Jamen, jamen..
De 70 graders visning er ikke unormalt under kørslen.. Dér ligger begge mine biler også, set på måleren inde.
Og husk.. Når du stopper motoren, så stopper vandpumpen jo også.. Og uden dén, så er der ingen cirkulation i selve motoren.. Og slet ikke køling via køleren.
Derfor stiger temperaturen i motoren klart, lige efter at motoren er stoppet. (eftervarme) Varmest i toppen, hvor føleren oftest sidder.. Mens kølerens temp. falder.
Hvis du så starter motoren igen efter fx. 5 min, så vil føleren starte med en høj registeret motortemperatur. Og så får blæseren besked på at starte. Og slukker så igen, når temperaturen i motoren igen er faldet. P.g.a. fornyet cirkulation gennem køleren..
Det faktum (cirkulation) er netop derfor, at man anbefaler, at lade en overvarm motor gå på tomgang. Og ikke stoppe motoren før temperaturen er faldet.. (
Undtaget HVIS der mangler vand/kølevæske på anlægget/blæser defekt )[/quote]
Det er jeg helt med på, men den har altid vist 85 grader under kørsel, undtaget italien hvor den lå på 90-95 grader.... det er en ting der er kommet fra den ene dag til den anden, samtidig kan jeg se at brændstofforbruget er steget med ca. 1 km pr. liter.
Det der undrer mig er hvorfor, blæseren begynder at kører når der ikke er behov for det ? førhen har den kun kørt når den blev ( for)varm. Den kan stå på 85 grader og i det øjeblik blæseren starter, dykker nålen ganske langsom indtil den rammer de ca. 70 grader. Så kan jeg stoppe bilen i 5 minutter, starte igen og kører et par km. hvorefter blæseren igen starter temp daler endnu engang.