. pakdåse mv.:
https://www.autodoc.dk/fai-autoparts/7814768#styrekaedesaet

En pakdåse kan man jo bare supplere med, hvis man kun køber kæden.
Plejer du kun at udskifte kæde, strammer og føringer?

Man anbefaler også at udskifte "mellemstykket" som remhjulet bliver spændt fast på, altså den del der går gennem pakdåsen, men jeg synes det lyder lidt voldsomt. Det er nok sådan man gør på de autoriserede værksteder, hvor man nok går med livrem og seler... og så er det klart med til at drive prisen op og man slipper for at diskutere garanti ved en eventulet olielækage fra en gammel del, hvor der måske er slidt en rille i. Ja, du ville nok spænde delen op i drejebænken og polere den.

Ja, servicepriserne er høje - eller rettere, det løber op. Man lokker kunderne ind med pris på kr. 1000-1500 for et lille service, hvor der stort set blot bliver skiftet olie og oliefilter, tjekket lys og påfyldt sprinklervæske - så sælger man olie til kr. 200-300 pr. liter, altså næsten samme pris som man kan købe 4-5 liter for, dobbelt op på prisen for filtre, men sådan er det jo inden for de fleste brancher :D VVS-stumper har der traditionelt været ekstreme avancer på.

Der er kun kunden til at betale og opvarmede venteværelser med te/kaffe/chokolade, dagens avis og kulørte blade, gode stole osv. koster jo - og jeg tror såmænd ikke at det nødvendigvis er en guldforretning af drive autoriseret værksted, men kunderne får en høj regning.
Man skal dog også huske på, at OE-reservedele er dyrere og i mange tilfælde bedre. I hvert fald skal man passe på med når man sammenligner priser. OE-stumper og f.eks. "Ridex", "Stark" osv. fra Autodoc er ikke i samme klasse, men kan sikkert være udmærket i nogle tilfælde. Jeg går selv efter OE-kvalitet.
6
Peugeot Snak / Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
« Nyeste indlæg af Holt Dato 09. December 2025, 21:53 »
Jeg har faktisk ikke prøvet at rense indsugning, min egen har jo som sagt ikke direkte indsprøjtning og derfor ikke behov for rens. Min kones forrige bil, en 308 GT 174 havde lige fået renset indsugning lige inden vi købte den, og da et rådyr tog livet af den 3 år senere havde den stadig ikke behov for det. Afløseren blev så en 308 GTI der lige havde fået lavet topstykke, så den skal forhåbentlig heller ikke have renset indsugning foreløbig.
Jeg kan se man kan købe FAI kædekit uden pakninger for 1090,- eller med pakninger for 1278,- hos Autodoc til GTIen
Jeg brugte en simpel 3 bens honeværktøj til et par hundrede og lavede det med motoren i bilen.
Problemet med at købe gamle biler er jo at man ikke har indflydelse på hvordan de er blevet serviceret fra ny, og med de priser man skal give for service på et autoriseret værksted, kan jeg godt forstå man er fristet til at køre alle kilometer mellem service.


Holt
7
Peugeot Snak / Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
« Nyeste indlæg af SR Dato 09. December 2025, 20:43 »
Ja, med de ting du nævner kræver det, at man selv vil og kan skrue - de ting er ikke til at betale sig fra på et værksted, i hvert fald ikke inden for bilens værdi.

Det lyder til, at du har haft fingrene godt inde i de motorer. Ja, det lyder ikke til at være så lige ud ad landevejen som f.eks. en RFJ motor  ;D

Kædekittet synes jeg faktisk lidt pebret, små kr. 3000,- Til sammenligning koster det ca. kr. 1300 til en 2,0 Ford/Volvo/Mazda, benzin, hvor der dog ikke er tandhjul med. Priserne er for FAI, men man kan jo købe andre fabrikater til andre priser.

Oliedeflektorer/paraplyer og hvad de ellers kaldes bliver hårde på alle biler - og så suges der olie med ind.

Bruger du valnødder til at rense indsugning med? Jeg har set nogle kinesermodeller til omkring kr. 3000,-
Hvad bruger du?
Hvad er de indledende symptomerne?

Har du selv udstyr til at hone/adgang til samme?

Tændspolerne holder ca. kr. 250 pr. stk. (NGK) i Tyskland, så det er heller ikke noget der burde vælte en bilejer af pinden, men det er da langt værre det du nævner med de ædlere dele i motoren.

Der er meget delte meninger om den motor, men mon ikke noget af det kan tilskrives for langt mellem olieskift. Der går vel 30.000 km får lampen til service lyser - og det er der mange der følger, desværre.
8
Peugeot Snak / Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
« Nyeste indlæg af Holt Dato 09. December 2025, 20:03 »
Mine erfaringer er for det første kæden, som så mange har skrevet om er kæden et svagt punkt, men vel mest fordi man havde forventet en motor med kædetrukket knastaksler var vedligeholdelsesfri på det punkt, da det viste sig ikke at være tilfældet, er det jo bare at skifte kæden som hvis det havde været en almindelig tandrem. Det tager lidt længere tid og koster lidt mere, men ikke noget alarmerende. Anden ting er tændspoler, når bilen runder 150.000 bør man skifte alle spoler hvis ellers man når så langt, og så er det bare at medbringe en reserve i bilen. tredje ting er stempelringe, det er et utroligt dårligt design som jeg blev ret rystet over at se. Som man kan se på det vedhæftede billede har man lavet olieringen som et u der bliver holdt inde i stemplets spor med en fjeder i stedet for at presse ud mod cylindervæggen, det gør at den ikke skraber olien ordentlig af cylinderboringen når motoren bliver lidt slidt. Jeg har pillet stemplerne ud af min 207 og skiftet til ringe af det gamle design med to tynde fjedrende ringe på hver side af en bølgeskive. Hullerne ved olieringen hvor olien skal returnere når den bliver skrabet af væggen, var blokeret af sod så hårdt at jeg måtte bore det ud. Fjerde ting er pakringene ved ventilstammerne, de var hårde som sten. Efter skift af stempelringe, honing af cylindrene og skift af ventilpakdåser faldt olieforbruget til mellem 5000 og 10.000 km på en liter. femte ting gælder kun THP motoren hvor sod bliver opbygget ved indsugningsventilerne og kræver rens med passende intervaller, men dette gælder alle motorer med direkte indsprøjtning, det har VTI motoren heldigvis ikke.
Man kan sige at når sådan en motor får mange kilometer på klokken, er det ikke for folk uden GDS evner.


Holt
9
Peugeot Snak / Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
« Nyeste indlæg af SR Dato 08. December 2025, 21:56 »
Sorry, mine fingre er åbenbart for tykke til at ramme tasterne på telefonen  ;D

5FA er det korrekte betegnelse. Den med 125 HK.
Ud over turbotryk ved jeg ikke hvilke forskelle der ellers er til den med f.eks. 200HK, der må være den du har.
En chipboks kan ændre det til 165Hk/240Nm på et øjeblik, hvis man synes.

Jeg brugte ChatGPT, hvilket ikke lød så overbevisende,  men jeg er kildekritisk og har ikke kunne finde nogen pålidelig kilde for motorkoder.

Der er skrevet en del om den motor, herunder at det kan være en vedligeholdskrævende motor, omvendt synes det der så nævnes ikke at være noget, der ikke også skal vedligeholdes på andre motorer.
Hvad er dine erfaringer?
10
Peugeot Snak / Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
« Nyeste indlæg af Holt Dato 08. December 2025, 15:55 »
Angående at oversætte motorkoder er Google AI din ven, jeg spurgte på min kones motorkode og fik dette svar:
hvad modsvarer Peugeot 5fu hos mini
Peugeot motorbetegnelsen 5FU svarer hos Mini til motorerne med koderne N14 B16 A og N18 B16 A (specifikt versionen med 147 kW / 200 HK).
Begge er en del af den såkaldte "Prince"-motorfamilie, som er et samarbejde mellem PSA Peugeot Citroën og BMW.
Specifikationer for 5FU-motoren (også kendt som EP6CDTX):
Type: 1.6 liters firesylindret benzinmotor med turbolader og direkte indsprøjtning (THP).
Effekt: Typisk omkring 147 kW (200 HK).
Anvendelse hos Peugeot/Citroën: Findes i modeller som Peugeot 208 GTi, RCZ og Citroën DS3/DS4/DS5 med højere ydelse.
De tilsvarende Mini-motorer (N14 og N18) blev brugt i anden generation af Mini Cooper S og John Cooper Works (JCW) modeller fra cirka 2007 til 2013.

Jeg har heldigvis aldrig haft problemer med højtrykspumpen på nogle af de biler vi har haft i familien, og har derfor heller ikke rodet med o-ringe eller pakdåser.

Jeg undrer mig lidt over din kode 3FA, når jeg søger den får jeg at vide det er en gearkasse.


Holt
Sider: [1] 2 3 ... 10