Forfatter Emne: Forhjulsleje  (Læst 4908 gange)

michaelsjepsen

• Gæst
Forhjulsleje
« Dato: 03. August 2006, 15:33 »
Hej

Er der nogen der kender prisen på at få skiftet en forhjulsleje på en peugeot 406 fra 2000 ?

Den runger meget når jeg kører over 50 km/t, så mener jeg ikke det kan være andet eller hvad ?

kazz

• Gæst
RE: Forhjulsleje
« Svar #1 Dato: 03. August 2006, 20:21 »
Du kan lave en lille nem test, ved at køre ud af en lige vej med jævn hastighed.
Stille og roligt slingrer du fra side til side, og ændrer lyden sig, er det næsten med garanti et forhjulsleje. Det kan dog være vanskeligt at bestemme hvilken side den gal er med.
Prisen hos Peugeot eller et andet værksted bør ligge omkring 12-1500 kr.
Jeg vil tro at prisen vil være en smule mindre hos et uatoriseret værksted hvor de kører med alm timepris, for det tager ikke ret lang tid at skifte et forhjulsleje, max 3/4 time

michaelsjepsen

• Gæst
« Svar #2 Dato: 05. August 2006, 09:23 »
Hej

Lyden skifter når jeg drejer fra side til side med jævn fart, så den er ret sikker. Ja det er meget svært at høre hvilken side det kommer fra, men jeg går ud fra at mekanikeren kan mærker et slør eller noget.

Lejen koster ca. 800 kr incl moms.

Michael

kazz

• Gæst
« Svar #3 Dato: 05. August 2006, 23:40 »
Det var en noget voldsom pris synes jeg, et forhjulsleje kan købes "uorginalt" for omkring 400 kr.
Det er ikke sikkert at der er slør i lejet overhovedet, men som tommelfingerregel, kan man ofte finde ud hvilket leje det er, på følgende måde:
Drejer du til venstre og lyden bliver forstærket, er det højre leje den er gal med og omvendt.
Grunden er at i 90% af tilfældene, er det den yderste krans i lejet som er gået, og derfor vil støjen blive kraftigere når denne side af lejet belastes.
Metoden er ikke 100% sikker og lyden kan som du selv har oplevet, være utrolig svær at stedbestemme.
Vil du spare penge, så pil selv din spindel af, det kræver ikke de store evner, og køb et nyt leje og tag ned til forbi din mekaniker, han skal nok ikke have mange kr til kaffekassen for lige at presse det gamle leje ud og presse det nye i.
Man kan sagtens selv skifte et forhjulsleje, det eneste som det kræver er at man har en mukkert til at slå det gamle leje ud med, og en stor skruestik til at presse det nye i med.