Ja sporing skal justeres hos en expert, der forhåbenligt kan bruge sit sporingsudstyr.
I de gamle lærebøger var det beskrevet således:
Stil vognen på en plan overflade med forhjulene pegende lige frem
Tegn en tynd lodret kridtstreg midt på dækket. bag på højre og venstre hjul
Mål afstanden mellem de to kridtstreger
Kør vognen frem således at kridtstregen nu er foran
Mål afstanden mellem de to kridtstreger
Afstanden skal være ca 5mm mindre målt foran end bagpå
Juster og gentag indtil målet passer + -1mm
Det var så det optimale for en Peugeot 201 årgang 1932 ,den skulle spidse lidt for at opnå selvopretning -mange nyere biler spisser mellem 0 og 1mm .
Du kan sagtens bruge denne og andre metoder til at justere sporing på din bil i en nødsituation- men det er bare ikke særligt optimalt.
Og så har Preben helt ret, det kan give et par kilometer mere pr liter brændstof hvis hjulene er justeret rigtigt.
Fynbo - prøv bare -den er jo ude af sporing nu.
- glem nu ikke at få det tjekket bagefter,hos en Peugeot expert
Her er min erfaring med styretøj på en Ford Cortina 1969.
Efter en meget flot og ret tæt på kantstenen parkering med min fars bil der herefter selv ville dreje til højre ,måtte jeg besøge en hjulmand ,han ville kun sælge mig støddæmpere ,slet ikke måle og justerer på sporing, camber og caster osv.
Det mente jeg var en dårlig ide -jeg havde jo regnet ud hvad der var sket.
Sammen med min gode ven, der dengang var i lære som møbelsnedker , en værksteds håndbog til en Morris Oxford, samt en teoribog i selvkontrol, ville vi forsøge at pynte lidt på skaden -det lykkedes -det var nok ikke helt perfekt - vi lærte en del om styretøjets opbygning -Cortinaen blev som en Ford skulle være- men det var altså nu også f..... besværligt, især det med camber og caster.