Når du nu spørger til folks mening:
Nok er vi på et bilforum, men det betyder ikke at vi er fritaget for hensyn til andre end vores snævre egeninteresser.
EGR-systemet har til hensigt at reducere skadelige NOx-partikler, som er en væsentlig del af den luftforurening, dieselbiler udsteder. Når man afblænder eller bypasser bilens system til rensning af de sundhedsskadelige NOx-gasser, fremfor en rensning eller reparation udsætter man andre for stærkt skadelige NOx-partikler.
En af de væsentligste årsager til problemer med EGR er et uhensigtmæssigt kørselmønster i en dieselbil (ture på mindre end ca 30 min varighed). Jeg kender ikke dit specifikke kørselsmønster, men det er en udbredt misforståelse, når nogle mener, alle og enhver skal køre diesel, uanset kørselsmønster.
Så min holdning: vedligehold systemet og skift en evt defekt ventil og vis hensyn :-)
Når vi ser på trådene her på forum er det tankevækkende, hvor mange, der drejer sig om problemer med dieselmotorer. De ældre benzinmotorer kører godt nok ikke lige så langt som dieselbiler (når de vel at mærke først er gennemvarme), men dyre turboreparationer og lign. Kan hurtigt ændre det det samlede regnestykke. Dertil kommer så overvejelser omkring forurening...
God søndag derude ;-)
Vh