Forfatter Emne: En 5008 der hænger i bremsen..  (Læst 7324 gange)

FSH

  • Gæst
En 5008 der hænger i bremsen..
« Dato: 16. Juni 2011, 22:41 »
Jeg har købt en brugt 5008 privat  - min første franske bil.

Dejlig komfortabel og praktisk bil, masser af plads til ungerne.

Bilen har nu gået 30.000 km og her er status:

- Bremser i bag hænger - bremseklods slidt helt væk i den ene side. Havde forventet at forhandler var imødekommen og rette fejlen UB eller med kulance. men nej - en Sliddel dækkes ikke

- Bremser foran ryster ved motorvejsfart. Skiver blev rettet af ved 15000 km U/B, men denne gang ville man ikke gøre det, da der kun er 6 mdr. garanti på sliddele...? Det er min første bil som har haft skæve skiver.

Har nu fået fået rettet ovenstående fejl, samt et "Basis Service 30.000km" - i alt godt 6000kr  - Jeg er rystet !!

Samtidig har jeg indmeldt følgende som nu er sendt ind til importøren:
-Rustbobler/opkog i lak i bagklap under håndtag – begge sider
-Kromlister i fronten, korroderer (under nummerpladen)

Jeg synes ikke at jeg stiller urimelige krav, bilen er jo ret "ny" endnu. Jeg har kørt 30-40.000km om året de sidste 10 år i Seat, VW og Skoda. Jeg har senest haft Skoda Octavia i 2 år, som kørte 60.000km fejlfrit. Jeg er slet ikke vant til årlige serviceudgifter på 10-15000 + dæk om året.

Hører gerne fra andre 308/3008/5008 ejere - om de er mere elle mindre heldige med deres bil/forhandler.

larsK

  • Gæst
RE: En 5008 der hænger i bremsen..
« Svar #1 Dato: 17. Juni 2011, 06:07 »
ang. bremser så er der 6mdr, garanti eller 10000km så der er noget din har bre kørt for langt, men der burde havde været ca 300000km tilbage i de bremser.

fotokarsten

  • Gæst
RE: Bremser 5008 - Kender problemet...
« Svar #2 Dato: 06. Januar 2012, 09:14 »
Hej FSH

Har lige hentet min 5008 (fra december 2009) fra værksted igen igen i går. Det var min 11. gang jeg har været dernede siden jeg fik den for ca. 1 1/2 år siden. Det var en demomodel der havde kørt ca. 4.000 km. Jeg er nu på mit 6. eller 7. sæt bremseskiver. Et sæt har jeg betalt for selv samt et par afdrejninger, de andre er U/B. Dertil har jeg lige fået skiftet bøsninger i bærearmene, da de var for bløde. En generel fejl som nu bliver rettet(når folk siger noget) Det er noget der skulle afhjælpe fejlen. Men jeg har haft de samme fejl som dig. Bagbremser hang, og efter service var det ikke udbedret, og den lille seddel i forruden sagde der var 30.000 tilbage på for og bag. Dog blev de skiftet efter 14 dage, da den var helt gal. Det var bremsestøv der gjorde det, og de ville anbefale at man mod betaling fik dem renset ved hvert service.... Sidste gang havde de dog fået en ny type skiver hjem fra Frankrig de ville prøve, men de var altså ikke bedre end de andre.

Jeg har fået afbalanceret mine forhjul flere gange, og de skal skiftes af værkstedet for at garantien holder.... Noget der aldrig har været nødvendigt med mine andre biler. Dog undtaget af min 307'er jeg havde før min 5008, også med problemer med forhjul der rystede. Dette skulle dog være løst med 5008'eren fik jeg fortalt. Dette er dog ikke tilfældet.

Jeg er der, hvor jeg vil have dem til at købe bilen tilbage, men de byder mig ca. 160.000, og når jeg gav over 350.000 for 1 1/2 siden lyder det ikke som den bedste handel. Jeg undersøger nu med FDM hvad jeg kan gøre for at lade købet gå tilbage. De mener jeg har haft den for lang tid, men når det tager ca. 3 mdr. for hver gang noget er skiftet, tager det jo tid. FDM siger 3 gange har værkstedet til at udbedre fejl. Og det er for længst overskredet.

Du har ret i at det er en lækker bil. Rummelig og kører godt, når den ikke ryster.

Opdaterer tråden når jeg har et endeligt svar fra FDM.

Hilsen

Karsten
« Senest Redigeret: 06. Januar 2012, 09:16 af fotokarsten »

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: En 5008 der hænger i bremsen..
« Svar #3 Dato: 06. Januar 2012, 11:54 »
Jeg har haft mange biler, og lavet mange, hvor det har været et problem med skæve skiver. En gang hørte jeg at man måske kunne mindske problemet ved at ændre kørestil, ved ikke om det med sikkerhed duer. Dengang der var asbest i klodserne var det vist ikke noget problem.
Bilen skal jo kunne tåle at blive brugt.
 Når jeg skifter skiver ligger der en seddel i pakken hvor der står at man skal bruge et måleur og så flytte skiven så den sidder der hvor den er mest lige. Det har jeg aldrig gjort og har talt med en der arbejde på aut. værksted de gjorde det heller ikke.

Når jeg har bremset hårdt for rødt lys, så slipper jeg bremsen og lader bilen krybe en lille smule så skiven kan afgive varme mere ensartet end når det samme stykke af skiven står bag klodsen under tryk. Jeg forestiller mig at det kan have en betydning. Spændt på hvad andre mener om dette?
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

Calimic

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 63
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: En 5008 der hænger i bremsen..
« Svar #4 Dato: 06. Januar 2012, 11:56 »
Citér
Peter Elholm skrev:
Jeg har haft mange biler, og lavet mange, hvor det har været et problem med skæve skiver. En gang hørte jeg at man måske kunne mindske problemet ved at ændre kørestil, ved ikke om det med sikkerhed duer. Dengang der var asbest i klodserne var det vist ikke noget problem.
Bilen skal jo kunne tåle at blive brugt.
 Når jeg skifter skiver ligger der en seddel i pakken hvor der står at man skal bruge et måleur og så flytte skiven så den sidder der hvor den er mest lige. Det har jeg aldrig gjort og har talt med en der arbejde på aut. værksted de gjorde det heller ikke.

Når jeg har bremset hårdt for rødt lys, så slipper jeg bremsen og lader bilen krybe en lille smule så skiven kan afgive varme mere ensartet end når det samme stykke af skiven står bag klodsen under tryk. Jeg forestiller mig at det kan have en betydning. Spændt på hvad andre mener om dette?


Skiverne skal også lige køres til, dvs. man må IKKE lave "hårde" opbremsninger de første 500km.
/Calimic

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: En 5008 der hænger i bremsen..
« Svar #5 Dato: 06. Januar 2012, 11:57 »
Ja det overholder jeg altid de første 500 km. Glemte at skrive det.
« Senest Redigeret: 07. Januar 2012, 10:36 af Autoholm »
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

Nesko BiH

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 107
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: En 5008 der hænger i bremsen..
« Svar #6 Dato: 06. Januar 2012, 17:29 »
Hej ale !
Hmmmm.... Bremser !!!
Kan næsten ikke tro at en bil med 30. 000 km, kan "spise" klodser
spec. det bagerste.Tror det er noget med kalibrerne der galt.
Efter 5 og halv år jeg kører på SAMME sæt skiver der kom på en auktions - brugt bil,dvs. over 90.000 km.
De bliver adskilt- renset -smurt i de mindste detaljer ca 5 gange om året.
Skal bare nævnes at jeg sparer ikke på brændstof, heller ike på bremser.Det er ALTID fuld fart, så snart er fri bane foran.

MVH fra Herning !!!;)

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: En 5008 der hænger i bremsen..
« Svar #7 Dato: 06. Januar 2012, 19:39 »
Citér
Nesko BiH skrev:
Hej ale !
Hmmmm.... Bremser !!!
Kan næsten ikke tro at en bil med 30. 000 km, kan "spise" klodser
spec. det bagerste.Tror det er noget med kalibrerne der galt.
Efter 5 og halv år jeg kører på SAMME sæt skiver der kom på en auktions - brugt bil,dvs. over 90.000 km.
De bliver adskilt- renset -smurt i de mindste detaljer ca 5 gange om året.
Skal bare nævnes at jeg sparer ikke på brændstof, heller ike på bremser.Det er ALTID fuld fart, så snart er fri bane foran.

MVH fra Herning !!!;)

Hej
Adskille bremser 5 gange om året, uha. :o:o:o
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Nesko BiH

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 107
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: En 5008 der hænger i bremsen..
« Svar #8 Dato: 06. Januar 2012, 20:36 »
Hej !
Det er faktisk eneste at gøre selv udover olie skift og pærer.
Jeg stresser af på den måde- ren afslapning.
Resten er elektronik som jeg har ikke så meget forstand.:|

MVH fra Herning !!!!

P.S. Godt nyt år ALLE !!!:)

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: En 5008 der hænger i bremsen..
« Svar #9 Dato: 07. Januar 2012, 10:35 »
Alfa havde på et tidspunkt et problem med at bremserne hang på nye biler der ikke var leveret endnu.... Problemet er at bagbremser ikke bevæger sig ret meget fordi biler bremser mest på forhjulene, det er vist fordeling 70/30. Hvis ikke calibere og glidere er smurt med kobberfedt/silikonefedt fra fabrikken, så kan de let sætte sig. Dem der servicerer bilen skal være omhyggelige med at smøre. Man kan sagtens sætte nye bremser på en bil uden at smøre og det vil virke indtil der kommer salt på vejene og bilen måske ikke kører så meget. Dette gælder for alle biler.
Jeg har haft en Mondeo i 8,5 år. Den har tromler bag. Det egner sig langt bedre til vores klima. Det har aldrig været nødvendigt at lave noget ved de bremser. Hvert gang jeg skifter fra sommerdæk til vinter har jeg lige tromlen af og får derved støvet ud. 180000 km uden at bruge penge på bagbremser.
Idag har jeg en 406 som da jeg købte den ikke havde bremset længe på den ene side af skiven på baghjulet. Den var helt rød af rust. Glideren var rustet totalt fast og skulle slås løs med en mukkert. Det var 1,5 år siden den var synet. Bilen er monteret med Lucas bremser så man kan ikke give Peugeot skylden.
Når man har en bil med skiver bagpå er det en god ide at sørge for at de skilles og smøres før hver vinter. Det forlænger levetiden for caliber væsentligt idet denne masseres ved adskillelsen.

Jeg tror de 5008 er totalt lækre. Det er for dårligt med de problemer.
Jeg ville prøve at gå en ny vej. Når der er forsøgt så meget med peugeot bremser så prøv at købe nogle racer bremser. Der er et firma der hedder Brembo. Der er også andre der leverer forstærkede bremser. Monter deres skiver og klodser. Husk ikke at bremse hårdt de første 500 km. og prøv at ændre kørestil som jeg tidligere har skrevet og nyd den lækre bil istedet for at ærgre sig over at sælge den for ingen penge.
Måske har værkstedet allerede forsøgt dette og det er jo dem der burde løse problemet, men tænk hvis den lækre bil kunne komme iorden.
En anden mulighed:
Det skulle være den sikreste løsning at få afdrejet skiverne mens de sidder på bilen. Jeg ved ikke om værkstedet har prøvet/kan dette, men næste gang den ryster så kør til at værksted der har udstyr til at gøre dette. Det er nok en god idé at forsøge dette før der købes dyre skiver.

De bedste hilsener peter
« Senest Redigeret: 07. Januar 2012, 10:42 af Autoholm »
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

Bjarne Bak

  • Gæst
RE: 5008 der hænger i Bremseren
« Svar #10 Dato: 17. Juli 2012, 21:00 »
Hej alle
jeg har en 5008 der også sad fast i de bagerst bremser og skiver der er skæve. men der sage de også det var bøsningeren der var for bløde, det hjalp der kom ny på. efter 3 ny sæt skiver. Den starte med det også ved ca 30000 km nu har vi kørt 62000km Det der med recerskiver siger de det hjælper ikke der har de prøvet. men det er noget lort med så ny en bil:-(


MVH Fra Svenstrup

Bjarne Bak

  • Gæst
RE: 5008
« Svar #11 Dato: 17. Juli 2012, 21:12 »
Men ellers køre det nu godt når det køre!!!

UPS Jeg har også fået skiftet kobling ved 30000
den ryster i 3 gear ved 1700 omdringer. den tog de på garnti

Bjarne.

FSH

  • Gæst
RE: En 5008 der hænger i bremsen..
« Svar #12 Dato: 13. December 2012, 00:39 »
Citér
Bjarne Bak skrev:
Hej alle
jeg har en 5008 der også sad fast i de bagerst bremser og skiver der er skæve. men der sage de også det var bøsningeren der var for bløde, det hjalp der kom ny på. efter 3 ny sæt skiver. Den starte med det også ved ca 30000 km nu har vi kørt 62000km Det der med recerskiver siger de det hjælper ikke der har de prøvet. men det er noget lort med så ny en bil:-(


MVH Fra Svenstrup


Jeg betalte for nye skiver foran, men kort tid efter rystede de også - så skiftede de bøsninger - så rystede de ikke mere..;)

mrQ

  • Gæst
RE: En 5008 der hænger i bremsen..
« Svar #13 Dato: 15. December 2012, 13:53 »
Rysten ved motorvejskørsel er der fundet en løsning. En bærearmsbøsning skal skiftes ud med en forbedret i hver side. Det skulle gerne hjælpe mod rysten på motorvejskørsel

God Jul!