Forfatter Emne: Udskiftning af RD4-radio i en 407'er?  (Læst 6569 gange)

MortenKaa

• Gæst
Udskiftning af RD4-radio i en 407'er?
« Dato: 08. Marts 2012, 10:28 »
Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en Peugeot 407 fra december 2004 med en RD4-radio. Jeg vil gerne ha' mulighed for at koble et USB-stick til radioen, samt modtage håndfrie telefon opkald via Bluetooth.

Jeg har købt og installeret en Dension Gateway Five, men det spiller ikke rigtigt. Den driller i menuen og det synes ikke at virke ordenligt og jeg gider ærlig talt ikke rode mere med den, så den ryger retur til sælgeren.

Mit spørgsmål er så: Kan jeg udskifte radioen med en anden og bibeholde kontrol over alle funktioner i kørecomputeren, samt bruge rat-betjeningen? Jeg modtager gerne forslag til radioer.

Pokeras

• Gæst
RE: Udskiftning af RD4-radio i en 407'er?
« Svar #1 Dato: 08. Marts 2012, 12:29 »
Jeg har udskiftet min med RT4 Multimedia og Navigation system med Video ingang, USB og AUX ingang, telefon, MP3 og radio.. Og sammen med det har jeg installeret en almindelig nokia bluetooth til at køre over bilens højtaler + jeg kan streame muik fra telefonen til bilens højtaler.

Men det er nok en alt for dyr omgang hvis du bare vil ha' en USB box + Bluetooth :)

Det kan også godt være at din Dension, bare skal ha' åbnet porten til CD-Skifter med tester.
Hvis det er, kan jeg klare det for dig, men du er nødt til selv at kigge forbi. :D

Har du husket at formatere USB'en som FAT32 og lavet 6 mapper som hedder CD1, CD2, CD3......CD6 og lagt din MP3 musik i de mapper??
« Senest Redigeret: 08. Marts 2012, 12:40 af Pokeras »

MortenKaa

• Gæst
« Svar #2 Dato: 08. Marts 2012, 13:10 »
tak for dit svar.

Anlægget kan godt se Dension'en, men den fryser når jeg roder rundt i menuen. Jeg går derfor ud fra at det ikke er et problem med at porten cd-changer'en ikke er åben?

Min USB er fat32 formatteret, i manuallen står der ikke noget om at musikken skal ligge i mapper med kaldet "CD1, CD2 etc." Da cd vælger-knapperne på enheden bruges til at navigere rundt i menuen. Men nu har jeg prøvet at oprette disse mapper, så må vi se om det gør en forskel.

Hvad koster det at smide et RT4 anlæg i?

MortenKaa

• Gæst
« Svar #3 Dato: 08. Marts 2012, 13:23 »
Jeg gik ud for at teste om det virkede med den nye folder struktur på USB'en. Men da jeg starter min bilen op, er kørecomputeren frosset fast på trip-info skærmen og alle knapper er sat ud af spil, så jeg kan end ikke høre radio, som det er lige nu. Der må være et eller andet i vejen med den Dension jeg har modtaget. Når jeg kommer hjem skiller jeg anlægget af og piller den ud igen.

Kan det være et alternativ at købe en FM-transmitter, er der nogen der har erfaring med lyd-kvaliteten på disse? Jeg har set man kan få nogen som både klare håndfri telefoni via bluetooth og usb og ipod. http://www.amazon.co.uk/Satechi-Soundfly-Ultimate-Bluetooth-Transmitter/dp/B001DDE4VY/ref=sr_1_sc_1?ie=UTF8&qid=1331206741&sr=8-1-spell

pug407aut

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: Aalborg
« Svar #4 Dato: 08. Marts 2012, 16:34 »
Citér
MortenKaa skrev:

Det er ikke bare lige til at skifte, hvis det er det samme som rt3.
der skal andre kabler, signal splitter for at samle gps og tlf til et stik, radio (koster 18000 kr plus fra ny), skærm (koster også en del kr.
hvis du kan finde delen fra brugt så er det nok 8000 kr plus, hvis du kan lave det selv
« Senest Redigeret: 08. Marts 2012, 16:37 af pug407aut »
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

MortenKaa

• Gæst
« Svar #5 Dato: 08. Marts 2012, 17:38 »
Citér
pug407aut skrev:
Citér
MortenKaa skrev:

Det er ikke bare lige til at skifte, hvis det er det samme som rt3.
der skal andre kabler, signal splitter for at samle gps og tlf til et stik, radio (koster 18000 kr plus fra ny), skærm (koster også en del kr.
hvis du kan finde delen fra brugt så er det nok 8000 kr plus, hvis du kan lave det selv

Ok, den løsning dropper jeg... det ender med at blive for dyrt.
Er det en løsning at købe de to dele jeg linker til herunder:

http://www.modify.dk/iso2car-citroen-peugeot-fiat-86165.html
http://www.modify.dk/parrot-mki9200-bluetooth-carkit.html?gclid=CNeVps3c164CFcJN3wodGwLHeA

Pokeras

• Gæst
« Svar #6 Dato: 08. Marts 2012, 18:37 »
FM transmitter gi'r en meet dårlig lyd oplevelse.

Jeg har hørt at en anden havde problemer med frysning af radioen osv. Der skulle han trække sikkringen ud for at genstarte radioen og så virkede det hele igen. Det kan du prøve først.

Ja, det koster kassen hvis man skal ha' Peugeot til at klare installationen og programmering af RT3 anlægget. RT4 er endnu dyrer da der er Indbygget 30GB harddisk, USB osv i. Så findes der også RT5 som er den samme som RT4, bare med indbygget bluetooth. Den kan bare ikke findes og er dobbelt så dyr som RT4'eren..

Men hvis nogle skulle være int. overvejer jeg at sælge mit RT4 navigation system, installere og programmere det meget billigere :)
Jeg skal selvfølgelig ikke ha' over 40.000kr ligesom Peugeot, men cirka en fjerdedel synes jeg er en fair pris. Bare send en PM, hvis vi skal lave en aftale..
« Senest Redigeret: 08. Marts 2012, 18:50 af Pokeras »

Pokeras

• Gæst
« Svar #7 Dato: 08. Marts 2012, 19:06 »
Citér
MortenKaa skrev:
Ok, den løsning dropper jeg... det ender med at blive for dyrt.
Er det en løsning at købe de to dele jeg linker til herunder:

http://www.modify.dk/iso2car-citroen-peugeot-fiat-86165.html
http://www.modify.dk/parrot-mki9200-bluetooth-carkit.html?gclid=CNeVps3c164CFcJN3wodGwLHeA

Det er vel en OK løsning, men du får ingen USB eller SD kort med. Der skal jo stadig åbnes for AUX porten for at høre musik via bluetooth. Hvis du bare streamer uden AUX, er lydkvaliteten meget dårlig.
Og når du streamer musik på den måde, skal det styrer via mobilen og det er overhovedet ikke praktiskt. Jeg streamer næsten aldrig musik via bluetooth. Så bruger min smartphone alt for meget batteri.

Det er måske bedre for dig at købe en af de speiellavede USB bokse med bluetooth mulighed til telefonen. Så har du flere muligheder til afspilning af musik og kan stadig styre musik med radioens knapper.

Samtidig kan du skaffe dig en orginal radio til din 407 fra 2007 og frem og få MP3 fuktion med CD'er også. Og hvis du bare er ude efter MP3, køb den nyere radio og en billig bluetooth til telefonen, så er du klar :)
« Senest Redigeret: 08. Marts 2012, 19:10 af Pokeras »

KHJ

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 08. Marts 2012, 22:56 »
Citér
MortenKaa skrev:
Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en Peugeot 407 fra december 2004 med en RD4-radio. Jeg vil gerne ha' mulighed for at koble et USB-stick til radioen, samt modtage håndfrie telefon opkald via Bluetooth.

Jeg har købt og installeret en Dension Gateway Five, men det spiller ikke rigtigt. Den driller i menuen og det synes ikke at virke ordenligt og jeg gider ærlig talt ikke rode mere med den, så den ryger retur til sælgeren.

Mit spørgsmål er så: Kan jeg udskifte radioen med en anden og bibeholde kontrol over alle funktioner i kørecomputeren, samt bruge rat-betjeningen? Jeg modtager gerne forslag til radioer.

Har du teleindkodet multifunktionsdisplayet også  hvis ikke virker det ikke godt

MortenKaa

• Gæst
« Svar #9 Dato: 09. Marts 2012, 06:14 »
Tak for de mange svar.

Jeg endte med at køre til Hillerød og købe en Parrot MKi9200. Der var ingen problemer med at tilslutte den. Den har både en port til SD-kort, et usb-stik, et iPod-stik og et mini-jack-stik, så der er mulighed for at afspille musik fra alle tænkelige enheder. Det eneste mærkelige er, at når Parrot'en er tændt overruler den alle knapper på bilens anlæg, som har med radioen at gøre. Jeg kan stadig bruge de funktioner der er knyttet til kørecomputeren, men man kan ikke længere vælge source, skrue op og ned for lyden osv. Skal der skrues op eller ned forgår det på Parrot'en. Det giver et problem i forhold til at høre radio, samtidig med at man har tilsuttet Parrot'en, men det løser jeg ved at bruge min telefon som radio-modtager. Når jeg slukker Parrot'en, får jeg straks alle funktioner på bilens RD4-radio tilbage. Spøjst.

Jeg melder tilbage når jeg har kørt med det i et par dage, for at fortælle om mine oplevelse med enheden.

Pokeras

• Gæst
« Svar #10 Dato: 09. Marts 2012, 11:40 »
Ok, vare ikke klar over at den havde USB og SD, men det er vel kun et +..
At du ikke kan bruge radioen når bluetooth kører over højtalerne, er meget normalt. Bluetooth enheder plejer at at ha' en "mute adaptor" og aktiverer "pause" i radioen når det er aktivt.

Man kan godt skifte source osv. i radioen, men lyden kommer ikke igennem før bluetooth holder op med at "sende" til bilens højtaler.

Jeg kan heller ikke forstille mig at lyden er helt perfekt når du kører det på den måde. Havde du intalleret den til at køre musik igennem AUX indgangen i radioen, ville du ku' skrue op og ned med radioen og dens forstærker og lyden ville være mere klar.

silverfox

• Gæst
« Svar #11 Dato: 10. Marts 2012, 12:51 »
Mki 9200 er noget forbandet lort med sindssygt mange reklamationer/fejl. Der er et firma der hedder SEC i Viborg der forhandler et produkt der mObridge. Den integrerer bluetooth i display og kan betjenes med ratbetjening. Den giver også mulighed for streaming...

MortenKaa

• Gæst
« Svar #12 Dato: 10. Marts 2012, 17:49 »
Jeg har nu testet Parrot'en i et par dage, og jeg har ikke oplevet nogen problemer overhovedet. Lydkvaliteten på telefonopkald er helt fantastisk, og folk i den anden ende siger, at de ikke kan høre, at jeg er på et håndfrit sæt.

Musik afspilning fra USB og iPod lyder ganske ganske godt, og så lang tid man ikke spiller MEGET højt, lyder det lige så godt som den lyd der kommer af RD4-anlægget. Men skruer man op for lyden, kommer Parrot'en til kort, den levere  ikke strøm nok til at trække bilens højtalere. Men det har ingen betydning for mig, da jeg alligevel ikke har tænkt mig at afholde diskoteks fester i min bil.

Når man slukker for afspilning af musik på Parrot'en, slår anlægget automatisk over på Radio, og man kan frit benytte alle funktionerne på RD4-anlægget. Kommer der så et indgående opkald, muter radioen og Parrot'en tager over.

Alt-i-alt synes jeg at det er en ganske god løsning.

silverfox

• Gæst
« Svar #13 Dato: 10. Marts 2012, 19:54 »
Mki 9200 er, når den virker, en glimrende håndfri løsning. Jeg har solgt mange af dem, men mit firma holdt op med at sælge dem, da der simpelthen er alt for mange reklamationer og generelle fejl. Jeg vil tro at vi har haft reklamationer på omkring 40 % af de ca 50 enheder vi solgte det sidste år vi havde dem. Jeg håber selvfølgelig ikke at du får nogen problemer. Men havde du spurgt mig inden, ville jeg have anbefalet enten mObridge løsningen eller Bury CC 9060 Music, som begge er dyrere, men fungerer langt bedre og mere stabilt.