Opfølgning, som andre forhåbentlig kan have gavn af.
Har netop skiftet pakning mellem motor og manifold.
Prøvede i første omgang at nøjes med at stramme de ti møtrikker på manifolden, men lyden aftog kun lidt, så det var ikke tilfredsstillende.
Så:
Bilen på rampe i carporten. Afmontere klemring mellem katalysator og manifold. Et lille trick, hvis man ikke afmonterer hele forrør/katalysator er at skubbe hele udstødningen bagud og sætte en klods i spænd mellem underlag og kat., som kan gi sig lidt pga gummiophængene.
Løsne de ti 13 mm møtrikker (de syv kom ud med gevindstykket) der holder manifolden og lirke denne af, hvilket blev nemmere af at udstødningen var skubbet bagud. Klemringen udvides nemt og flyttes med to krydsede skruetrækkere en skruetrækkere - i hvert hul.
Konstaterede herefter, at selve pakningen så fin ud, men en rustklump på manifoldens anlægsflade mod motoren havde presset manifolden så langt ud, at pakningen, som kun dækker det inderste af anlægsfladen, ikke længere var tæt ved den yderste af de fire kanaler i manifolden (derfor var lyden kraftigst i passagersiden.
Rensede flader, gevindstykker og møtrikker grundigt og smurte med teflonolie på gevindstykket til topstykket, så gevindstykket ku drejes i med fingrene og lidt kobberfedt på gevindet til møtrikkerne og samlede herefter.
Tikkelydene skyldtes formodentlig, at den monterede pakning blafrede under belastning.
Vh Claus