Forfatter Emne: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)  (Læst 9970 gange)

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Svar #15 Dato: 12. Januar 2016, 00:31 »
Citér
excaliburst skrev:
Den ene indsugnings-slange er revnet og der er olie omkring den. Er det en kilde til problemet??? Men en ny koster 650 kr!!! Så jeg har veget tilbage for at købe en ny.

Kan man finde dem billigere end hos Peugeot?
så er det der dit problem er, da det er tryk slanger fra turbo, og kan købes ved Citroen, Peugeot, Ford og alle de andre der køre med denne motor
Hvis du spørger en ophugger pænt så kan det være du kan købe en brugt der
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
« Senest Redigeret: 12. Januar 2016, 00:40 af pug407aut »
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

AXE1

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 378
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Slagelse
RE: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Svar #17 Dato: 12. Januar 2016, 07:55 »
Citér
excaliburst skrev:
Den ene indsugnings-slange er revnet og der er olie omkring den. Er det en kilde til problemet??? Men en ny koster 650 kr!!! Så jeg har veget tilbage for at købe en ny.

Kan man finde dem billigere end hos Peugeot?

Du har da så også nået at bruge 650.- på rens og synsgebyr..........
Peugeot 207 RC

excaliburst

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 14
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Svar #18 Dato: 12. Januar 2016, 10:29 »
Du kan tro jeg har brugt mange penge på at jagte dette spøgelse...

Det er denne slange jeg mistænker skaber problemerne.

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Svar #19 Dato: 12. Januar 2016, 12:29 »
ja det er helt sikkert den slange der giber problemet, og det er ikke den slange jeg linker til på ebay
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

excaliburst

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 14
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Svar #20 Dato: 12. Januar 2016, 13:24 »
Så det godt. Det er en anden motor.

Peugeot har sendt mig dette eksplotions-diagram. Slangen jeg mangler er nr. 9 på denne.

Tak for hjælpen gutter. Nu skal jeg bare have den klaret, og synet bilen, for 4. (og forhåbentligt sidste) gang.

excaliburst

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 14
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Svar #21 Dato: 12. Januar 2016, 20:44 »
ØV! Den dumpede igen, selv med en ny hel indsugningsslange. Røggasmålingen er stadig på 1,8. Så det hjalp altså ikke med ny slange.

Jeg er helt fortabt. Hvad kan ellers være problemet?

Idéer - nogensomhelst??? Please

Morten
Tlf; 4098 0898

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Svar #22 Dato: 12. Januar 2016, 22:37 »
Den skal jo lige have lov til at lave en regen af filtret
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

excaliburst

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 14
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Svar #23 Dato: 13. Januar 2016, 00:20 »
Hvordan provokerer jeg den til det hurtigt? Jeg har i flere uger kørt med relativt høje omdr. (over 3000), og med bel-add og andre additiver. Så jeg tror ikke helt på den længere.

Den øvelse bragte mig fra en røggas-måling på 10, ned til den nu 1,8. Men tilsyneladende gav den nye tætte slange ingen effekt (på røggas-målingen).

Hvornår kan jeg regne med at den laver en regen af filteret?

excaliburst

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 14
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Svar #24 Dato: 13. Januar 2016, 10:33 »
Jeg har en defekt ventilator, så jeg kan ikke høre om regen kører efter en køretur længere.

Normalt kører ventilatoren af og til efter stop af bilen i nogle minutter. Indikerer det et partikel-filter regen? Det gjorde den indtil jeg havde et mindre uheld, som pressede den forreste tvær-vange lidt ind i ventilatoren. Siden da har ventilatoren ikke kørt. Jeg udskiftede dog tvær-vangen med en fra en hugger, men ventilatoren er ikke kommet igang igen. Så den er måske trykket lidt ind i motor-navet.

Er ventilatoren nødvendig for at partikelfilter kan lave regen?

Lars DH

  • Gæst
RE: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Svar #25 Dato: 14. Januar 2016, 20:08 »
Er det et originalt partikelfilter eller uoriginalt, har oplevet de uoriginale filter ikke fungere ordentligt

excaliburst

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 14
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Svar #26 Dato: 14. Januar 2016, 20:40 »
Lars,

Jeg tror ikke partikelfilteret er originalt. Men er ikke sikker. Jeg gav næsten 10.000 kr for det.

Jeg kontaktede Peugeot om ventilatoren er nødvendigt for partikel-filter regen. Det er den! Så min defekte ventilator kunne have kostet mig et nyt partikel-filter IGEN!

Se svar fra Peugeot her:

******************
_____________________________________
Tilføjet: 1 dag siden. af Morten Enevoldsen   Beskeden er læst d.: 13-01-2016 11:07:17 af: Michael Gerstenfeldt Til: Forhandler   (Fra dig)
Kære Peugeot,

Jeg har en 307 1.6 HDI (110), som jeg netop har skiftet partikel-filter på. Der er additiv fyldt op. Så alt skulle være iorden på den.

Jeg har dog haft et uheld, hvor ventilatoren er blevet defekt, men kan køre OK med det som det er. Jeg ville bare høre om ventilatoren er nødvendig for at partikel-filteret kan regenerere?

Mvh

Morten
____________________________________

Kære Morten Enevoldsen.

Tak for din henvendelse.
 
Et partikel filter tilstoppes løbende af frasorterede partikler fra udstødningen, og har derfor brug for rensning med jævne mellemrum. En sådan rensning, kaldet en regenerering, sker ved at partikelfilteret opvarmes til en meget høj temperatur (450 – 550 grader) hvorved de ophobede partikler brændes af.
Regenerering af partikelfilteret igangsættes efter behov, og er ikke styret af et fast tids- eller kilometerinterval.
 
For at en regenerering kan finde sted, skal temperaturen i partikelfilteret være mindst 450 grader. Det kan kræve længere tids kørsel at opnå så høj en temperatur – især i vintermånederne, hvor afkølingen fra omgivelserne er betydelig. Din Peugeot 307 har nogle indbyggede mekanismer, der skal hjælpe med at få hævet temperaturen i partielfilteret, når en regenerering er nødvendig. I praksis foregår dette ved, at belastningen af motoren øges. Dette gøres ved at der tændes for forskelligt udstyr, der kræver kræfter af motoren. B.la. tændes for bilens aircondition-kompressor, ligesom der tændes for elektrisk udstyr som el-varmen i sidespejle og bagrude samt motorens kølerblæser.
 
Så for at svare på dit spørgsmål, er jeg desværre bange for at det ikke vil være muligt at opnå den nødvendige temperatur i partikelfilteret når kølerblæseren ikke fungerer, og jeg anbefaler derfor at få fejlen udbedret.
 
Med venlig hilsen
 
Stig Jørgensen
Værkstedschef Helsinge
« Senest Redigeret: 14. Januar 2016, 20:41 af excaliburst »

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 978
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: 1.6 HDI Røggasmåling for høj (syn)
« Svar #27 Dato: 15. Januar 2016, 09:29 »
Jeg tror nu ikke på at den alene skulle gøre der ikke regenereres, han nævner heller ikke at der i forbindelse med regenereringen tændes for gløderørene for at bruge energi.. Jeg har det mange eksempler på at den sagtens kan regenerere selvom der er lidt teknik der ikke er i orden.. Min egen 1,6HDI heriblandt gør det uden problemer skønt gløderør som ikke virker.. Men en tester kan fortælle dig om den regenerere og i så fald hvornår det sidst blev gjort samt et interval gennemsnit over det
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)