Hej med jer…
Jeg har et spørgsmål til jer herinde…
Jeg har i dag været til syn med min ”gamle” Peugeot 405 1.8i (XU7JP-LFZ) fra år 94.
Han var nu ellers tilfreds med den, fint alt sammen….. Lige indtil han smed testeren på den, den havde for høj Lambada værdi, 1,04 målt den efter utallige forsøg…. Piv!!
Så er det jeg står som hobby mekanikker og tænker, hvad gør jeg nu? Altså, jeg kunne køre den på værksted og lade dem starte med at skifte ting fra en ende af, og betale ”gud ved” hvor mange penge for det. Og det er jo også lidt svært for mig at se om det hjælper hvis jeg gør noget selv, for kan jo ikke teste Lambada tal selv.
Så er det jeg vil høre nogen af jer med erfaring, om I har en god ide, om det måske er et kendt problem med den motor… ?
Men har lagt mærke til en ting, det er lidt som om jeg har svært ved at holde den ved fast omdr-tal ved lave omdr. men kun når den er ubelastet ikke når jeg køre. Og da den blev holdt omkring de 3000omdr. ved testen der huggede og pludderede den lidt, men kun lidt. Men har ingen ide om det hænger sammen med at den har for høj værdi…
Er der steder jeg ”ikke” har nød at lede, såsom map-sensor, gasspjæld-potmeter, indsugnings-temp. osv… ved godt at selved Lambda-sonden var et sted at starte.
Hjææælp….! ideer og erfaring søges.
Hilsen Dan F.
P.S. Skal lige tilføje, at der er nye tændrør og luftfilter monteret for 2000 km siden, mener selv jeg køre på
ordentligt benzin(V-Power). Den har fået indsugnings-rens ved sidste olieskift for 3000 km siden.