Forfatter Emne: 4o6st TS4 smider olien ovenud  (Læst 1822 gange)

Torbenhougaard

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 1
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
4o6st TS4 smider olien ovenud
« Dato: 21. Januar 2016, 18:26 »
Min 406 ts4 kan ikke tåle frostvejr. Har nu 2 gange med få dages mellemrum smidt olien ud i motorrummet efter at have kørt 10-15 km i frostvejr (ca -10 gr.)
På værkstedet siger de, at en lille smule kondensvand i olien gør, at blandingen fryser til i nogle rør. De skal så pustes rene, for at løse problemet.
Er der nogen der kender til dette? Og kan man undgå problemet?
Hvordan kommer der kondensvand i olien?????

venlig hilsen
Torben

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 4o6st TS4 smider olien ovenud
« Svar #1 Dato: 21. Januar 2016, 18:46 »
Der kommer kondensvand i olien pga skiftende temperatur, især når der er så koldt som nu, kan det blive et problem, og måske kørsel af mange småture. Prøv at skrue dit oliedæksel af, det kan være fyldt op med noget der ligner majonaise.

Jeg ville da bare skifte olien, samt filter. Kør en ordentlig tur, og lad maskinen virkelig bestille noget, så du får olien varmet godt op. Og så tappe det olie af.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 376
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
RE: 4o6st TS4 smider olien ovenud
« Svar #2 Dato: 21. Januar 2016, 20:17 »
Citér
Torbenhougaard skrev:
Min 406 ts4 kan ikke tåle frostvejr. Har nu 2 gange med få dages mellemrum smidt olien ud i motorrummet efter at have kørt 10-15 km i frostvejr (ca -10 gr.)
På værkstedet siger de, at en lille smule kondensvand i olien gør, at blandingen fryser til i nogle rør. De skal så pustes rene, for at løse problemet.
Er der nogen der kender til dette? Og kan man undgå problemet?
Hvordan kommer der kondensvand i olien?????

venlig hilsen
Torben


Ja, det er formentlig din krumtapsudluftning den er gal med - eller rettere slangerne til samme. Dermed kan motoren ikke komme af med det overtryk som kan opstå på undersiden af stemplerne, dvs. i motorens nedre del, herunder i bundkar mv. - hvis rørene er blokeret skal trykket jo ud et andet sted, hvilket du allerede har observeret :-)

Det er således olietåger i kombination med kondensvand som er problemet - der sker aflejring i slangerne og efterhånden blokker det hele til. Du kører formentlig mange småture - i hvert fald kan det være med til at fremskynde problemet.

Du bør få dem renset som værkstedet er inde på, køre længere ture eller skifte olien oftere, hvis du vil reducere problemet.