Forfatter Emne: C-lås kontrolboks 306er  (Læst 4508 gange)

Jon_DK

• Gæst
C-lås kontrolboks 306er
« Dato: 07. Juni 2010, 21:36 »
Hej

Fik uheldigvis lavet en kortslutning, da jeg fjernede ir fra multistik til venstre fordør. Dette resulterede i, at min c-lås nu ikke vil låse - den låser, men låser op igen med det samme. Desuden registrerer den nu ikke at døren åbner/lukker ifm. dørswitch til kabinelys (sidder også i c-lås enheden)

Min umiddelbare konklusion er, at jeg har fået brændt noget af i c-lås kontrolboksen.

Er der nogen, der har erfaring med at fejlfinde på denne? Og hvor i bilen finder jeg typisk boksen?

Det er temmelig ærgerligt, da jeg nu ikke kan låse bilen m.m. jeg tager den sikring, som også afliver radioen, og derved låser manuelt - og kravler ind gennem bagsæde for at låse bagklap indefra...

Mener det er et Valeo system, der sidder i den... (Peugeot 306 2.0 HDI august 2000)

Hjælp :o

Mvh Jon

Jon_DK

• Gæst
RE: C-lås kontrolboks 306er
« Svar #1 Dato: 08. Juni 2010, 21:56 »
HJÆLP!!!

Den her famøse kortslutning har medført at startspærren nu ikke slår fra ved tænding...

Jeg har lokaliseret kontrolboks for c-lås (og åbenbart også startspærre) - den sidder i midtkonsol lige under kontakter for el-bagrude og hasardblink...

Det er jo nok en dyr omgang, at få skiftet den boks med nye nøgler, kodning osv... :(

Som fattig studerende må jeg nok leve uden c-låsen - men bilen kan ikke starte pga. startspærren - er der én der ved om man kan snyde den, evt. ved en lus eller noget??? Har via Haynes fundet frem til hvilke ledninger til bilens computer, som går til startspærre - men ved ikke hvad jeg skal gøre med dem...

Håber på hjælp . . .

/ Jon

morgan

• Gæst
« Svar #2 Dato: 08. Juni 2010, 23:38 »
jeg ved ikke lige hvad det er, men du har sku klaret det meget godt.!!!!!:o

silverfox

• Gæst
« Svar #3 Dato: 11. Juni 2010, 20:15 »
C-Låsen er styret fra låsemekanismen i venstre fordør. Der er ingen separat styreboks på en 2000-model. Men typisk går de her ting galt fordi der ikke måles ordentligt ud i forbindelse med lodning af ledningerne til multi-stikket.

Jon_DK

• Gæst
« Svar #4 Dato: 11. Juni 2010, 22:39 »
Citér
silverfox skrev:
C-Låsen er styret fra låsemekanismen i venstre fordør. Der er ingen separat styreboks på en 2000-model. Men typisk går de her ting galt fordi der ikke måles ordentligt ud i forbindelse med lodning af ledningerne til multi-stikket.

Hmm... Jeg kan høre den nævnte boks klikke, når jeg bruger fjernbetjening - så et eller andet må den da have med c-låsen at gøre... Og desuden var det på hanstikket jeg lavede kortslutning, dvs. låsenhed i venstrefordør var slet ikke tilkoblet systemet - og inden kortslutning fungerede hele systemet fint. Kabinelys registrerer heller ikke venstre fordør åbne/lukke mere - tænker det er samme signal/strøm den ikke-eksisterende "kontrolboks" savner - c-låsen aktiveres når jeg låser højre fordør, men låser nu op igen med det samme - aktivering af c-lås skete også før når jeg manuelt låste venstre fordør, men den er helt død nu...

Synes det virker mærkeligt, hvis der ikke skulle være en eller anden kontrolfunktion, som har taget skade af kortslutningen, siden den nu opfører sig, som om den mangler signal fra venstre fordør...???

Jon_DK

• Gæst
« Svar #5 Dato: 18. Juni 2010, 17:29 »
Så er det problem løst... Fandt via engelsk forum frem til en meget velkendt fejl på min kære bilmodel - ledningerne fra multistik til bil bliver udsat for vred ved åbne/lukke af dør - med nogle år på bagen bliver ledningerne mindre fleksible...

Jeg afmonterede dør, for at komme til - afmonterede den sorte fleksgummimuffe, og fandt så frem til ledningerne, hvor 7!!! af dem var revet 100% over - udskiftede dem (splejsede nye ledninger på) og alt virker nu!!! Selv mine elspejle, som ikke har virket i 1½ år...

Dette forklarer også hvorfor elruden af og til ikke virkede - det var jo afhængigt af om de to ledningsdele lige fik kontakt...

Der må også have været grobund for en del kortslutninger...

Søgte på problem med c-lås, hvor døren låser og låser op igen med det samme - det var der rigtig mange i England, som havde oplevet...

Håber der er andre 306 ejere, som kan gøre nytte af denne viden! :)

Vh Jon

Thomas 307 SW

• Sr. Member
    • Vis profil
  • By: Køge
« Svar #6 Dato: 29. Juni 2010, 22:13 »
Ja, det er en meget almindelig fejl. Jeg havde også knækkede ledninger på min kære 306´er fra ´99.

Tak fordi du vendte tilbage med fejlen på din bil, det er altid rart at vide hvad der var galt.
Mvh. Thomas Trydal, formand PCDK.
Nu med 308 SW GT THP 175 2008.

kb-

• Gæst
« Svar #7 Dato: 03. December 2012, 13:37 »
Jeg ved godt det er en gammel tråd, men jeg har samme problem og ikke umiddelbart færdighederne til at udføre det selv. Er der en i københavnsområdet der udfører den slags reperationer til en overkommelig (billig) pris?

KHJ

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 03. December 2012, 18:43 »
Citér
Jon_DK skrev:
Så er det problem løst... Fandt via engelsk forum frem til en meget velkendt fejl på min kære bilmodel - ledningerne fra multistik til bil bliver udsat for vred ved åbne/lukke af dør - med nogle år på bagen bliver ledningerne mindre fleksible...

Jeg afmonterede dør, for at komme til - afmonterede den sorte fleksgummimuffe, og fandt så frem til ledningerne, hvor 7!!! af dem var revet 100% over - udskiftede dem (splejsede nye ledninger på) og alt virker nu!!! Selv mine elspejle, som ikke har virket i 1½ år...

Dette forklarer også hvorfor elruden af og til ikke virkede - det var jo afhængigt af om de to ledningsdele lige fik kontakt...

Der må også have været grobund for en del kortslutninger...

Søgte på problem med c-lås, hvor døren låser og låser op igen med det samme - det var der rigtig mange i England, som havde oplevet...

Håber der er andre 306 ejere, som kan gøre nytte af denne viden! :)

Vh Jon

Det er en normal fejl når der bliver problemer af den slags  , jeg har lavet flere af dem   , man kan få et reprationsstik med alle ledninger på lige til at samle med det gamle   problemet er når de knækker helt oppe ved skruestikket på dem hvor det er et  gummi stik man ikke kan komme ind i det og skifte kabelsko

kb-

• Gæst
« Svar #9 Dato: 04. December 2012, 12:27 »
Hvor køber man det reparationsstik?

KHJ

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 04. December 2012, 19:00 »
Det købes hos Peugeot det er dem der laver det til eftermarkedet og det er full monteret i alle 23 ben