Forfatter Emne: Periodisk fejl i 307 1.6 HDi 110hk  (Læst 1199 gange)

Martin_Christiansen

  • Gæst
Periodisk fejl i 307 1.6 HDi 110hk
« Dato: 22. Februar 2015, 12:52 »
Jeg, alle. Jeg har igennem 1-2 år haft en periodisk fejl med min bil, som jeg er ved at blive skør af. Jeg har en Peugeout 307 St.car 1,6 HDi (110 hk) fra marts 2006.

Problemet består i, at motoren undertiden sætter kortvarigt ud under kørsel. Udfaldet varer kun ½ sekund eller mindre, men når det sker, giver det et ordentligt ryk i bilen, og det er meget ubehageligt. Nogle gange sker det flere gange på en enkelt tur, andre gange sker det slet ikke. Der er ikke noget system i, hvornår det sker (heller ikke i forhold til, om bilen er varm eller kold).

Der er dog det system, at bilen - når den har været til service -  har vist fejl på en omdrejningsføler (kan ikke huske om det er til knast- eller krumtapaksel). Værkstedet har ved servicebesøg nu to gange prøvet af afmontere og genmontere føleren (sikkert bare trukket et stik ud og sat det i igen), og det har faktisk hjulpet begge gange - i et par måneder hver gang! Herefter er fejlen begyndt igen, og så bliver den bare hyppigere og hyppigere indtil ny af/genmontering finder sted.

Nu vil jeg gerne prøve selv at undersøge sagen. Hvor sidder det pågældende stik? Er det til at komme til for menigmand som mig? Jeg har ikke specielt meget forstand på biler, men er dog ret teknisk minded. Selve føleren koster under 200 kr. i indkøb, men værkstedet skal jo nok have en bondegård for at skifte den, og hvis problemet slet ikke sidder i føleren, men i stikforbindelsen, så kan det jo være at udskiftning slet ikke hjælper?

Hvis bare jeg selv kunne tage stikket af og på og evt. rense det, så ville jeg være svært tilfreds. Kan nogen herinde mon hjælpe mig med anvisninger?

- Martin, Skejby.