Forfatter Emne: 1.6 HDI olie tilbage i bundkar efter olie skift - youtube link vedhæftet  (Læst 2680 gange)

jj206

  • Gæst
Hej Peugot forum
For et par måneder siden opgraderede vi den trofaste 206 1.4 HDI med en lettere brugt 407, 1.6 HDI, 2007 som havde kørt 125.000 km.
Jeg havde forinden læst og hørt om diverse problemer relateret til denne motor og (vistnok) tilhørende turbo.
Hvad jeg især havde bidt mærke i var at der skulle være et problem med designet af bundkaret og bundproppen. Der blev skrevet at noget olie ikke blev udskiftet ved olieskift - altså blev tilbage i bunden af bundkaret.
Som en del af købet bad jeg om at få bundkaret udskiftet til et IKKE-ORIGINALT bundkar (der blev sat et bundkar fra FTZ i, så nu håber jeg at det er godt/bedre).

Nårh, jeg kunne jo godt tænke mig at vide hvor mange milliliter det drejer sig om.
Se venligst videoen jeg har uploaded til youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=EgEO8WLY8HI

Konklusion: der er ca. 300 mL olie der potentielt ikke bliver udskiftet når vi skifter olie på denne motor.
Uden at jeg er en fagmand, har jeg ikke svært ved at forestille mig at der i de 300 mL tilbageværende olie meget vel kunne ligge en masse "rester" som man meget nødigt vil have op i sin turbo såvel som forbrændingskamrer og hvor sådan noget "grums" ellers kan sætte sig.

Er der nogen der vil tilføje hvori denne motor findes da jeg halvt husker noget om at motoren blev udviklet sammen med citroen og ford.
Andre kommentarer vil jeg også læse med interesse :-)

Tak for et godt forum.

Mvh Jonas

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 582
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Det fremstår lidt uklart, hvad du spørger om, men hvis du mener, hvilke biler, der bruger den pågældende motor er her en oversigt fra fdm: http://www.fdm.dk/biler/vedligeholdelse/biler-med-problematisk-16-dieselmotor

Der er vist mange holdninger til den motor og alene her på forummet kan du vist finde læsning til enn lørdag aften. Her er hvad fdm skriver om motoren: http://www.fdm.dk/biler/vedligeholdelse/fakta-om-16-dieselmotor

VH Claus
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Såvidt jeg husker fra da debatten kørte i højeste gear: Er man tvivlsom på servicehistorikken på bilen, altså om den har fået skiftet olien rettidigt, var det klart anbefalelsesværdigt at få skiftet en banjobolt med tilhørende si, som sidder i røret der tilfører turboen smøring. Er sien stoppet eller ved at stoppe til, kan du skifte alle de bundkar du vil, uden det vil hjælpe dig væk fra "problemet".
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Bo-b

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 45
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Er ret sikker på  ford's 1.8 tdci har samme fejl som 1.6 erne :)  den ligger i ford focus lidt ældre modeller
// Peugeot 206 cc 2.0 2001

Michael LK

  • Gæst
Motoren ligger i :  Peugeot, Citroën, Mazda, Suzuki, Mini, Fiat, Ford og Volvo. ;)