Forfatter Emne: Frosset håndbremse - 307 SW T6  (Læst 7385 gange)

Goke

• Gæst
Frosset håndbremse - 307 SW T6
« Dato: 06. December 2012, 08:26 »
Nå, det måtte vel ske... Min håndbremse har sat sig i frostvejret.

Når jeg sænker håndbremsen, bremser den stadig bilen en smule, når denne f.eks. er koblet ud. Samtidig føles håndbremse-armen løs de første centimeter.

Så det gylde spørgsmål er: Hvordan løsner jeg den???

PS. Før i alle svarer at ejg aldrig skal bruge håndbremse i frostvejr, vil jeg bare sige"too late" - nu er det sket, og jeg håber på løsningsforslag.

PPS. En bil i DK bør vel for faen være forberedt på frost...? hvad gør de ikke nord for polarsicrklen så?!? Min gamle Vw Fox kunne sagtens.

PPPS. Når i foreslår varmt vand, vil jeg på forhånd bede om HVOR dette skal påsøres. Kabler, tromle (hvis der er en sådan), skive, etc etc?

På forhånd tak!
- Goke

midph

• Gæst
RE: Frosset håndbremse - 307 SW T6
« Svar #1 Dato: 06. December 2012, 11:44 »
....mit bud..hvis du har mulighed for lige at hæve et baghjul ad gangen med en dunkraft,så prøver du lige først at banke på bagsiden af tromlen..(hvis der er en sådan)..eller forsigtigt på kaliberen (hvis der er en sådan)mens du prøver om hjulet kan dreje..så mærke du straks hvis hjulet løber let igen..samtidig mærker du hvilket hjul det er galt med,om ikke begge..ryk lidt kraftigt med håndbremsekablerne også..mit bud er,at der er fugt inde i kablerne eller mellem bakker og tromle som er frosset...gjorde disse tricks som Falck-redder i sin tid og ofte kom de løs på denne måde..og så må du undlade at trække bremsen,indtil du har fået det skilt ad og renset..eller ind i en varm garage til optøning,hvis du har den mulighed..håber det hjælper..mvh Preben

strada

• Gæst
« Svar #2 Dato: 06. December 2012, 12:38 »
Du kan smøre håndbremsekablet med WD40 eller lignende. Du stikker smøre røret fra spraydåsen ind i enden på åbningen af kablet, der hvor kablerne er monteret ved hvert baghjul og smører kablet. Bag efter motionerer du kablet med håndbremsen og gentager evt. med mere smøremiddel.

Goke

• Gæst
« Svar #3 Dato: 06. December 2012, 12:45 »
Tak for svarene. Jeg må igange med at banke & smørre.

KHJ

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 06. December 2012, 19:04 »
En 307 er der kun en ting at gøre det er at tage kablerne af bremsecaliperne og lad den hænge så vandet kan løbe ud  ,  køb 2 nye manchetter og sæt på så du ikke får vand i igen  ,  du må ikke sprøjte noget i kablet for wiren løber i et teflon rør og hvis du smører det kommer kablet til at " gnubbe " når du trækker i bremsen

Henrik78

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 06. December 2012, 19:38 »
Citér
KHJ skrev:
En 307 er der kun en ting at gøre det er at tage kablerne af bremsecaliperne og lad den hænge så vandet kan løbe ud  ,  køb 2 nye manchetter og sæt på så du ikke får vand i igen  ,  du må ikke sprøjte noget i kablet for wiren løber i et teflon rør og hvis du smører det kommer kablet til at " gnubbe " når du trækker i bremsen

Har lige snakket med peugeot idag da jeg har samme problem og fået at vide de manchet ikke fåes mere de sidder på nye kabler

KHJ

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 06. December 2012, 22:15 »
Ja men du kan også få dem løst til de gamle kabler  ,  men det er ikke en original peugeot del  det er en de får fra en anden leverandør

larsK

• Gæst
« Svar #7 Dato: 07. December 2012, 06:42 »
jeg vil anbefale dig at invistere i de kabler, da den nye type som også er mont på 308 ikke har de problemer.

Goke

• Gæst
« Svar #8 Dato: 08. December 2012, 09:44 »
Nogen der ved, hvad disse kabler kan koste? Ikke at jeg overvejer om det skal være eller ej, men for at vide hvad de forskellige mekanikere "må tage for det".

Ole S

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 08. December 2012, 11:22 »
Citér
Goke skrev:
Nogen der ved, hvad disse kabler kan koste? Ikke at jeg overvejer om det skal være eller ej, men for at vide hvad de forskellige mekanikere "må tage for det".

Hej
Du kan slå prisen op på kablerne hos Mekonomen, det er stedet mange mekanikere bruger, hvis det ikke er hos Peugeot.
http://www.mekonomen.dk/
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

larsK

• Gæst
« Svar #10 Dato: 08. December 2012, 19:02 »
ikke sikkert det er den nye type kabler hos mekonomen eller nogen af de andre..

nibka - 307

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 08. December 2012, 21:28 »
Hej.
Jeg har tidligere set, at Krogslund-auto i Odense er meget billige med håndbremserkabler m.v.  - og måske firmaet fortsat er det.   ?
Kender dog ikke kvaliteten.

Venlig hilsen:   Niels
PEU 307, 1,6 Benzin HB - årgang 2002 - kørt km. 311.000

Goke

• Gæst

nibka - 307

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: 10. December 2012, 21:10 »
Ja - det ser korrekt ud.

/ Niels
PEU 307, 1,6 Benzin HB - årgang 2002 - kørt km. 311.000

larsK

• Gæst
« Svar #14 Dato: 11. December 2012, 07:14 »
det er ikke den nye type kabler dem der.. bare så du ved det..