Forfatter Emne: Ratslør i 307 T6  (Læst 4209 gange)

Holt

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Ratslør i 307 T6
« Dato: 10. September 2017, 20:32 »
Nu blev det yngste skud på stammens tur til at erhverve sig et køretøj med fire hjul, valget faldt på en 307 1.6HDI 90 T6 fra 2006, solgt engros til CVR nummer, og derfor uden nogen former for garanti.
Bilen havde et par åbenlyse fejl i form af en revnet frontrude og knækket håndbremsekabel, ud over dette blev jeg meget overrasket over at erfare at bilen havde ca 2 cm ratslør målt på ratkransen, det har jeg aldrig oplevet på en 307 før. Jeg startede med at spænde bolten der holder ratstammen på tandstangen uden resultat, så blev bilen hævet op så man kan mærke efter slør i styrekugler og sporestænger, også uden resultat, så jeg er bange for det er selve tandstangen der er problemet, er der nogen der har oplevet noget lignende?
Det skal tilføjes at der ikke er sløre fra rattet til bunden af ratstammen, og at det kun mærkes under kørsel.

Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

pug407aut

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Ratslør i 307 T6
« Svar #1 Dato: 11. September 2017, 00:21 »
sejler bilen hvis du kommer ned i nogle dybe truckerspor?
Hvordan ser dækkene ud, er der unormalt slid på dem?

løs tandstang eller selve forbroen der er gået løs.
defekte bøsninger i bærearmene.
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

mikhan

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 11. September 2017, 07:56 »
Har du prøvet at løsne begge manchetter på selve tandstangen ??

Jeg mener, at du så får syn indtil selve tandstangen ( Hvor sporestængerne er skruet på. )

Så burde det give syn for sagen om tandstangen har slør eller ej når en hjælper drejer rattet indenfor sløret.

Iøvrigt vil en slidt tandstang typisk kun have mærkbart slør omkring midterstillingen.

Så hvordan med slør i rattet`s yderstillinger (H/V) ???

PS!!! Hvordan med "krydset" nederst på ratstammen. I sagens natur, så vil bare millimeter`s slør dér, give temmelig meget slør oppe i rattet. ???
« Senest Redigeret: 11. September 2017, 08:03 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Holt

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 11. September 2017, 20:29 »
Citér
pug407aut skrev:
sejler bilen hvis du kommer ned i nogle dybe truckerspor?
Hvordan ser dækkene ud, er der unormalt slid på dem?

Det er begrænset hvor meget jeg har kørt i den, bilen står uden plader, så det er kun prøveturen og turen hjem på prøveplader jeg har kørt, men det er min klare fornemmelse at hjulene kan bevæge sig frit  mellem yderpunkterne af ratsløret. Dækkene er fine med omkring 80% mønster og normalt slid.
Defekte bøsninger i bærearme plejer at kunne mærkes når man slipper gassen pludselig, det har jeg ikke bemærket.

Citér
mikhan skrev:
Har du prøvet at løsne begge manchetter på selve tandstangen ??

Jeg mener, at du så får syn indtil selve tandstangen ( Hvor sporestængerne er skruet på. )

Så burde det give syn for sagen om tandstangen har slør eller ej når en hjælper drejer rattet indenfor sløret.

Iøvrigt vil en slidt tandstang typisk kun have mærkbart slør omkring midterstillingen.

Så hvordan med slør i rattet`s yderstillinger (H/V) ???

PS!!! Hvordan med "krydset" nederst på ratstammen. I sagens natur, så vil bare millimeter`s slør dér, give temmelig meget slør oppe i rattet. ???

Jeg har ikke nået alverden, da bilen først kom hjem i går eftermiddag, med hensyn til ratslør i yderstillingen, er det lidt af en prøvelse, da det jo som beskrevet kun mærkes under kørsel, og jeg har ikke lige adgang til en stor åben jævn plads hvor jeg kan køre i cirkler uden plader.
God idé med manchetterne, jeg er ikke engang sikker på man behøver at tage dem af, jeg vil tro man kan mærke det gennem dem.
Angående kardankryds, sidder de inde i bilen på en 307, og jeg har mærket efter slør i hele ratstammens længde inklusiv kardan.
Jeg har en tandstang stående fra en 307 fra 01 med 107.000 på klokken, de har mærkelig nok samme reservedelsnummer, hvis der er den mindste antydning af slør i selve tandstangen, kommer den anden bare på.

Holt
Fartpilot monteres:
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Holt

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 16. September 2017, 23:39 »
Ud fra en lille test jeg lavede i eftermiddags lader det til kun at være i umiddelbart ligeud position problemet ligger, så der må vist en ny tandstang til.

Holt
Fartpilot monteres: