Forfatter Emne: Ujævnt optræk ved turboskift  (Læst 2980 gange)

LasseFrost20

  • Gæst
Ujævnt optræk ved turboskift
« Dato: 04. August 2016, 23:01 »
Hej alle,

Jeg ejer en Peugeot 207 GT med en lille 1,6 turbo benzin. Da jeg for nyligt har skiftet turbo grundet for lavt ladetryk før, oplever jeg nu at optrækket er ujævnt ved fuld gas, altså når jeg tvinger bilen til at lade for fuld tryk.
Turboen jeg har købt er en modificeret standard turbo, som den der sidder i fra fabrikken, dog hvor indsugningen er fræset lige, så den lidt koniske indsugning, er lige i stedet for.
Siden jeg har fået den på og prøvet at køre, er der den her underlige suge/puste lyd, som jeg ikke kan lokalisere, men jeg ved at samtidig med lyden er optrækket ujævnt. Lyden i skal bemærke, er når jeg giver den gas. Det er en slags "suu suu suu suu" - også kommer blow off ventil lyden.

Wastegaten står som på den gamle turbo jeg havde på. De eneste to ting jeg kan tænke mig til som forårsager problemet er enten wastegaten, eller ECU'en som på en eller anden måde driller, og lukker trykket ud fordi det er for højt.

Lyden kan høres i det nedenstående link.


Jeg håber der er en der kan komme med et svar på hvad der forårsager dette.

På forhånd tak!

Vh
Lasse

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Ujævnt optræk ved turboskift
« Svar #1 Dato: 04. August 2016, 23:22 »
Prøv at starte med at tage stikket af på luftmassemåleren og kør en tur
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

LasseFrost20

  • Gæst
RE: Ujævnt optræk ved turboskift
« Svar #2 Dato: 05. August 2016, 17:34 »
Har prøvet at tage stikket af, dette resulterede i at den gik i nødprogram og meldte "Depollution System Faulty", så desværre virkede det ikke. Har du andre forslag?

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Ujævnt optræk ved turboskift
« Svar #3 Dato: 05. August 2016, 18:40 »
En parametermåling med tester, vil kunne måle hvor meget luft motoren får og hvor meget den skal have.
Det du skriver kunne godt tyde på at motorstyringen får forkert info fra LMM
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

sgt

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 332
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • sgt
RE: Ujævnt optræk ved turboskift
« Svar #4 Dato: 05. August 2016, 19:08 »
Kan det ikke tænkes, at wastegaten skal justeres? Tænkte, at når nu turboen er lidt anderledes, om det kan få reguleringen af den til at gå i svingninger. Men det kan du jo også se på en parameter måling under kørsel.
« Senest Redigeret: 05. August 2016, 19:09 af sgt »
307 T6 SW 2.0 HDi Griffe (RHR) 2005 160.000km
406 st.car 2.2 HDi (4HX) TS 2001 295.000km, solgt

LasseFrost20

  • Gæst
RE: Ujævnt optræk ved turboskift
« Svar #5 Dato: 06. August 2016, 13:48 »
Jeg prøver at få RH-motorsport til at sætte computer på den og rulle den, og håber de kan chippe den så den virker, eller i hvert fald måle hvad problemet ellers skulle være

flimmer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 157
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • www.gl-flimmer.dk
RE: Ujævnt optræk ved turboskift
« Svar #6 Dato: 07. August 2016, 01:33 »
Hej LasseForst20

Kan se at du er ikke den eneste med samme problem efter mod.
F.eks
Top end flat spot - when flooring it at 5k+ the engien would suddendly misfire and then have a huge boost surge.
Recommended changing the spark plugs and the coil pack, for all those with lack of power, you timing has slipped and you need modified timing parts, ie new tensioner, guides maybe new chain if it has stretched
Peugeot Partner/Citroen Berlingo 1.6 2002
Peugeot 406 ST 2.0 1998
Citroen ZX 1.6 1996
Nissan Primera 1.6
Nissan Cherry Turbo 1.5 1986
Nissan Bluebird 2.0 diesel SW
Toyota Carina 2 2.0 diesel
Toyota LiteAce 2.0 diesel

LasseFrost20

  • Gæst
RE: Ujævnt optræk ved turboskift
« Svar #7 Dato: 07. August 2016, 13:11 »
Hej flimmer

Jeg tror desværre ikke det er hvad der er galt med min bil. Jeg fik skiftet knastkæde + kædestrammer og alt dertil og tændrør for cirka 5000 km siden. Hvis kæden har strukket sig og sprunget en tand over, ved jeg at computeren melder fejlen "Depollution Faulty" og går i nødprogram.

LasseFrost20

  • Gæst
RE: Ujævnt optræk ved turboskift
« Svar #8 Dato: 09. August 2016, 15:56 »
Årsagen er fundet:

Grundet modificeringen, kan turboen selvfølgelig suge mere luft, og dette gør at motoren rammer max luftmasse, som bliver registreret af ECU'en. Derfor skal bilen chippes om.