Hej folkens,
Jeg kan ikke lade være med at blande mig i jeres oliespekulationer.
I roder rundt i 5W40 og 10W40 og mineralsk og semisyntetisk o.s.v.
Hvorfor ikke bare se i bilens instruktionsbog hvilke oliespecifikationer der er godkendt til bilen? Så er I ud over alle gætterier og ammestuehistorier.
5W40 er ikke en oliekvalitet. Ej heller en oliespecifikation. Det er udelukkende et udtryk for oliens flydeevne. Og om en olie er mineralsk eller syntetisk er i og for sig heller ingen kvalitetsbetegnelse eller specifikation.
Oliespecifikationen kan se sådan ud: "API: SF/CD" eller "ACEA: A3/B4" eller "MB: 505.110". Dette er blot eksmepler. Når man kender oliespecifikationen, er der ikke mere at spekulere over. Genfinder man sin oliespecifikation på en dunk olie, ja så kan olien bruges. I forhold til alle de andre faktorer, der spiller ind, har oliens kvalitet eller mangel på samme kun lidt at sige. Når der er tale om motorolie, har skifteintervallet meget mere at sige end oliens kvalitet. En motorolie af en hysterisk høj kvalitet vil opsamle den samme mængde syre, kokspartikler, metalspåner og vand og anden forurening, som en billig olie.
Jeg har altid rettet mig efter oliespecifikationen fra instruktionsbogen. Og har købt den billigste olie jeg nu kunne finde, blot specifikationen fra min instruktionsbog var at finde på dunken. Min nuværende 106'er har kørt 385.000 på samme motor, min forrige bil (Talbot Solara) kørte 445.000 på samme motor, min allerførste bil (Kadett C) en ½ mio. på samme motor. Uden motorreparationer på nogen af dem. Kun vedligeholdelse. Olieskift og filterskift senest ved 10.000 km.
M.v.h.
106 Naestved