Metoden med at mærke om bilen ruller forsigtigt uden at bremse med et sæt er en fin indikator på om bremserne hænger. Ved at løfte hvert hjul er det også muligt at mærke, om hjulene løber frit. Der bør heller ikke være rust på skiverne eller skævslidte klodser, som også kan være en indikator på at gliderne hænger.
Jeg vil mene, at det er atypisk at de forreste hænger, hvis de er serviceret med et to-årigt interval, hvilket kunne indikere at de gliderne ikke har været korrekt smurt. En mulighed er jo også, at dine kalibre har været udskiftet med brugte dele og at man ikke har smurt gliderne... svært at sige. Det afhænger også af dit kørselsmønster - som sagt skal der nogle gange jogges på bremsen og dine skiver bør være blankslebne - så bider de også langt bedre, hvilket jeg ofte mærker, når vi har været på længere sommerferieture og bilen bliver brugt dagligt.
Men de bagerste glidere er en svaghed og Guppy har helt ret mht håndbremsen - og problemet bliver ikke mindre af at stænkpladerne har det med at ruste op, så "pløkkene" som holder håndbremsebakkerne fast mod stænkskærmen, glider ud. Har måttet erstatte begge pløkke i hver side med en bolt, påmonteret fjeder, skive og møtrik.
Der fåes renoveringssæt til kalibrene fra "Ate". Der kan både købes et glidersæt og et glidersæt inkl nyt stempel. Det koster højst 150 kr og Thansen har dem bl.a
Med mindre gliderne har sat sig uhjælpeligt fast og gummibælgen ikke kan reddes bør man forsøge at genbruge den originale "gliderbælg", da den har en indbygget fiberkrans, som glideren glider bedre mod end i den uoriginale, som ikke har fiberkransen, men alene er i gummi.
Denne del af bremsesystemet er absolut ikke raketvidenskab.
VH