For en del år siden lavede Jydsk teknologist institut en større undersøgelse af en række olier, både ren mineralske og delsyntetiske.
og ikke mindst olier til meget forskellige priser.
Jeg husker ikke de nærmere detaljer, men den billigste olie kan jeg huske var fra Ok og kostede under 1/4 af den dyreste som var med i testen.
Den eneste større forskel der var på olierne, var deres evne til at indkapsle og udskille sodpartikler, smørreegenskaberne var der ikke megen forskel på.
Konklusionen var at til alm kørsel, med en helt normal familliebil, kunne man trygt køre på de billige olier, blot anbefalede man at man skiftede olien lidt oftere (for hver 5000 km) hvorimod nogle af de dyre olier kunne køre lidt længere, uden at man dog tog stilling til hvor langt.
Om man vil ofre flere hundrede kr. på et olieskift er vel en smagssag, men man kan efter min mening roligt køre på en billig olie.
Dog vil jeg personligt nok vælge en mellemklasseolie, nok mest for forfængelighedens skyld *S*
Kører man i en toptunet racer, vil tingene helt klart se noget andeledes ud, og her bør man nok kigge olien lidt efter i sømmene