Forfatter Emne: Olie i indsugning  (Læst 3857 gange)

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 977
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
Olie i indsugning
« Dato: 28. Marts 2015, 06:43 »
Hej
Jeg ved godt det her har været skreven i en anden tråd, men det er nok bedre at holde emnerne for sig..

Jeg har problemer med en 1,6HDI som forurener for meget og ryger sort ved hård acceleration. jeg ser så at slangerne til og fra turbo ink Intercooler og slanger herefter er fyldt med olie. Jeg har selvfølgelig fjernet det jeg kan.. Som jeg lige kan se det kommer olien fra krumtapsudluftningen.. Nogen ide til hvorfor den lige pludselig finder på det pjat ?
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

flimmer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 157
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • www.gl-flimmer.dk
RE: Olie i indsugning
« Svar #1 Dato: 29. Marts 2015, 03:21 »
Hej

Hvordan ser olien ud?
Er det som majonæse med olie eller bare ren olie?
Peugeot Partner/Citroen Berlingo 1.6 2002
Peugeot 406 ST 2.0 1998
Citroen ZX 1.6 1996
Nissan Primera 1.6
Nissan Cherry Turbo 1.5 1986
Nissan Bluebird 2.0 diesel SW
Toyota Carina 2 2.0 diesel
Toyota LiteAce 2.0 diesel

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 977
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: Olie i indsugning
« Svar #2 Dato: 29. Marts 2015, 08:53 »
Det er ren olie :/
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

flimmer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 157
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • www.gl-flimmer.dk
RE: Olie i indsugning
« Svar #3 Dato: 29. Marts 2015, 14:07 »
Har du prøvet at tag oliepinden op eller låget til oliepåfyldningen af mens motoren køre?
Vis den går ned i omdrejningerne, når du gør dette, kan det måske være stempelringene.

Vis den ikke går ned i omdrejningerne, skal du tjekke luftfilter og luftkanalen.
Det kan også være det er turbo som er blevet utæt
« Senest Redigeret: 29. Marts 2015, 14:41 af flimmer »
Peugeot Partner/Citroen Berlingo 1.6 2002
Peugeot 406 ST 2.0 1998
Citroen ZX 1.6 1996
Nissan Primera 1.6
Nissan Cherry Turbo 1.5 1986
Nissan Bluebird 2.0 diesel SW
Toyota Carina 2 2.0 diesel
Toyota LiteAce 2.0 diesel

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 977
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: Olie i indsugning
« Svar #4 Dato: 29. Marts 2015, 15:21 »
Det er ikke turbo eller luftfilter, jeg skiftede turboen for nogle måneder siden til en ny og gav den et nyt luftfilter forleden.. Jeg afmonterede så forbindelsen mellem krumtapsudluftning og luftslange i går og kørte en god tur, intet olie i turboen der, tilgengæld kunne jeg tydeligt se olietågen når jeg holdte stille, derfor må de komme fra krumtapsudluftningen... I morges tilgengæld da jeg var ude og køre sagde den "oil pressur too low" jeg holdte ind til siden og lagde mærke til olie temp stod på 0, den burde have flyttet sig på daværende tidspunkt, nå men jeg satte computer på og kunne ikke se der skulle være noget galt der, så mens jeg holdte på vejen toppede jeg den også lige op med olie til max på pinden, herefter startede jeg bilen og lod den køre i tomgang i 5 minutter, nu kom den ikke med nogen fejl på olietryk og temperaturen steg på olien..
Jeg har ikke lige prøvet det med at tage oliepinden eller låget af, det prøver hellige næste gang jeg skal ud og køre
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

flimmer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 157
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • www.gl-flimmer.dk
RE: Olie i indsugning
« Svar #5 Dato: 29. Marts 2015, 15:57 »
Ved at olietågen kan komme af flere ting.
Stempelringe.
Ventil bøsninger.
Toppakning.
Turbo.

Selv om turboen er ny, kan man har fået en mandags turbo, har selv prøve det.
Peugeot Partner/Citroen Berlingo 1.6 2002
Peugeot 406 ST 2.0 1998
Citroen ZX 1.6 1996
Nissan Primera 1.6
Nissan Cherry Turbo 1.5 1986
Nissan Bluebird 2.0 diesel SW
Toyota Carina 2 2.0 diesel
Toyota LiteAce 2.0 diesel

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 977
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: Olie i indsugning
« Svar #6 Dato: 29. Marts 2015, 16:15 »
Kan turboen være skyld i olietågen fra krumtapsudluftningen ? Hvordan hænger det sammen ?
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

friis

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 1
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Olie i indsugning
« Svar #7 Dato: 08. Maj 2017, 16:37 »
Hej Jack, løste du problemet? Jeg har præcis samme problem på en 1.6HDI.