Forfatter Emne: "hyle"lyd peugeot 406  (Læst 4412 gange)

kazz

• Gæst
"hyle"lyd peugeot 406
« Dato: 26. Juli 2006, 01:17 »
Vi har lige købt en brugt Peugeot 406 2,0 stc fra 98. Vi har købt den med 1 md 100 % garanti på alt, ud over den garanti som vi har ifølge købeloven
Bilen kører kanon og har kun et par enkelte småfejl som vi skal have rettet på garantien.
Dog synes jeg den har en fløjtende/hylende lyd fra motoren (omdrejningsafhængig) som om et leje eller lign. er gået i eks. vandpumpe eller generator.
Nu har den jo alt muligt isenkram, som servo og aircon, så jeg er lidt tvivl om lyden er helt naturlig.
Lyden er ikke voldsomt generende, den er der bare ;)

Jeg har forsøgt at finde en anden 2,0"er som jeg har kunne sammligne lyden fra, men det ikke lykkedes mig endnu.
Nogle ideer til hvad det kan være, og bør lyden være der ??

Evt. andre ting jeg bør være obs på inden garantien udløber om en lille uge ??

michaelsjepsen

• Gæst
RE: "hyle"lyd peugeot 406
« Svar #1 Dato: 26. Juli 2006, 09:16 »
Hej

Har du snakket med sælgeren af bilen om lyden ?

Du skal huske at hvis de forsøger at lave det inden for garantien, har du stadig 2 års reklamationsret for den samme fejl.

Det bedste du kan gøre er at køre ned med den og få dem til at se på dit problem.

Michael :p

kaver

• Gæst
RE: garanti
« Svar #2 Dato: 06. August 2006, 22:47 »
Du skriver at du har 1 mdr 100% garanti udover det som købeloven foreskriver, mig bekendt er der 2 års rekl.ret, som vist også hedder at de første 6 mdr. er garanti = 100%
Det er klart hvis man har købt en bil til 10000,- kan man selvfølgelig ikke forvente meget.
Tjek evt. med fdm hvordan reglerne er, så forhandleren ikke løber fra den rekl.ret han skal give,for det er der rigtig mange af dem der prøver på.

kazz

• Gæst
RE: "hyle"lyd peugeot 406
« Svar #3 Dato: 07. August 2006, 21:41 »
Nu er det ret vigitigt at holde de 2 begreber "reklamationsret" og "garanti" nøje adskilt, for de har reelt intet med hinanden at gøre.
En egentlig garanti er uden forbehold og alle fejl, uanset om de var der fra starten eller de er kommet i garantiperioden, skal udbedres for sælgers regning.
Reklamationsret, giver mulighed for at reklamere over fejl som har været tilstede ved købet, dog skal SÆLGER inden for de første 6 md bevise at fejlen IKKE var tilstede ved købet for at slippe for at udebedre den.
Resten af perioden (2 år) skal KØBER kunne bevise at fejlen var tilstede ved købet, for at have ret til udbedring for sælgers regning.

Det var bare lige for at få begreberne ridset lidt op *SS*

Jeg har nu ikke nogen formodning om at sælgeren ikke vil lave bilen på den garanti jeg har, og jeg har aftalt en dato hvor de fejl jeg har fundet og påpeget vil blive udbedret.

Jeg var bare lidt i tvivl om den hylende lyd skulle være der, og jeg vil ikke sætte himmel og hav i bevægelse, hvis den var helt naturlig.
Jeg har fået pejlet mig frem til at lyden ikke skal være der og den formentligt stammer fra medløberjulet på ventilatorremmen, men det bliver tjekket og lavet. (regner jeg da med *S*)
Ellers må jeg gøre brug af min REKLAMATIONSRET B)