Forfatter Emne: Skift af servoolie  (Læst 2782 gange)

Svensen4018

  • Gæst
Skift af servoolie
« Dato: 12. Februar 2015, 08:43 »
Hej peugeotvenner.
Jeg har fået fyldt vand på min servoolietank (Min kone forstår ikke hvordan det kan lade sig gøre). Det var ikke særlig meget sagde hun, men olien er hvid, så det duer nok ikke.
Hvordan får jeg det udskiftet og kan den køre med det indtil weekenden?(Har meget travlt til hverdag)
Kan jeg regne med at dette skema med hvad olie jeg skal bruge er korrekt?  http://www.q8.dk/bilen/smoereolie/
Hvor kan jeg købe sådan noget billigst? (Skal selvfølgelig være godt nok til at bilen ikke tager skade)
På forhånd mange tak for svar.
Mvh
Allan

Lazze

  • Gæst
RE: Skift af servoolie
« Svar #1 Dato: 12. Februar 2015, 13:36 »
Hej Allan,

Jeg ville uden tvivl få det pumpet op med det samme, og hælde nyt på.

Lasse

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Skift af servoolie
« Svar #2 Dato: 13. Februar 2015, 05:20 »
Der skal ik meget vand til at farve olie hvidt, men jeg ville også hellere skifte det i dag end i morgen. Jeg tror ikke der sker noget ved at køre med det til week-enden, Men hvis jeg siger der ikke gør får jeg vel på puklen når pumpe eller tandstang tilter. Har arbejdet med lidt skibs hydraulik og der var olien somme tider hvid når vi tappede det af, uden andre symptomer - Men det  er jo oz anderledes dimensioner end en bette servopumpe på en Pug :)

En dag kom min kone hjem og var teknisk - Hun havde mistet 710'eren, om det betød noget.



Så fik hun også en vinkelsliber til jul, når hun var så velbevandret i biler og mekanik :)
« Senest Redigeret: 13. Februar 2015, 05:21 af Guppy »
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

Svensen4018

  • Gæst
RE: Tak Guppy
« Svar #3 Dato: 13. Februar 2015, 05:27 »
Nu er vi så tæt på weekend, så det bliver skiftet nu. Ved du hvordan jeg får det hele med ud ?

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Skift af servoolie
« Svar #4 Dato: 14. Februar 2015, 05:56 »
Det er jo ikke beregnet til at udskifte, så den eneste måde jeg kan komme på er at tage tryk og returrør på tandstangen. Det vil så efterlade lidt i selve tandstangen. Måske man kan få det meste ud ved at dreje rattet helt ud til siderne mens rørene er pille af. Og hvis man er helt pernippen, kunne man så samle det hele, fylde olie på, udlufte (Gøres ved at dreje fra side til side et antal gange, med motoren tændt). Når det så er gjort, kunne man gentage øvelsen en gang til med ny olie. Så er det vist begrænset hvor meget vand der er tilbage. Min viden er dog baseret på alm hydraulik og ældre servo styringer og du nævner ikke biltypen nogle har elektrisk servopumpe. Måske der er en her der har en nemmere metode. Men vand i servoolien er nok ikke det symptom man ser omtalt flest gange her :)
« Senest Redigeret: 14. Februar 2015, 05:59 af Guppy »
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)