Forfatter Emne: Sommerdæk/Vinterdæk til 405  (Læst 2073 gange)

coppicat

• Gæst
Sommerdæk/Vinterdæk til 405
« Dato: 10. Januar 2006, 15:13 »
Har lige købt bil for første gang (405) og ville godt have nogen gode råd om jeres erfaringer med at skifte dæk mellem sommer og vinter sæsonen. Kører I på allround dæk året rundt eller skifter I mellem sommer og vinter dæk? Når I skifter til vinterdæk går I også ned i fælg størrelse?
Jeg tænker på at lade sommer dækkene sidde på mine 15# og så købe et par 14# vinterdæk på stålfælge til de saltede veje. Men hvordan er komforten og køregenskaberne i disse dæk? Er der overhovedet noget problem i at køre med 15# sommerdæk når temperaturen er omkring 2-4 grader og vejene ellers er fine? Skifter I dæk pågrund af riskoen for sne/slud eller skifter I til dæk der er bedre til at køre på våde veje? (regn)
På forhånd mange tak til jer der har lyst til at dele jeres erfaringer!

coppicat

• Gæst
RE: Sommerdæk/Vinterdæk til 405
« Svar #1 Dato: 10. Januar 2006, 21:59 »
Efter at have læst denne artikel tyder det enda på at der kun er en fordel ved at køre med vinterdæk hvis det enten sner eller er isglat!
http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/bremseegenskaber.pdf

Christian T

• Gæst
« Svar #2 Dato: 11. Januar 2006, 20:45 »
Når temperaturen kommer ned i de "nedre regioner" står sommer dæk ikke specielt godt fast pga. gummiblandingen i dækket - Denne blanding er anderledes i vinterdæk som altså står bedre fast ved lave temperaturer, også selv om der ikke er sne eller is på vejen.
Gode dæk skal bestemt ikke undervudres, det er din bils kontakt med vejen og det er vigtigt. Mange motorløb bliver afgjort af dækkene.

Hvis vi nu kigger på Sverige, som ikke er så tossede endda når det gælder bilisme så er vinterdæk rent faktisk et lovkrav i vinterperioden også i sydsverige.
Hvis du har alu fælge til bilen så bliver de hurtigt grimme af salt, og det er ikke noget man bare lige vasker af.

Kort sagt, vinterdæk er bestemt ikke nogen dårlig idé, de larmer ganske vist lidt mere men det er normalt ikke så slemt. På nogle bilmodeller kan vinterdæk have en tendens til at smide snavs og skidt op langs siden på bilen, især en 406'er. Men på en 405'er er det ikke noget problem, sådan en har jeg nemlig selv.

Hvis du skal ud at investere så er Good Year UltraGrip et ekstremt godt vinterdæk, men Continental er også ret gode. Michelin går man sjældent fejl af, de holder også normalt til flere kilometer end alle de andre.
Gilslaved skal du være lidt forsigtig med da deres dæk normalt er lavet til hårdere frost grader end det vi oplever her i landet.

De mærker jeg har nævnt er ganske vist i den dyre ende, men du kan bestemt også finde gode discountmærker. Det er som regel de store firmaer der ejer de små, så der kan spares lidt.
Pirelli P6000 er f.eks. det bedste sommerdæk jeg nogensinde har kørt på, men det er også mega dyrt. Firmaet BF-Goodrich laver et dæk der minder meget om dette P6000, men deres koster kun omkring det halve.

Håber det kunne bruges.

Christian Jensen - Webmaster

• Administrator
  • Full Member
    • Vis profil
    • Peugeot Club Danmark
  • By: Ølstykke
« Svar #3 Dato: 12. Januar 2006, 08:53 »
Efter jeg første gang for mange år siden fik vinterdæk til min forgangne 106 Rallye har jeg altid haft vinterdæk til bilen. Det er simpelthen meget meget bedre - specielt fordi de er sindsygt gode til at aflede vand i forhold til almindelige sommerdæk, og da det oftere regner end sner over den danske vinter, så er det jo helt perfekt. Samtidig så køre bilen gennem (næsten) alt når der så endelig ligger sne og man kan både styre og bremse.

Nå dette er sagt, så vil jeg lige slå fast at jeg altid har købt dyre vinterdæk og ikke sådan nogle super billige.. Det har været Good Year UG6 (GW3), Avons bedste vinterdæk (mest kendt i UK) og så nogle Michelin dæk. I weekenden skal jeg så have Continental vinterdæk på - da mine UG6'ere er ved at være færdige med at se godt ud - punkterede lige på een af dem i sidste uge (grrrr!)

/Christian

coppicat

• Gæst
« Svar #4 Dato: 12. Januar 2006, 17:38 »
Ja umiddelbart troede jeg også at vinterdæk havde kortere bremselængde når man kørte i lav temperatur...... men i følge undersøgelsen så har sommerdæk kortere bremselængde ved kørsel i regnvejr også når der er lave temperaturer. Det er det jeg ikke rigtigt forstår. Hvis dette er rigtigt er vinterdæk jo kun noget der virker bedre når der er sne eller is på vejene, og det er der trods alt ikke ret tit på de større veje. Det skal lige siges at testen er med biler med abs.