Forfatter Emne: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.  (Læst 15695 gange)

flemmingjensens

  • Gæst
RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
« Svar #15 Dato: 12. Juli 2014, 23:55 »
Citér
flemmingjensens skrev:
Lidt opdatering...

Temperatur / lambda på upstream skiftet.
Turbo er udskiftet, med en helt ny mølle og det gamle hus.
Den havde været utæt, og sovset ret meget til gennem intercooler og manifold.
Men min banke / hyle lyd er der stadig... ØV!!!
Kan ikke rigtig lokalisere hvor det kommer fra.
Måske vandpumpe eller højtrykspumpe...

Nogen herinde der har lidt forstand på den slags, som man kunne køre forbi, for at få lidt gode input??

Nå, meeennnn I skal da endelig ikke råbe i munden på hindanden. :D
Jeg fik skilt højre side ad, og måtte slavisk gå i gang med at tjekke komponenter uden generatorrem og tand rem.
Remhjul på krumtapsakslen var årsag til bankelyden. Vulkaniseringen var gået og den høvlede metalspåner af fra remhjulet.
Alt andet virkede til at være fint.... Ingen knurrende lejer at mærke.
Men den fløjter / blæser stadig når den skal yde.
Ved sgu ikke helt hvor det kommer fra. Virker lidt som der er for meget tryk / luft i måske turboslangerne.
Har de plastikrør tendens til at revne på peugeot?
Da jeg havde dem af, da jeg skiftede turbo kunne jeg ikke konstatere nogen unormaleheder i dem, og ej heller ikke gummeslangerne de er samlet med. Hmmmm....
Eller er det mon stadig det partikkelfilter som spøger, og den ikke kan komme af med trykket der....
Den trækker ellers fint efter at jeg rensede det, og melder heller ikke fejl på anti-polution mere.

flemmingjensens

  • Gæst
RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
« Svar #16 Dato: 14. Juli 2014, 23:02 »
Har nu kun tilbage at få bilen til at holde op med at fløjte og suse.
Det kommer fra det stykke som "ikke" går til intercooleren, men direkte op til PCV ventilen Pos 16.
Den ventil star normalt lukket NC og åbner først når der er vakuum på, hvor pos 15 som er efter intercooleren står normalt åbent NO.
Jeg har haft slanger og plasticrør af, for at tjekke for utætheder og revner, men kunne ikke observere noget galt.
Virker meget som om at den PCV skal være åben for at kunne tage trykket i slangen.
Har også observeret at slangen fra intercooleren og op til pos 15 bliver tyk og ligesom prøver at puste sig op.
Jeg ved at de to spjæld / ventiler er til at regulere temperaturen med, men ´hvornår er de åbne?
Tænker at pos 16 altid er åben, og at pos 15 så regulerer flow gennem intercooleren afhængig af temperaturen.
Hvor sidder den temperaturføler egentlig? Er det via MAF eller?
EDIT: Efter et par timers garage-tid.
Jeg har nu haft et manometer mellem de forskellige ventiler på vacuum siden.
Den der løber ubrudt fra studs (mærket med rødt) på bremseforstærker, og til ventilen til turbo wastegate, den bliver trukket ned til næsten -1 bar, hvorimod den der kommer fra den anden studs fra bremseforstærkeren og løber til vacuumbeholderen er på næsten det halve. Den grener så ud til tre ventiler mere, og der er sgu ikke meget sug ude i enderne. Faktisk kan den stort set ikke løfte nålen hvis jeg måler ved pos 6 (mærket med rødt)
Jeg har nu skiftet alle gummislanger mellem plastrør, og tjekket vacuumbeholder for utætheder. Men stadig ikke en skid sug...
Burde det ikke være det samme til alle komponenter? Virker som om at den vacuumbeholder drosler ned. Men det skal den vel ikke?



Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
« Svar #17 Dato: 15. Juli 2014, 10:13 »
Hej.

Du er godt nok flittig og godt at du gider skrive om det for det lærer vi andre af.
Underligt at der er blevet så stille på dette forum. For 2 år siden fik jeg selv helt fantastisk og hurtig hjælp her.
Desværre har jeg ikke erfaring med det du laver og jeg bor helt i Helsingør, ellers kunne vi lave målinger på min også og derved sammenligne.
Kan der være noget utæt vacum du ikke har set endnu? Den bruger det vist også til at regulere ventilations spjæld i kabinen. Der kunne måske være for lidt vacum, men det ville vel give fejl på testeren... Spændende hvordan du får løst det. God arbejdslyst.

mvh Autoholm
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
« Svar #18 Dato: 15. Juli 2014, 16:05 »
Hej
Ja der er forsvundet nogle af de tidligere meget aktive på dette forum. Lidt en skam, men sådan går det af og til, man kan godt køre lidt træt i det indimellem.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

flemmingjensens

  • Gæst
RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
« Svar #19 Dato: 16. Juli 2014, 00:21 »
Haha... Er flittig fordi at jeg ikke vil betale de vildt høje priser på et værksted.
Har altid skruet på biler (mine egne) og nogle få gange haft dem på værksted p.g.a tidspres. Men hver gang har jeg haft dårlige oplevelser med dårligt håndværk.
Og krummer da også tæer over det den tidligere ejer har fået lavet hos Peugeot i Slagelse og senest i Bergen.
Meget af det jeg har fundet og lavet burde have været fundet under værksteds ophold, og et par af tingene stammer fra ikke færdig lavede reparationer.
Nå, men nok om det.... Jeg kæmper videre med det vacuum senere på ugen. Skal et par dage til syddanmark på lidt ferie.
Har blændet vacuum-slangen til wastegate på turboen, så sætter den ikke turbotryk og dermed heller ikke nogen fløjten.
Dog trækker den så ikke en skid, men det er jeg jo vant til fra min gamle Peugeot Partner med den gamle motor. Haha...

Ja, der er ikke så meget aktivitet herinde... :-/
Så derfor er jeg også lidt i gang på citronik, som jeg tidligere har brugt da jeg havde en xsara. :-)
« Senest Redigeret: 16. Juli 2014, 00:23 af flemmingjensens »