Forfatter Emne: catalytic coverter failure & anti pollution fault  (Læst 4229 gange)

308GTI

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 119
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
catalytic coverter failure & anti pollution fault
« Dato: 19. December 2012, 13:20 »
Har en 206 1.6S 16V fra 2005-05-17 som kommer med "catalytic coverter failure & anti pollution fault".

En fejludlæsning kommer med forbrændings fejl på 2 eller flere cylindre.

Tændingbro & tændrør skiftet,motor renset ved at tilsætte additiv i motorolien uden det har hjulpet.

Fejlen opstår når motoren startes, kører et par min i tomgang, så blinker motor ikonet i instrumentbræt,
catalytic coverter failure & anti pollution fault vises i bilens display, bilen ryster og lyder som om den
går på 3 cylindre men der lyder ikke som noget mekanisk klapren.

Når fejlen opstår stoppes motoren,startes og bilen kører normalt

Bilen har kørt 162000 km og har alle service men ikke ved autoriseret forhandler, og er købt brugt ved en forhandler i August 2012.

Bilen har været ved to forskellige værsksteder uden de kan finde fejlen,
det ene mener jeg skal køre indtil fejlen bliver permanent
andet at det kunne være de hydrauliske løftere.men burde ikke opstå på den type motor TU5JP4(NFU/N6A) ?

Nogen gode ideer til hvad fejlen kan være ?

AXE1

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 378
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Slagelse
RE: catalytic coverter failure & anti pollution fault
« Svar #1 Dato: 19. December 2012, 16:07 »
Der er mange muligheder, men den kan periodevis hænge i et ventilstyr
Peugeot 207 RC

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: catalytic coverter failure & anti pollution fault
« Svar #2 Dato: 19. December 2012, 18:50 »
Citér
Min407SW skrev:
Har en 206 1.6S 16V fra 2005-05-17 som kommer med "catalytic coverter failure & anti pollution fault".

En fejludlæsning kommer med forbrændings fejl på 2 eller flere cylindre.

Tændingbro & tændrør skiftet,motor renset ved at tilsætte additiv i motorolien uden det har hjulpet.

Fejlen opstår når motoren startes, kører et par min i tomgang, så blinker motor ikonet i instrumentbræt,
catalytic coverter failure & anti pollution fault vises i bilens display, bilen ryster og lyder som om den
går på 3 cylindre men der lyder ikke som noget mekanisk klapren.

Bilen har været ved to forskellige værsksteder uden de kan finde fejlen,
det ene mener jeg skal køre indtil fejlen bliver permanent
andet at det kunne være de hydrauliske løftere.men burde ikke opstå på den type motor TU5JP4(NFU/N6A) ?

Nogen gode ideer til hvad fejlen kan være ?


Den går på 3 cyl når den fejl kommer  , og det kan sagtens være løftere på den TU5JP  motor  der er skiftet på flere af dem pga den fejl

rem-dk

  • Gæst
RE: catalytic coverter failure & anti pollution fault
« Svar #3 Dato: 19. December 2012, 21:27 »
Det er så ikke den eneste motortype med løfter-problem,- læs EW10j4 RFN

larsK

  • Gæst
RE: catalytic coverter failure & anti pollution fault
« Svar #4 Dato: 20. December 2012, 06:36 »
har lige skiftet løftere på sådan en motor, det var så begrund af støj.. men jeg ville da køre til peugeot med den. kan blive billere i den anden ende da de formentlig har noget mere erfaring med de biler.. de andre ikke peugeot forhandlere gætter bare..

silverfox

  • Gæst
RE: catalytic coverter failure & anti pollution fault
« Svar #5 Dato: 20. December 2012, 09:26 »
En flækket udstødningsmanifold som suger falsk luft ind? Prøv at få et Peugeot værksted til at kigge på det.

308GTI

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 119
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: catalytic coverter failure & anti pollution fault
« Svar #6 Dato: 20. December 2012, 21:05 »
Mange tak for de gode input, fik en længere snak med værkføren fra det det lokale peugeot værksted ,han kunne forklare hvad der kunne skabe fejlen,

Forkert type motor olie, dvs med et andet viscositets index,
så opstår fejlen mellem 0 - 5 grader..det kunne jeg så bekræfte..Bilen havde fået  Mobil 1 0-40 ved service inden jeg fik bilen.

Den ville også opstår hvis ventilen kokser til så ville den gå trægt i ventilstyret,

Fik købt den rigtige olie fra Total 5-30 og service rens fra Bell-Add samt additiv tilsætning til benzinen, hvilket skulle afhjælpe med fejlen.

Han kunne fortælle at de ikke havde oplevet defekte hydrauliske løftere på den type motor men var mere udbredt på 2.0 hvis de ikke fik servicerens ved hvert service selvfølgelig afhængingt af kørselsmønsteret på den pågældene bil for at imødegå lignene fejl.

Underligt at en olie som på papiret er bedre,skaber flere fejl end en olie som skulle være dårligere, men det er vel hvad den pågældende motor er  konstrueret til at køre på man så skal bruge...

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: catalytic coverter failure & anti pollution fault
« Svar #7 Dato: 20. December 2012, 23:23 »
Citér
Min407SW skrev:
Mange tak for de gode input, fik en længere snak med værkføren fra det det lokale peugeot værksted ,han kunne forklare hvad der kunne skabe fejlen,

Forkert type motor olie, dvs med et andet viscositets index,
så opstår fejlen mellem 0 - 5 grader..det kunne jeg så bekræfte..Bilen havde fået  Mobil 1 0-40 ved service inden jeg fik bilen.

Den ville også opstår hvis ventilen kokser til så ville den gå trægt i ventilstyret,

Fik købt den rigtige olie fra Total 5-30 og service rens fra Bell-Add samt additiv tilsætning til benzinen, hvilket skulle afhjælpe med fejlen.

Han kunne fortælle at de ikke havde oplevet defekte hydrauliske løftere på den type motor men var mere udbredt på 2.0 hvis de ikke fik servicerens ved hvert service selvfølgelig afhængingt af kørselsmønsteret på den pågældene bil for at imødegå lignene fejl.

Underligt at en olie som på papiret er bedre,skaber flere fejl end en olie som skulle være dårligere, men det er vel hvad den pågældende motor er  konstrueret til at køre på man så skal bruge...


Da de problemer startede i 2001 var løsningen nye ventilstyr eller andet topstykke hvor styrene var større  , men der kom bare mere sod langs ventilstammerne   så løsningen var ikke god nok  , den sidste info der kom ud  med fejlen motoren gik på 3 cyl lige efter start skulle løfterne på udstødningsknasten udskiftes 8 styk  og den serviceinfo ligger stadig på servicebox  at den værkfører så ikke ved det er da en skam   jeg har selv skiftet på 3 udelukkende for den fejl og der har ikke været noget siden