Forfatter Emne: Ujævn tomgang m. mærkelig variation..  (Læst 9318 gange)

Thrash75

• Gæst
Ujævn tomgang m. mærkelig variation..
« Dato: 01. Marts 2006, 22:27 »
Hejsa Peugeot fanatikere,  :)

Jeg er en lykkelig medejer af en Peugeot 406 2.0 ST. Da vi købte den havde den godt 280.000km på tælleren. Uden at kende for meget til alt det tekniske, kan jeg sige at den kører rigtigt godt. Men..

Den har et skummelt periodisk problem. Når problemet er der, gør den følgende:

Når bilen startes, er tomgangen meget urolig og farer op og ned mellem ca. 1500 og 300 rpm. Hvis man er heldig, stabiliserer den sig på små 1000 efter 5-10 sek. Hvis man ikke er heldig, så går den pludselig død. Man kan så starte den igen, og give lidt gas for at tvinge den væk fra tomgang. Men lige så snart man kobler ud for at skifte gear, går den død igen. Det er meget upraktisk, hvis man er midt i et sving, da servo'en så også går død, og bilen er pludselig monster-tung at dreje. Man skal have kørt godt 10km før symptomerne er helt væk.

En dag da vi skulle ud af Århus ved en fandens masse lys-reguleringer, fik bilen en ordentligt spand kul hver gang det blev grønt, og blev kørt godt ud i omdrejningerne før hver gearskift. Dette resulterede i noget ret mystisk.. 20-25 km udenfor Århus, blev tomgangen igen urolig, og farede op og ned, hvis man koblede ud. Men denne gang var det i meget høje omdrejninger! Fik ikke helt lagt mærke til det, men gætter på at det var mellem ca. 1500 og 2500.. Fik sgu et chok.. Det forsvandt dog igen inden for et minut.. Igen, uden at have meget forstand på det tekniske, går jeg ud fra at alt dette hænger sammen.

Vi har haft den på et uautoriseret værksted, hvor de havde renset stepmotoren. Det var mit eget forslag til værkføreren, da bilen blev afleveret. Jeg foreslog dette, da jeg havde læst om lign. problemer rundt om på nettet.

Der var da heller ingen problemer, da jeg kørte bilen hjem. Men dagen efter var den helt umulig igen. Irriterende! Efter dette er der nu gået 3-4 dage, og der har ikke været noget. Men det kommer sgu nok igen, tænker jeg.. Ved ikke om den skal derud igen, da værkføreren virkede lidt irriteret på os.. :(

Brænder efter at tage sagen i egen hånd, når jeg har lært hvor denne stepmotor sidder, så jeg selv kan se hvordan det ser ud. Men vi er under garanti, så det ville jo nok være dumt..

Og hvis det så ikke har hjulpet at rense denne stepmotor, hvad kan man så gøre? Skifte den? Eller kan det være noget helt andet? Hvad peger symptomerne på?

Piv.. :@

Beklager den lidt lange post.. Men brænder efter at den skal blive i orden!

Lessmann

• Gæst
RE: hejsa
« Svar #1 Dato: 01. Marts 2006, 22:48 »
hejsa jeg har haft samme problem men skiftede både "stepmotor" og noget som hedder "potentiometer" som også sidder i dette område og den kan man selv skifte hvis det er ..   :-)
« Senest Redigeret: 01. Marts 2006, 22:48 af Lessmann »

Thrash75

• Gæst
RE: Ujævn tomgang m. mærkelig variation..
« Svar #2 Dato: 01. Marts 2006, 23:10 »
Hey..

Takker for svar. ;)

Okay, lyder da spændende. Problemet er bare, at jeg ikke aner hvor disse ting sidder henne, og jeg aner ikke hvordan de ser ud.. Hvis nogen kunne hjælpe med nogle billeder, ville jeg blive glad.. :)

Har forstået, at en ny "stepmotor" koster omkring 600,- til sådan en Peugeot.. Hvad koster så dette "potentiometer"..

Kan man købe det et sted på nettet? Har nu ikke tjekke THansen, men det gør jeg da lige..

handymanden

• Gæst
« Svar #3 Dato: 02. Marts 2006, 07:06 »
jeg ved hvor den stepmotor sidder og den er ikke svær at skifte , 2 bolte og et stik holder den på plads..
jeg prøver lige at finde et billede af hvor den sidder , har du evt. en tlf som kan modtage MMS.

Thrash75

• Gæst
« Svar #4 Dato: 02. Marts 2006, 10:33 »
Hejsa, og tusind tak! :p

Min SE W800i er til reperation.. Bruger en skod telefon i mellemtiden, så desværre nej.. Ingen MMS'er til mig i disse dage.. Har du mulighed for at maile?

handymanden

• Gæst
« Svar #5 Dato: 02. Marts 2006, 12:06 »
jeg prøver at gå ned til min 406 og tager et billede og sender til din mail , vil du lige sende en sms tilbage så jeg ved det er kommet frem

Thrash75

• Gæst
« Svar #6 Dato: 02. Marts 2006, 12:10 »
Tusind tak for det! Ja, sender en bekræftelse. ;)

I øvrigt, hvis du ikke ved det, så er der noget rivende galt med dit ur + dato på computeren.. :D

EDIT: Glem det med uret.. Det er mig der ikke kan bruge øjnene, åbenbart.. :o Det er vist en lille fejl på siden..
« Senest Redigeret: 02. Marts 2006, 12:28 af Thrash75 »

@ligator

• Gæst
« Svar #7 Dato: 02. Marts 2006, 15:15 »
1. der skulle gerne sidde nogle slanger på stepmotoren har du set om der er huller på nogle af dem hvilke kan resultere i ujævn tomgang

2. gasspjældspotintiometeret er den der regulere gasspjældet jeg vil ikke anbefale at du selv skifter det da gasspjældet kan gå ud af sin instilling så hvis det er der det er galt syntes jeg du skal få det lavet på et værksted

3. min ide om hvad det kan være er enten stepmotoren (som hvis ikke det kan afhjælpes ved at rense den skal den nok skiftes det kan også være luftmasse måleren den er galt med men jeg syntes du skal få sat en tester på og se om den giver nogle fejl

mt

• Gæst
« Svar #8 Dato: 03. Marts 2006, 08:20 »
Hej @ligator.

Er der luftmassemåler på en 406? mener jeg fik skiftet
en manifold tryk sensor (MAP) på et tidspunkt som
sidder i stedet for luftmassemåler (MAF).
Det kan også være mit værksted som har bildt mig
noget ind :D

Hilsen Martin

Zappa

• Gæst
RE: manual på hvordan man renser stepmotor
« Svar #9 Dato: 03. Marts 2006, 09:57 »
Hej.
Jeg fandt en guide til hvordan man renser sin stepmotor, inde på HI-SPEED siden. Hvis man går ind på: http://www.hi-speed.dk/
klikker sig ind på guider, kan man finde en fin manual på hvordan man renser denne, med billeder og det hele.

mvh
Dag Andersen

@ligator

• Gæst
« Svar #10 Dato: 04. Marts 2006, 17:15 »
Citér
mt skrev:
Hej @ligator.

Er der luftmassemåler på en 406? mener jeg fik skiftet
en manifold tryk sensor (MAP) på et tidspunkt som
sidder i stedet for luftmassemåler (MAF).
Det kan også være mit værksted som har bildt mig
noget ind :D

Hilsen Martin

ahhh ok troede bare der var massemåler på den