Hejsa Peugeot fanatikere,
Jeg er en lykkelig medejer af en Peugeot 406 2.0 ST. Da vi købte den havde den godt 280.000km på tælleren. Uden at kende for meget til alt det tekniske, kan jeg sige at den kører rigtigt godt. Men..
Den har et skummelt periodisk problem. Når problemet er der, gør den følgende:
Når bilen startes, er tomgangen meget urolig og farer op og ned mellem ca. 1500 og 300 rpm. Hvis man er heldig, stabiliserer den sig på små 1000 efter 5-10 sek. Hvis man ikke er heldig, så går den pludselig død. Man kan så starte den igen, og give lidt gas for at tvinge den væk fra tomgang. Men lige så snart man kobler ud for at skifte gear, går den død igen. Det er meget upraktisk, hvis man er midt i et sving, da servo'en så også går død, og bilen er pludselig monster-tung at dreje. Man skal have kørt godt 10km før symptomerne er helt væk.
En dag da vi skulle ud af Århus ved en fandens masse lys-reguleringer, fik bilen en ordentligt spand kul hver gang det blev grønt, og blev kørt godt ud i omdrejningerne før hver gearskift. Dette resulterede i noget ret mystisk.. 20-25 km udenfor Århus, blev tomgangen igen urolig, og farede op og ned, hvis man koblede ud. Men denne gang var det i meget høje omdrejninger! Fik ikke helt lagt mærke til det, men gætter på at det var mellem ca. 1500 og 2500.. Fik sgu et chok.. Det forsvandt dog igen inden for et minut.. Igen, uden at have meget forstand på det tekniske, går jeg ud fra at alt dette hænger sammen.
Vi har haft den på et uautoriseret værksted, hvor de havde renset stepmotoren. Det var mit eget forslag til værkføreren, da bilen blev afleveret. Jeg foreslog dette, da jeg havde læst om lign. problemer rundt om på nettet.
Der var da heller ingen problemer, da jeg kørte bilen hjem. Men dagen efter var den helt umulig igen. Irriterende! Efter dette er der nu gået 3-4 dage, og der har ikke været noget. Men det kommer sgu nok igen, tænker jeg.. Ved ikke om den skal derud igen, da værkføreren virkede lidt irriteret på os..
Brænder efter at tage sagen i egen hånd, når jeg har lært hvor denne stepmotor sidder, så jeg selv kan se hvordan det ser ud. Men vi er under garanti, så det ville jo nok være dumt..
Og hvis det så ikke har hjulpet at rense denne stepmotor, hvad kan man så gøre? Skifte den? Eller kan det være noget helt andet? Hvad peger symptomerne på?
Piv.. :@
Beklager den lidt lange post.. Men brænder efter at den skal blive i orden!