Forfatter Emne: Ny kobling, skifte  (Læst 3070 gange)

sidobre

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 34
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Ny kobling, skifte
« Dato: 26. April 2015, 13:38 »
Hej alle
 Igennem nogen tid har 307 2,0 hdi, årg. 2003 haft svært muligt gearskifte. Forleden da jeg kørte ud, og ned ad vejen fra carporten, kunne der ikke længere skiftes til første og andet gear. Så jeg antog at koblingen var sandsynligvis slidt op nu. Bilen kunne sættes i bakgear, så jeg bakkede vejen tilbage til carporten. Jeg er nu så småt gået i gang med at vil skifte udskifte koblingen med en ny. Har set nogle instruktive videos på utube om koblings skifte, og at gearkassen skal afmonteres. Men er det noget jeg i særlig grad skal gøre, og være opmærksom på ved et sådant forsøg på af skifte en kobling selv? Nogen som vil dele deres erfaringer med mig, eller medgive nogle råd og fif til hjælp til udskiftning af kobling?

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Ny kobling, skifte
« Svar #1 Dato: 26. April 2015, 14:14 »
Jeg har ikke selv prøvet at skifte kobling på en 307, men umiddelbart vil jeg ikke mene at det skulle resultere i at du ikke kan få bilen i første og anden gear, det tyder mere på at du trænger til at få gearskiftet justeret.
Hvis du alligevel skifter koblingen, den kan jo selvfølgelig trænge også, skal du have en styredorn til at centrere koblingspladen når trykpladen bliver spændt, ellers kan du risikere at højgearsakslen ikke kan fange lejet i svinghjulet ved montage. Mange foretrækker også at skifte "pølsehornet" det rør som udrykkerlejet glider på, bare små hakker kan gøre udkobling særdeles besværlig.
Så skal du selvfølgelig have nyt gearolie klar, det meste løber ud når trækakslerne trækkes ud af differentialet, så du kan lige så godt tappe det hele af inden, så har du styr over hvor det ender.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

nibka - 307

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 185
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Ny kobling, skifte
« Svar #2 Dato: 26. April 2015, 17:00 »
Hej.
Omkring 1/4 skiftede jeg kobling jeg på min 307, benzin 1,6 - årgang 2002 (kørt ca. 275.000 km) - det tog nu ret lang tid for mig, og startede med at:

Tømme gearkassen for olie  / løsne møtriker til begge kardanaksler / kun forenden blev løftet op og bukke sat forsvarlig under + forhjul fjernet / bolte til støddæmpere fjernet i begge sider / venstre kardanaksel afmonteret helt.

Væk med motorhjelmen ( så der er arbejdsplads) / selve motoren fikseret med en overfor anbragt talje / batteriet og luftfilteret afmonteret / starteren løsnet i alle bolte / gearkabler afproppet / gearkassen fikseret med stålwire-talje, så jeg senere kan nedsænke gearkasse og koblingshus til et rullebord placeret lige under nævnte.

Koblingens slavecylinder blev fikseret med et stykke 25 mm båndjern, som blev bøjet i 4cm - 15cm - 4cm, hvorefter slaven blev tapet dertil.

Det største problem var absolut at få højre kardanaksel ud af differentialet, idet denne aksel er ekstra lang, og derfor er ophængt i et lejehus i nederste bageste motorophæng.................... NB:  Drøftede dette forhold med HOLT.  Forsøgte første om jeg kunne trække gearkasse med koblingshus bagud (under vangen) men nej:  Så blev nederste motorophæng løsnet fra  blokken, hvorved ophængets "styr = 2 tappe" blev fri / løs på blokkken, således den lange kardanaksel kunne frigøres fra differentialet.  

Så var jeg klar til montering af ny VALEO kobling.....................Det var udrykkerlejet, som var stået af / kunne ej skifte gear til sidst.  Der blev samtidig sat ny glider i og ny simmerring i højre side af  differentialehuset.

Koblingen købt hos PARTSRUNNER.de  Frankfurt  /  pris Euro 108,-     Det er nu blevet en hel anden bil at køre i = legende let gearskift også f.s.v. 2. gear.

Min tidligere bil var MAZDA 626 årgang 1989 med 1,8 benzinmotor.  Bilen blev"ophugget" efter 470.000 km med samme kobling og motoren har ej været repr.    Mener dagens udrykkerlejer måske ikke er af samme kvalitet, som tidligere.

Der er sikkert fif jeg allerede har glemt.   Jeg ved ikke hvor meget plads, der er i dit motorrum med en 2,0 HDI motor, men jeg følte der var OK plads her / har tidligere prøvet at skifte kobling i Peu 106 diesel, og der ikke imponerende med plads + dieselfilteret skulle skrues af for at komme til en bolt i koblingshuset.

God arbejdslyst og v h:  Niels
PEU 307, 1,6 Benzin HB - årgang 2002 - kørt km. 311.000