Har for nylig investeret i en Peugeot 306, 1,6 sedan årgang ´98. Den er rigtig pæn og velholdt, og der er lavet services på den for hvert 20.000 km til og med de 160.000 km. Ved 180.000 km er der blevet skiftet tandrem - formentlig også i forbindelse med et eftersyn - der står dog ikke noget i servicebogen. Den har nu kørt godt 195.000 kr. og det er mig bekendt godt et år siden, at den sidst var til mekaniker.
Jeg oplever en lidt mystik lyd når jeg har sat den i gear og kører ved lave omdrejninger - en slags "tikken" og motoren lyder nærmest som en dieselmotor. Når jeg giver mere gas forsvinder den (eller også tikker den bare med en højere frekvens så man ikke bemærker det på samme måde). Det sjove er, at den ikke gør det i frigear og heller ikke i tomgang - det er kun når den er i gear, og mest markant når den er på omkring 2500 rpm.
Den er ellers meget velkørende - rykker godt og trækker jævnt. Når jeg rigtig sparker til den, ændrer motorlyden sig dog en smule og kunne godt minde om en dieselmotor.
Er disse lyde normale? Kan forklaringen være slidte ventilarme og vil en ny gang motorolie kunne udbedre det?
Den gamle ejer havde oplevet et par gange, at "Motorselvdiagnose-lampen" under kørsel havde lyst, men den var begge gange slukket efter kort tid. Mig bekendt er dette noget med fejl på indsprøjtningen. Kan dette evt. bidrage til en forklaringen på den/de underlige lyde?
Må bankt indrømme, at jeg ikke har særlig meget forstand på den motorer mv... Håber der er nogen herinde der er klogere end mig, hvad det angår... ;-)