Forfatter Emne: 406 - Ny kobling - hvad bør jeg vide?  (Læst 2924 gange)

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 582
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
406 - Ny kobling - hvad bør jeg vide?
« Dato: 20. November 2014, 12:17 »
Hej,

Så døde koblingen på 406 1,8 fra 2002.
Som jeg tidligere har beskrevet har jeg døjet med rusk ved tilkobling i første gear.
Der har været pauser men i denne uge blev det mere voldsomt og i går fulgte høje skrabende mislyde - værst når koblingen trykkes ned, men også i tomgang uden koblingspedalen trådt ned.
Jeg kan stadig koble ud, men bilen rusker nu så voldsomt ved tilkobling, at jeg ikke ville forsøge og i stedet tilkaldte Falck.

Tidligere har svaret fra bl.a KHJ her på forum været ny kobling og udmåling af svinghjulet for skævhed, så det regner jeg med stadig gælder.

Jeg kan ikke selv skifte koblingen og jeg vil gerne være på forkant og sikre, at udførelsen sker på den korrekte måde og med korrekte dele. Hvad bør jeg være opmærksom på, når jeg taler med en mekaniker? Hvilke dele bør udskiftes og hvad bør foretages?

Jeg slog reparationen op på autobutler i aftes og har modtaget tre tilbud - fra små 3800,- op til 4500,-

Jeg formoder, der skal skiftes:
Komplet kobling (er det altid inkl nav, trykplade og udtrykkerleje?)
Svinghjulet skal udmålet og evt afdrejes (Kan det være så ødelagt at det skal skiftes?)
Ny gearolie
pakninger - men hvilke?

Kommentér gerne

VH Claus, Vejle
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

superpjok

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.056
  • Karma: +4/-2
    • Vis profil
  • By: Klovborg
RE: 406 - Ny kobling - hvad bør jeg vide?
« Svar #1 Dato: 20. November 2014, 14:37 »
Hej!
Komplet kobling (er det altid inkl nav, trykplade og udtrykkerleje?)
SVAR: Ved en komplet kobling medfølger normalt det der skal bruges...

Svinghjulet skal udmålet og evt afdrejes (Kan det være så ødelagt at det skal skiftes?)
SVAR: Ja....

pakninger - men hvilke?
SVAR: Pakdåser der hvor akslerne går ind i gearkassen..

MÅSKE:
Hvis koblingskablet skal evt skiftes. Især kan selvjusterende kabler låse, så de ikke kan genanvendes.

Priserne lyder fair...

mvh
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 582
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 - Ny kobling - hvad bør jeg vide?
« Svar #2 Dato: 20. November 2014, 18:16 »
Tak for dit svar, Super...

Når jeg spørger lidt pudsigt skyldes såmænd blot at jeg som ikke-fagperson gerne vil være klædt rimeligt på, når jeg snakker med en mekaniker. Jeg er ikke ude på at vælge en discount-løsning, selvom prisen er fair.

Da jeg talte med værkføreren på det lokale Peugeotværksted nævnte han, at de ville skifte:
Komplet kobling inkl nav, trykplade, glider og udrykkerleje.
Højgearaksel (kaldte han den og beskrev den som et rør med et leje...)
Desuden ny gearolie
Desuden pakdåser

Nu ville jeg såmænd gerne støtte Peugeot, men de vil have over 7000,- for den omgang, hvilket er ca det dobbelte af mit billigste tilbud fra autobutler, som vil sætte en LUK-kobling i og foretage de samme indgreb, bortset fra at skifte højgearakslen (som det pågældende værksted mente var unødvendig at skifte. - Hvad siger I?

Nogen der kan sige hvilken type svinghjul (enkelt-/dobbeltmasse) der sidder i bilen - motorkode EW 7 j4 (6FZ) og om det er almindeligt, at der kan være problemer med svinghjulet i denne 1.8 motor?
Det lød på værkføreren hos Peugeot til at der sjældent er problemer med svinghjulet på den model.

Hvilken type gearolie skal bruges?

Takker for indlæg - skønt med input

VH Claus
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 582
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 - Ny kobling - hvad bør jeg vide?
« Svar #3 Dato: 20. November 2014, 18:18 »
- og meget gerne afklaring på om koblingskablet bør/skal skiftes, jvf. Superpjoks kommentar
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.