Forfatter Emne: Rengøring af luftkanaler...  (Læst 3525 gange)

JR Peu406geot

• Gæst
Rengøring af luftkanaler...
« Dato: 23. Juni 2006, 14:16 »
Hey all...

Skulle der sidde en derude der ved lidt om hvordan man gør sine luftkanaler rene ???
Min 406`er har det med at lugte lidt engang imellem ud af luftdyserne og jeg har fået at vide ved peugeot at det kan være gammel mug og lign. der er dannet pga. kondens fra aircon, der samler sig i kanalerne...
De vil imidlertidig have over 500,- for en rengøring af disse kanaler, så jeg ville lige høre om der var en derude der sidder inde med info om, hvilket middel man bruger til at gøre disse rene ???

J.R.

fandt 5 min. senere dette link:
http://www.wuerth.dk/web/media/pdf/kataloger_og_brochurer/aircondition_rens.pdf

men vil da gerne høre andres erfaring :)
« Senest Redigeret: 23. Juni 2006, 14:45 af JR Peu406geot »

Thomas 307 SW

• Sr. Member
    • Vis profil
  • By: Køge
RE: Rengøring af luftkanaler...
« Svar #1 Dato: 23. Juni 2006, 15:58 »
Du køber bare den aircon renser fra Würth eller et andet mærke.

Følginstruktionen på flasken, slangen skal ned i alle luftdyser og sikkert også udefra motorrummet. Det er ikke svært, har set en mekaniker gøre det, og det kan jeg ihvertfald sagtens klare selv fremover! :o

Så bare klø på...
Mvh. Thomas Trydal, formand PCDK.
Nu med 308 SW GT THP 175 2008.

kaver

• Gæst
RE: Lugt
« Svar #2 Dato: 25. Juni 2006, 23:12 »
hey

Min 406´er fra 2001 lugtede også, så den fik en gang rens af værstedet, men den gør det altså lidt stadigvæk, har hørt at det kan være varmeblæseren også.

Popeye_2k

• Gæst
« Svar #3 Dato: 28. Juni 2006, 15:28 »
Hey

Har selv en 406'er fra 2002, og den stinker mildest talt slemt hvis du har kørt med aircon og så slukker det, efter et kort stykke tid breder der sig en let uhumsk lugt, og kæresten benægter at det er hende, så vi blev enige om at det var varme apperatet :-)

Men hvis vi kører med aircon tændt er der ingen lugt over hovedet, så min tanke gik mere på et filter i starten af systemet måske?

JR Peu406geot

• Gæst
« Svar #4 Dato: 28. Juni 2006, 15:46 »
Det er skiftet, det var det første jeg gjorde og det hjalp intet !

Men regner med at få fat i det rens i denne uge og se om det hjælper ;)
« Senest Redigeret: 28. Juni 2006, 15:46 af JR Peu406geot »

peugoj406

• Gæst
RE: RE: Rengøring af luftkanaler...
« Svar #5 Dato: 04. Juli 2006, 18:02 »
Jeg har købt en 406 fra 2001 for et par måneder siden og har helt det samme problem med at den STINKER :( som en meget gammel karklud.
Mega ubehageligt at køre i. Har også det samme "problem" med at den ikke lugter når klimaen køler.
Jeg har prøvet med en gang AC rens sprøjtet direkte ind i anlægget fra motorhjelmen af (som iøvrigt også ruster foran) men det hjalp ikke synderligt. Pollen filtret fejler ikke noget.

Jeg ringede til Peugoet, de sagde at det ikke lugter når klimaen kører fordi at det fryser til is og dermed hindre lugten i at sprede sig. Når man så slår det fra, og det tør igen begynder lugten at komme igen!

Nu får jeg min ven (toyota mekaniker) til at tage endnu en dåse rens med hjem, hvis ikke det hjælper er der ingen vej uden om end at tage den ned til en rensning som koster 500,- og tager ca. 30 min.

Bo 406 XS4

• Gæst
« Svar #6 Dato: 05. Juli 2006, 09:15 »
Husk at slå aircon og klimaanlæg fra 2 minutter før i er ved jeres destination. Det forhindrer fugten i at sætte sig i kanalerne og derved undgås lugtgenerne.

På min tidligere 406 hjalp det ikke en skid at få systemet renset. Til gengæld tog det kun 1½-2 mdr. med korrekt brug at få det sidste fugt ud af anlægget.

peugoj406

• Gæst
« Svar #7 Dato: 12. Juni 2007, 13:12 »
I slutningen af sidste sommer sprøjtede jeg 3 dåser rens direkte ind i min 406'er (ude fra motorrummet) samt gav den en rens som skulle ind gennem systemet fra kabinen af. Jeg synes ikke det virkede synderligt godt. Nu har jeg dog ikke brugt AC hele vinteren (og de få gange jeg har gjordt det har jeg sørget for at slukke for det ca. 5 min. inden jeg lander på min destination) Det lader til at det har hjulpet nu, det stinker ihvertfald ikke af sure tæer og karklud mere. Dog kan der godt være en lille snært af et eller andet når jeg slukker det.

peugoj406

• Gæst
« Svar #8 Dato: 12. Juni 2007, 13:15 »
I slutningen af sidste sommer sprøjtede jeg 3 dåser rens direkte ind i min 406'er (ude fra motorrummet) samt gav den en rens som skulle ind gennem systemet fra kabinen af. Jeg synes ikke det virkede synderligt godt. Nu har jeg dog ikke brugt AC hele vinteren (og de få gange jeg har gjordt det har jeg sørget for at slukke for det ca. 5 min. inden jeg lander på min destination) Det lader til at det har hjulpet nu, det stinker ihvertfald ikke af sure tæer og karklud mere. Dog kan der godt være en lille snært af et eller andet når jeg slukker det.

Michael_B 406 XS4

• Gæst
« Svar #9 Dato: 12. Juni 2007, 15:51 »
ah ja, jeg kan tilslutte mig karkluds lugten, det er dog ik sååå slemt, men det kommer også efter man lige har slukket, og går umiddlebart rimelig hurtig væk igen, men stadig, det lugter sku ik ret godt, vil det hjælpe noget at blæse med varmluft (uden aircon, lige slukket det) frem for kold luft? tænker på lugten

blyant

• Gæst
RE: lugt fra klima / varme anlæg
« Svar #10 Dato: 26. Juli 2007, 16:02 »
hej

har osse samme problem ,en har sagt til mig om jeg har set der render vand fra bilen når den holder stille ,når aircon afrimmer skal vandet jo neden ud , men nu er spørgsmålet hvor sidder den slange hvor det kommer ud på en 406  der kommer ingen vand ud af min.

stefan:(