Det lyder som om det er ventilen til kulfilteret du har fundet. Se nedenfor en beskrivelse af dens formål/funktion.
---------------------------------------------------
Peugeot 406 1,8i - 6FZ - D9 - 2001-2004
Kulfilterventil:
Magnetventilen styrer en ventil, som åbner eller lukker luftslangen mellem kulfilteret og indsugningsmanifolden. Når magnetventilen lukker op, trækkes der luft ind igennem kulfilteret, som opsuger brændstoffet fra kulgranulatet, ind i indsugningsmanifolden. Brændstofdampene forbrændes i motoren. Magnetventilen aktiveres af kontrolenheden.
Kontrollér stikket/stikkene: Undersøg stikket/stikkene, og rengør eller reparér dem for at sikre, at der er forbindelse. Kontrollér modstanden:
Sluk for tændingen. Tag stikket af magnetventilen.
Mål modstanden mellem magnetventilens to stikben. Sammenlign med den foreskrevne modstand. Man kan også kontrollere magnetventilens funktionsdygtighed ved at tilføre dens to stikben batterispænding (magnetventilen skal "klikke").
Kontrollér forsyningsspændingen:
Sluk for tændingen. Tag stikket af magnetventilen.
Start motoren, og mål spændingen mellem den ene forbindelsesklemme og batteriets minuspol. Kontrollér den anden klemme – den ene af disse skal være den samme som batterispændingen. Er dette ikke tilfældet, kontrolleres ledningsføringen og – hvis disse forefindes – relæet og sikringen/sikringerne.
Kontrollér forbindelsen til ECU'en:
Sluk for tændingen. Tag stikket af magnetventilen og ECU'en.
Mål modstanden mellem den ene af de to forbindelsesklemmer og den tilsvarende klemme i ECU-stikket. Kontrollér den anden klemme – den ene af disse skal være under 1 ohm. Er dette ikke tilfældet, kontrolleres ledningsføringen. Kontrollér magnetventilens aktivering:
Slut oscilloskopet til ECU'ens signalledningsben og stellet. Sæt tænding på, og sammenlign med det viste billede.