Hej Peugot forum
For et par måneder siden opgraderede vi den trofaste 206 1.4 HDI med en lettere brugt 407, 1.6 HDI, 2007 som havde kørt 125.000 km.
Jeg havde forinden læst og hørt om diverse problemer relateret til denne motor og (vistnok) tilhørende turbo.
Hvad jeg især havde bidt mærke i var at der skulle være et problem med designet af bundkaret og bundproppen. Der blev skrevet at noget olie ikke blev udskiftet ved olieskift - altså blev tilbage i bunden af bundkaret.
Som en del af købet bad jeg om at få bundkaret udskiftet til et IKKE-ORIGINALT bundkar (der blev sat et bundkar fra FTZ i, så nu håber jeg at det er godt/bedre).
Nårh, jeg kunne jo godt tænke mig at vide hvor mange milliliter det drejer sig om.
Se venligst videoen jeg har uploaded til youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=EgEO8WLY8HIKonklusion: der er ca. 300 mL olie der potentielt ikke bliver udskiftet når vi skifter olie på denne motor.
Uden at jeg er en fagmand, har jeg ikke svært ved at forestille mig at der i de 300 mL tilbageværende olie meget vel kunne ligge en masse "rester" som man meget nødigt vil have op i sin turbo såvel som forbrændingskamrer og hvor sådan noget "grums" ellers kan sætte sig.
Er der nogen der vil tilføje hvori denne motor findes da jeg halvt husker noget om at motoren blev udviklet sammen med citroen og ford.
Andre kommentarer vil jeg også læse med interesse :-)
Tak for et godt forum.
Mvh Jonas