Det er sandsynligvis dit partikkelfilter.
Peugeot´s 406 dieselbiler er med partikkelfilter (FAP-filter). Dette sidder umiddelbart efter katalysatoren for at tage rest partikler. Filtret bliver kontinuerligt beskidt og igen renset. Rensningen sker ved at en lille smule cerin sprøjtes ind (beholder og ventil for cerin sidder under dieseltanken på et normalt ikke synligt sted).
Indsprøjtningen er styret af en lille styreboks bag ved handskerummet. Denne styreboks får signal fra temperatursensor mellem katalysator og partikkelfilter, en switch der registrerer hvornår dieselolie påfyldningsdækslet er åbnet, og en differencetrykscensor (sidder inde bag venstre forhjul) der måler trykket før/efter partikkelfilter.
Efter ca 60.000 km er cerin beholderen tom, men som bruger får man ingen fejlbesked om dette. Hvis man kører bilen til service hos Peugeot, ser de i deres computer at beholderen er tom, men gør ikke yderligere (måske de hellere vil sælge et nyt partikkelfilter, når det er helt fyldt).
Efter yderligere ca. 20.000 km er partikkelfiltret ved at være helt fyldt med skidt, da det ikke længere renses. Differencetryksensoren sender nu besked til cerin styreboksen som igen sender besked til hovedcomputeren, som får lampen med fyldt partikkelfilter til at lyse og samtidig skrive ”Dieseloliefilter blocking” (en ikke særlig sigende fejlbeskrivelse).
Der er nu 2 løsninger:
1. Få påfyldt Cerin straks og håb at partikkelfiltret kan redes ved at rensning genoptages. (pris 2.500,-). Styreboksen (1.500,-) til cerin er muligvis også gået i stykker, da den bliver underlig når den kører med tom beholder (ved ikke hvad der sker inden i den). Styreboksen skal via PCér parres med bilen.
2. Få skiftet partikkelfilter og påfyldt cerin og evt. skiftet styreboks (pris 10.500,-).
Ovenstående er bitter erfaring, og fremover kan det overvejes, om autoriseret Peugeot værksted er det rigtige valg.