Forfatter Emne: Udstødningslugt i kabinen  (Læst 3366 gange)

Dibbern

• Gæst
Udstødningslugt i kabinen
« Dato: 05. Januar 2010, 18:13 »
Min 406 2.2 er begyndt at lugte lidt af udstødning/motor rum i kabinen. Når den holder i tomgang og jeg gasser op, så lyder det som om der kommer forkert luft med ind. Lige som om den prutter. Nogen der har en forklaring på det?

silverfox

• Gæst
RE: Udstødningslugt i kabinen
« Svar #1 Dato: 05. Januar 2010, 19:52 »
Det logiske ville være at der er en utæthed i udstødningssystemet, tæt på kabinen. Det ville både forklare lugten, samt "prutte-lyden". Evt. ved katalysatoren...hvilket dog kan være ret dyrt!

Dibbern

• Gæst
« Svar #2 Dato: 05. Januar 2010, 20:04 »
Jeg har den 29-12 fået skiftet den midterste pot, hos Peugeot. Lugten var der også inden. De sagde at resten var ok

larsK

• Gæst
« Svar #3 Dato: 05. Januar 2010, 21:15 »
er helt enig med silverfox, kan stort set ikke være andet end udstødningen. kan være der er sket en fejl da der er blevet lavet udstødning så den ikke slutter tæt i flancen.

Dibbern

• Gæst
« Svar #4 Dato: 05. Januar 2010, 21:55 »
Efter at ha lugtet lidt nærmere, så minder lugten mere om den lugt der kan komme fra køleren:o

silverfox

• Gæst
« Svar #5 Dato: 06. Januar 2010, 09:09 »
"Prutter" den stadig? Der er meget stor forskel på, om du kan lugte røg eller den sødlige lugt af kølervæske!?

307-2L

• Gæst
« Svar #6 Dato: 06. Januar 2010, 15:23 »
Det er måske en utæthed i ventilationssystemet, hvis det er "varm motordunst" som du oplever.

Hvis der ikke ligefrem er en utæthed i kølesystemet (slanger/beholder/dæksel mm) burde du ikke kunne lugte kølervædsken.

Prøv at få en anden (mekaniker) til at hjælpe med at få fastslået hvad det er du/man kan lugte
-------
Men, det med at den 'prutter' sammen med udstd. lugt tyder mest af alt på fejl ved udstd. manifold - monteringsflanger eller defekt lambdasonde.
« Senest Redigeret: 06. Januar 2010, 15:27 af 307-2L »

Dibbern

• Gæst
« Svar #7 Dato: 06. Januar 2010, 18:08 »
Det er en blanding af køler og udstødning. Når bilen holder i tomgang og jeg gasser op, så lyder det som om motorlyden, igennem hele udstødningssystemet forsvinder/bliver forsinket,  men kommer så igennem lidt senere. Jeg har skiftet lambda sonde for ca 6 uger siden. Der er ikke nogen fejlmelding i kørecomputer. Fik også skiftet midterrøret den 29-12. Men interessant med iden om utæt manifold? eller noget andet der foran?

silverfox

• Gæst
« Svar #8 Dato: 06. Januar 2010, 20:20 »
Du har tidligere udtrykt stor tillid til dit Peugeot værksted. Lad hellere dem kigge på det. Jeg hælder mest til en fejl ved katalysatoren. Måske har værkstedet ikke tætnet ordentligt omkring det nye mellemrør?

Dibbern

• Gæst
« Svar #9 Dato: 07. Januar 2010, 17:02 »
Havde den så lige forbi Peugeot. At den lavde pruttelyde, skyldes at motoren lukker af for brændstoffet, når man holder i tomgang og gasser op. Lugten af kølervæske er næsten væk. Det ku være at der har været en lille utæthed, og der så er løbet kølervæske ud af varmeren. Dette ku så gå i sig selv igen, ved at der er dannet en form for kalk i den lille revne. Nå....... Nu er jeg spændt på, hvor længe den køre uden problemer. Tak for jeres svar