Forfatter Emne: Undertryk i topdæksel VTI 1,2  (Læst 15726 gange)

KCN

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Næstved
Undertryk i topdæksel VTI 1,2
« Dato: 22. Februar 2025, 15:24 »
Hej Alle.

Når jeg skruer olie påfyldnings dæksel af, går motor ujævnt / næsten i stå.
Jeg kan konstatere at der er vaccum / undertryk i topdæksel. Normalt syntes der er et lille overtryk.
Peugeot 208 VTI 1,2 benzin Årg 2014

Nogle forslag til hvorfor.

Venligst
Kenneth

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 400
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Undertryk i topdæksel VTI 1,2
« Svar #1 Dato: 24. Februar 2025, 10:33 »
Det kan skyldes en defekt PCV-ventil. (PCV = Positive Crankcase Ventilation = positiv krumtaphus udluftning)

KCN

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Næstved
Sv: Undertryk i topdæksel VTI 1,2
« Svar #2 Dato: 03. Marts 2025, 23:24 »
Tak for svar, jeg vender tilbage når jeg har undersøgt det.
Bilen er i Odense, jeg er på Sjælland.

Kenneth

KCN

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Næstved
Sv: Undertryk i topdæksel VTI 1,2
« Svar #3 Dato: 15. April 2025, 08:16 »
Hej SR +alle

Nu har jeg været i Odense, jeg medbragte PCV ventil (membran-fjeder -dæksel)  fra min kones 2008.
Adskilte PCV ventil på 208, den så fin ud, ingen revner, dog beskidt af olie/sod rester, monterede PCV fra 2008 - ingen ændring.

NB: 208 eren kommer jævnligt med katalysator fejl- kode P 0420 - denne resetter jeg, den bruger olie, ca. 500 mL / 4000 Km, dette mener jeg ikke er i overkanten.

Hvad laver det lille rør der går fra PCV ventil til indsugning, der er jo ingenting inden i røret.
På 2008 eren årg. 2017 er den ledning på røret.
På 208 eren årg 2014 er der ingen ldening på røret.

Hvad nu ?