Hej alle i Peugeot forum.
Jeg er endelig blevet den lykkelig ejer af en pug 205 1,9 gti med en mi16 motor.
Den er lidt gammel og træt, men jeg vidste godt at det ville være et projekt fra start af.
Den klaprer også en del i ventilerne. Det troede jeg bare var olie tilførslen til ventilløfterne, så den blev pillet af og undersøgt, men der var fin gennemgang. Er det så de hydrauliske ventilløftere?
Jeg kan lave det meste selv, men jeg er ikke helt ryk ved at lege med tandremmen, for jeg har ikke udstyret til at få den strammet ordentligt.
Når jeg starter bilen fra kold kan jeg tydeligt høre en grim raslen fra højre side af motoren. Jeg tror(håber) det er kæden til oliepumpen.
Kan den strammes/spændes uden at tage tandremmen af?
Olietrykket bliver også lavere jo varmere motoren er. Det håber jeg er den fjeder der sider nede i/ved oliepumpen. Den er bestilt fra Peugeot.
Olietrykket starter på lidt over 3 bar ved kold motor i tomgang, men falder til 0 bar i tomgang når moteren er varm(ifølge olietryksmåleren)
Olietrykket ligger lidt over 2 bar når jeg kører, ligemeget hvor mange omdrejninger, når motoren er varm.
Kan en eller anden venlig sjæl sige mig, at det bare er fjederen og ikke et eller andet mere besværligt og dyrt?