Forfatter Emne: 206 1,9 D hvid røg, lette bankelyde... Hjælp!  (Læst 1630 gange)

Samaman

• Gæst
206 1,9 D hvid røg, lette bankelyde... Hjælp!
« Dato: 14. Juli 2012, 20:16 »
Hej
Min 206 1,9 D oser hvidt (måske lidt blåligt og det lugter noget meget af os). Min første indskydelse på røgen var toppakningen, men der er ikke vand i olien og ikke bobler i ekspansionbeholder. Kan det stadig være toppakningen? Der kommer ind imellem nogle bankelyde, i takt med tomgang, hvilket jeg tænker kunne være en udstødningsventil, hvorfor olie i udstødningen.
Da jeg var ved at skille indsugningen ad, var der olien og meget sod i indsugningsmanifolden og den oil catch beholder eller hvad den hedder ved siden af luftfilteret var en god liter blanding mest af vand og med olie på toppen?
EGR måske?
Hvad er der galt, overvejer lidt om jeg skal have lortet på værksted denne gang.

Vh
Sam

Samaman

• Gæst
RE: 206 1,9 D hvid røg, lette bankelyde... Hjælp!
« Svar #1 Dato: 14. Juli 2012, 21:13 »
Jeg kanogså fortælle at slangen til EGR'en var lukket til, men at stikket sad i og at selve EGR-huset var fuldstændig sodet til, med en ulækker blanding af olie og carbon. Har renset huset og sat det hele til igen, men det hælder stadig masser af hvid blålig røg ud.

KHJ

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 15. Juli 2012, 22:59 »
Hvordan går den første gang den startes f.eks om morgenen  ...  går den rent ?  er der skiftet noget tandrem i samme forbindelse   , den hvis røg samt  banken  kunne tyde på forkert indstilling af pumpen

Samaman

• Gæst
« Svar #3 Dato: 16. Juli 2012, 16:49 »
Tandremmen blev skiftet for 45k siden.
Lige når jeg starter den oser den rigtig meget de første to-tre minutters kørsel, herefter holder den op, men den hakker ligesom lidt i det ved stabilt RPM, både tomgang og kørsel, som om den ikke rigtig ved om den vil tage gassen eller ej. Så den går altså ikke jævnt.
I lørdags "himlede" den for mig under gearskift, men jeg motorbremsede den ned. Den er uden turbo skal det lige siges. Lige efter hakkede den en del i det og kom med de banke/hakkelyde. Først troede jeg den havde smidt eller drukket motorolie, da den lød helt skør.
« Senest Redigeret: 16. Juli 2012, 16:51 af Samaman »